Nye Mercedes-Benz Citan

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vintersola gjemte seg bak et florlett skylag da vi dro innom Bertel O. Steen på Stoa i Arendal for å hilse på Jon Arnfinn Solli som er salgssjef for varebil, og den splitter nye Mercedes-Benz Citan.

Mer Mercedes
For meg som kjører om lag 90% personbil og 10% varebiler, så var det en stor overraskelse å finne samme ratt i Citan som i de nye elbilene EQA og EQB. Et ratt jeg skal innrømme at jeg er veldig glad i funksjonaliteten på, og som jeg virkelig ikke forventet å finne i en varebil.
Skjermen som jeg som regel definerer som infotainmentskjerm er også kjent fra Mercedes-Benz, og har en meget god kvalitet på grafikk og på bilder fra for eksempel ryggekameraet.
Det er ikke så lett å se her nå at Mercedes-Benz samarbeider med Renault om å lage denne varebilen?
– Nye Citan har blitt mye mer Mercedes-Benz, både utenpå og inni, og til og med motoren har de vært med på utvikllingen av, forteller Jon Arnfinn.
– Nå er det Citan 110CDI du skal få prøve en tur, og den har 95hk, så skal vi se hva du synes om den etter en liten tur med den, sier Jon Arnfinn med et lurt smil.
Vi kikker litt rundt bilen, og bak legger jeg merke til en døråpner som er veldig stilig integrert i beskyttelseslisten som man som regel har bak på varebildører. Er denne ny?
– Ja, den er ny, og den venstre døra har blitt mye større enn den var før. Plassen i varerommet har også blitt større, og det har blitt mer bredde mellom hjulbuene i varerommet, forklarer Jon Arnfinn.
– På Citan er det standard med skyvedører på begge sider, og du kan få den med tregulv i varerommet, og topphengslet bakdør om du foretrekker det, forklarer Jon Arnfinn.

Automatgir kommer
Er dette en varebil med lengde L1 eller L2?
– Denne er en L1 med manuell girkasse. Til høsten kommer det Citan som L2 med enda mer plass, og i løpet av sommer/høsten vil man også få Citan med automatgir og adaptiv cruisekontroll som holder ønsket avstand til bilen foran deg i trafikken, forklarer Jon Arnfinn.
– Til høsten kommer også Citan som elbil til de som er på jakt etter den fremdriftsformen, men foreløpig er det en dieselmotor med 95hk og en med 116hk som kan bestilles til Citan, forklarer Jon Arnfinn.
Det ser ut til at denne har 3 seter?
– Ja, det stemmer, det er ikke alle varebiler i denne størrelsen som tilbys med 3 seter, men det får du til Citan, forklarer Jon Arnfinn.
– Hengerfeste kan du bestille til Citan, og da kan du dra med deg inntil 1 500kg bakom bilen, forklarer Jon Arnfinn.

En liten prøvetur
Vi tar med oss Citan på en liten prøvetur, og opplever komfortable seter og et ratt vi har blitt veldig glad i når vi har kjørt andre modeller fra Mercedes-Benz.
Den manuelle girkassa er såpass god at det blir deilig å gire, og det er litt vanskelig å begripe at motoren ikke har mer enn de 95 oppgitte hestekreftene, for den føles både kvikk og komfortabel i bykjøring og på landeveien.
Selv på vei ut på motorveien synes vi den leverer bra med akselerasjon, men vi kan vel se for oss at det kanskje er her man merker mest om man går opp til motoren med 116hk.
Vi tror veldig mange vil kunne trives svært godt i en Mercedes-Benz Citan, og hos Bertel O. Steen på Stoa i Arendal kan du booke en prøvetur du også.
Priser
Prisen for en Citan 110CDI med 95hk og manuell girkasse starter på kr 319 969 med alt av mva og avgifter, men de fleste som kjøper seg en varebil gjør det i bedriften, og da får man fradrag for mva og må ut med kr 261 986 inkl de andre avgiftene.
Er det slik at det da er med utstyr som man kan ta bort?
– Ja, det stemmer, det er en del standardutstyr med, som man kan velge bort dersom man er på jakt etter lavest mulig pris på bilen, forteller Jon Arnfinn.
Vil man ha Citan 112CDI med 116hk og manuell girkasse, starter denne på kr 332 389 med alt av mva og avgifter inkludert. Uten mva, men med de andre avgiftene starter den på kr 272 412.

Enten du vil ha mer utstyr, mindre utstyr, eller andre spesialtilpasninger, kan du snakke med Jon Arnfinn hos Bertel O. Steen på Stoa.