Elbilen Toyota bZ4X var på besøk

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Toyota har veldig mange års erfaring med batterier til bil, men da mest litt mindre batteripakker til hybrider og ladbare hybrider. Da de kom med sin ladbare RAV4 dro de til med en heftig elektrisk rekkevidde, noe eierne av bilen kan skrive under på, for veldig mange av dem kjører svært lite på bensin. Da vi testet den kom vi nesten 90km elektrisk en fin sommerdag, selv om Toyota selv sier den skal kunne gå 75km elektrisk.

Navnet
Første gang vi så navnet på den nye elbilen lurte vi litt på om kanskje bZ4X var en slags form for forkortelse for et eller annet, og det stemmer. bZ er forkortelse for beyond Zero, og vil bli et kjennetegn for Toyota sine elbiler fremover.
Tallet 4 handler om bilens størrelse og X handler om at denne bilen har en SUV-form. I lokalene til Toyota Arendal hadde de satt opp en RAV4 til sammenligning. Selv om de to er relativt nært beslektet størrelsesmessig har nok bZ4X litt mer bakkeklaring, et tak som er litt lavere, og på grunn av den knallgode bakkeklaringen er gulvet noe høyere i kupéen enn i RAV4.
Selv er jeg en ganske stor kar på 184cm, som tar en del mer plass enn andre på min høyde, og jeg hadde god plass både i framsetet og baksetet på bZ4X. Bagasjeromsplassen må også kunne betegnes som meget god, og man kan ha gulvet i to ulike nivåer. På bildet er det i øvre nivå. Nedenfor bakseteryggens topp har man 452 liter til rådighet i bagasjerommet.

Trekk på to eller fire
Du kan ikke bestille deg en Toyota bZ4X riktig enda, men du kan sette deg på en interesseliste, slik at du raskt blir kontaktet når det blir mulig å bestille bilen i overgangen mellom mars og april. Da vil også prisene være klare.
Det vi vet nå er at man kan velge mellom framhjulstrekk og firehjulstrekk. Framhjulstrekkeren vil få 150kW/204hk, noe som kan ta den fra 0-100 km/t på 8,4 sekunder. Modellen med firehjulsdrift har 217,5hk og et dreiemoment på 336NM, dermed kan den ferdes fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder.
De som velger firehjulstrekk får XMODE, der du kan velge ulike kjøremodus ut fra underlaget du kjører på. Her er det egne innstillinger for snø/søle, dyp snø/søle (max 20 km/t) og Grip Control for enda tøffere forhold (max 10 km/t), så her får man ganske så heftige 4×4 egenskaper fra en elbil.

Batteriene
Ut fra Toyota sine egne beregninger ser det ut til at man i de eksterne WLTP-testene skal kunne hente ut om lag 450km rekkevidde fra det 71,4 kWt store batteriet som er i bZ4X.
Batteriet kan lades til 80% på om lag 30 minutter dersom man bruker en lader som leverer 150kW ladehastighet. Man kan også velge seg et tak med solcellepanel fra listen over ekstrautstyr, slik at bilens lades når den står ute i lyset.
Toyota kommer med en batterigaranti, der de etter 10 år eller 240 000km lover at du skal få minimum 70% av den opprinnelige ytelsen ut av batteriene. De regner med at du kommer til å ha minimum 90% av den opprinnelige ytelsen.
Toyota har også utviklet et meget effektivt batterivarmesystem for norsk vinterkulde, som gjør at rekkeviddetapet på vinterstid blir ekstra lavt med en bZ4X. Noe av det som «stjeler» rekkevidde for en elbil om vinteren er den energien som brukes til oppvarming av kupéen, men her er bZ4X utstyrt med en meget effektiv varmepumpe til den oppgaven, i tillegg til egne batterioppvarmingsløsninger som raskt sikrer en god driftstemperatur.

Stor skjerm
Da vi satte oss inn i bZ4X la vi raskt merke til den store skjermen i midtkonsollen på hele 12’’. Det er en berøringsskjerm og det skal også være avansert stemmestyring og telefonintegrasjon av det trådløse slaget. Her vil man også kunne få oppdateringer av software trådløst, over the air (OTA) som man gjerne kaller det.
Med MyT-appen kan du planlegge lading og se data fra kjøreturen, og velger du tilkoblede tjenester kan du fjernstyre bilens klimaanlegg og åpne/låse bilen fra appen.

Ladeluke
På Toyota bZ4X finner man ladeluka foran på venstre side, noe som er en veldig praktisk plassering ettersom man som sjåfør skal ut fra førerdøren på bilens venstre side. De som har forsøkt å parkere i en litt trang garasje vet hva jeg skriver om her.
Det er to lokk underladeluka som åpnes individuelt, slik at man bare trenger å åpne det øverste lokket når man skal lade hjemme, og så åpner man begge lokkene når man skal hurtiglade med CCS-plugg. Veldig kjekk løsning.

Gleder seg
De ansatte hos Toyota Arendal gleder seg til å få pris og mulighet til å ta imot bestillinger på elbilen Toyota bZ4X, for ser man på tilbakemeldingene fra alle som var på besøk 2/2 er det liten tvil om at interessen er stor.