Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Da Subaru skulle utvikle sin aller første elbil, ville de ikke lage elbil av en bil de hadde fra før, men de ville lage en helt ny bil som var elbil fra grunnen av. Dermed inngikk de et samarbeid med Toyota, som har veldig mange års batterierfaring, og som også skulle utvikle sin første elbil. Et genialt samarbeid der Subaru bidro sterkt med sin ekstreme kompetanse når det gjelder fremkommelighet.
Samme DNA i en ny E-SUV
Subaru er kanskje mest kjent for sitt fokus på fremkommelighet og sikkerhet for alle i bilen, og dette DNA’et er med når Subaru kommer med sin elbil Solterra. Subaru Solterra AWD kommer med et avansert firehjulstrekksystem som standard, og en bakkeklaring på hele 21cm.
X-MODE AWD og GRIP CONTROL sørger for trygg og god fremkommelighet på glatte veier, krevende kneiker, bratte bakker, humpete hytteveier og dyp snø eller gjørme. Du kan fortelle bilen om underlaget du skal ferdes på, og bilen vil sørge for at du kommer trygt fram.
Subaru Solterra AWD tar deg dit du vil, når du vil, landet rundt, året rundt.
Sikkerhet og trygge reiser
Subaru Solterra AWD kommer med en komplett sikkerhetspakke, og vi skal nevne noen av de funksjonene som følger med.
Ved rygging får du bremsehjelp dersom det dukker opp en bil eller fotgjenger bakom bilen mens du rygger. Du har også en panorama parkeringsmonitor som gir deg god visuell oversikt rundt bilen. Når dørene skal åpnes vil du få advarsel dersom det kommer kjøretøy.
Adaptiv cruisekontroll holder ønsket avstand til bilen foran, og du har et system som følger med på at sjåføren er våken gjennom ansiktsgjenkjenning og sensorer/kamera like ved rattet.
God plass
Subaru Solterra AWD er 469 cm lang, 186 cm bred og 165 cm høy, og enten man sitter foran eller bak i bilen har man masse plass takket være den dedikerte elbilplattformen som bilen er bygget på.
Du har et romslig og praktisk bagasjerom, med kroker og festepunkter til alt du vil fylle de 464 literne med plass med.
Når du i tillegg kan ha taklast og hengerfeste løser denne elbilen de praktiske krav man har til en Subaru.
To motorer
Subaru Solterra AWD har to uavhengige motorer, en på forakselen og en på bakakselen. Sammen leverer de en effekt på 160 kW og et dreiemoment på 335 NM. Turen fra 0-100 km/t går unna på 6,9 sekunder.
Du har tre kjøremodus, Eco, Normal og Power, og det er naturligvis sistnevnte kjøreprogram som brukes for å få raskest mulig akselerasjon.
Subaru Solterra AWD har padler bakom rattet der du kan justere på hvor mye regenerering du ønsker, og velger man mye regenerering kan man i prinsippet både gasse og bremse ned kun ved bruk av gasspedalen. Man slipper da opp gasspedalen for å redusere bilens hastighet, og samtidig lader man bilens batterier.
Stor skjerm
Solterra AWD kommer som standard med en stor 12,3’’ infotainmentskjerm som du kan betjene med berøring på skjermen. Her får du også tilgang til Apple CarPlay eller Android auto alt etter hva din mobiltelefon måtte ha, dermed kan du betjene den tilkoblede telefonen uten å røre den fysisk.
Mange kommandoer kan også utføres med talekommandoer, og de som har testet Google Maps med stemmestyring vet hvor behagelig og funksjonelt det kan være.
Stor interesse
Det var mange som var på besøk hos Grimstad Bil de timene Subaru Solterra AWD var på besøk, og daglig leder Jim Tore Benestvedt kan fortelle om stor interesse rundt denne elbilen som faktisk kan bestilles allerede nå.
Grimstad Bil håper på å få inn en demobil en gang i mai/juni, og har et håp om at kundebiler kan leveres ut allerede i løpet av sommeren.