Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Ford Mustang Mach-E GT er toppmodellen i Mustang Mach-E familien, med hele 487hk og 860NM, Magne-Ride 2 fjæringer og med en WLTP-rekkevidde på inntil 500km, og ladehastighet fra 10%-80% på inntil 45 minutter.
Vinter er ikke sommer
De fleste tall for en elbil oppgis i opptil og inntil, og det er fordi at man kan oppnå disse tallene når man har en fin sommerdag, men hva skjer når vi har ned mot 0 grader ute?
Mer energi må brukes til oppvarming av kupéen, og til oppvarming av batterier og driftssystemer når det er kaldt ute, man har mykere gummiblanding i vinterdekk enn i sommerdekk, som gir økt rullemotstand. Man har også sjeldnere tørr asfalt, og fuktig asfalt, eller asfalt med snø gir økt rullemotstand, og da får man ikke «sommer-resultater» på testene. Det som er litt spennende er hvor nært, eller hvor langt unna man kommer.
GT er GT
Uansett årstid, så er GT en GT, du har de sportslige gode setene med ekstra god sidestøtte, du har bøttevis med krefter, og du har AWD som sikrer både fremkommelighet og godt grep. Du har også oftere glatt veibane, så vi fikk ikke testet det man kan kalle meget aktiv kjøring på svingete vei, for vi ville ikke ta sjansen på å kjøre GT’n i grøfta bare for å kjenne på all moroa som bor i bilen.
Moroa som bor i denne bilen kjente vi godt på svingete veier i Kroatia da vi testet GT der, og det bor ekstremt mye moro og kjøreglede i en GT! Designet er også ekstra kult, bremsene ekstra gode, og prisen er på kanten til utrolig, for når kunne man kjøpe en bil med disse ytelsene til litt over kr 600 000 i Norge før i verden?
Test av rekkevidde
Vi kan jo starte med vår velkjente landeveistest, som starter i Grimstad, går via Rykene og Froland til Evje, og så via Sørlandsparken og Rv420 til Grimstad. 205km med landevei og maksimal fartsgrense på 80 km/t. Det var meget vått på veiene, og en relativt varm dag med 5-8 plussgrader ute. På de 205km vi kjørte brukte bilen 44% av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på godt over 465km under de forhold vi hadde. Dette er ikke langt unna de 500km man får med sommerdekk i sommertemperatur i følge WLTP, og vi mistenker faktisk at man kan slå WLTP-tallene med denne bilen sommerstid på landeveien.
Vår 50/50-test har om lag 50% landevei mellom Grimstad og IKEA, og så om lag 50% motorvei mellom IKEA og Grimstad med 100 km/t. Vi bruker med andre ord en langt høyere motorveiandel enn det man definerer som blandet kjøring i en WLTP-test.
Det var 1-2 grader og våt asfalt under testen, med andre ord en del kaldere enn under landeveistesten, og tilsvarende rullemotstand på den våte asfalten. Her brukte vi 19% av bilens batteri på de 71km vi kjørte, noe som tilsvarer en rekkvidde på 373km.
Mellom Grimstad og Grelland er det ganske mye motorvei med 110 km/t hastighet, og som vi så på vår 50/50-test så vil høyere hastighet føre til redusert rekkevidde. Det er 206km mellom vårt startsted i Grimstad og Grelland (der en Burger King restaurant går over veien, og det er bensinstasjon på begge sider av motorveien), og bilen brukte 65 prosent av batteriet på å komme hit, noe som gir en beregnet rekkevidde på 317km på motorveien. Her skal det også nevnes at temperaturen varierte mellom minus 2 grader og pluss 7 grader, men mesteparten av turen foregikk med temperaturer mellom pluss 1 og minus 2 grader, og asfalten var våt på grunn av salting.
Lading
Når man har elbil lader man mest hjemme om natten mens man sover, altså når strømprisen er på sitt laveste, men er man på langtur bruker man gjerne hurtigladere. Mustang Mach-E GT kan utnytte inntil 150kW ladehastighet, så da er det jo en fordel å bruke hurtigladere som kan levere dette.
Vi hadde to ladetester, der den første var fra 21% til 81% og den andre var fra 11% til 80%, og ladetiden var 41 og 42 minutter – nesten identisk tid selv om startprosenten var ulik. Da kan du kanskje regne ut hvilken ladeøkt som viste oss størst ladehastighet? Ettersom vi blir lovet å kunne lade fra 10% til 80% på 45 minutter leverer Mustang Mach-E GT godt innenfor det som loves på tross av lave temperaturer under ladetestene.
Lekker moro
Ford Mustang Mach-E GT er en elbil med masse krefter, et lekkert design, og svært mange veldig praktiske løsninger. Har du sett det store rommet under panseret? Som du kan spyle rent med hageslangen?
Selv om man velger Mustang Mach-E som GT mister man ingen av de praktiske funksjonene fra Mustang Mach-E, man får bare en god del ekstra i tillegg, som mer krefter, heftigere Brembo bremser, Magne-Ride 2 fjæringer og deilige sportsseter for å nevne noe.
Tar du turen til Arendal Auto kan de hjelpe deg å få bestilt din egen Mustang Mach-E GT, og velger du den i Cyber Orange skal jeg love deg at det er lett å finne bilen på parkeringsplassen!