Vi har kjørt den nye Volvo C40 Recharge

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

De som jobber mye med aerodynamikk for en bilprodusent har stor sans for å få viljen sin om mer buede former på biler, for det gir enda bedre tall med tanke på lavere luftmotstand, noe som igjen gir seg utslag i noe bedre rekkevidde for en elbil.
Når det gjelder Volvo C40 Recharge er det nok også en del designere hos Volvo som har blitt glade for de mulighetene de har fått til å lage en enda kulere og stiligere bakende. Setter man en XC40 og en C40 ved siden av hverandre og ser på dem bak, så er det svært lett å se forskjellen på dem.

OK Google
Da XC40 kom som elbil hadde Google flyttet inn i programvaren som bilen bruker i sin infotainmentskjerm. Det du sier til Google kommer opp skriftlig på skjermen, og det er ganske spesielt å se hvor god Google er til å lytte etter norsk tale, og å få det helt korrekt.
Et av hovedpoengene med å snakke til bilen er at man skal slippe å trykke seg rundt i menyer på en skjerm mens man kjører, men heller be bilen om å fikse det du ønsker, som for eksempel varmere eller kaldere temperatur på bilens klimaanlegg.
Google er også svært god å bruke muntlig når det gjelder bilens navigasjonssystem, og du kan fortelle den hvor du vil den skal navigere, og korrekt reisemål dukker opp i navigasjonen, som naturlig nok er Google Maps.
Det at man bruker Google Maps i stadig flere biler og på mobiler betyr at man får beskjed dersom det er kø en plass, ved at navigasjonen spør deg om du ønsker å bruke en raskere vei – skulle det skje, så gjør som navigasjonen foreslår, tro meg, det har spart meg for mange timer i kø på mine mange turer mellom Grimstad og Oslo.
En annen genial sak med navigasjonen er at den viser deg hva slags prosent du kan forvente å ha på bilens batteri når du kommer fram til reisemålet ditt. I våre tester viste det seg å stemme veldig bra med virkeligheten.

Design
Når man ser bak på en Volvo C40 legger man raskt merke til et nytt lysdesign. Det er med på å gi bilen et bredere uttrykk i designet, noe som gir et enda sterkere slektskap til baklykter som man ser på Volvo S60.
Baklyktene understreker at C40 har fått litt høyere og bredere hofter bak, noe som er med på å gi et ganske identisk bagasjeromsvolum under hattehylla for C40 og XC40 selv om C40 har en skrånende bakrute.
Spoileren man finner nedenfor bakruta er ikke bare der for å være stilig, men for å forhindre at noe spruter opp på bakruta, for da eliminerer man behovet for en vindusvisker bak. Vi kjørte bilen på våte saltede veier like før jul, og kan skrive under på at designet fungerer også praktisk.
Takets utforming sørger for en god luftstrøm over bakruta, slik at den blåses ren dersom det har vært noe snø der som varmetrådene skal smelte vekk, eller det har regnet mens bilen har stått utendørs.
Når vi er inne på design, så hadde testbilen interiørdekoren som heter topografi, og på kvelden kom det på et baklys der man fikk ulike fargenyanser på de forskjellige nivåene i det topografiske kartet. Utrolig stilig effekt som bare må oppleves!

Rekkevidde
På vår faste 205km landeveistest fra Grimstad via Froland til Evje, tilbake via Sørlandsparken til Grimstad var det saltede veier og om lag 0 grader ved kysten og minus 1 til 3 grader i innlandet. Her leverte Volvo C40 en beregnet rekkevidde på 372km.
På motorveiene fra Grimstad til Grelland er det 206km strekning, og vi lå ikke under fartsgrensen på motorveien for å spare på strømmen. Vi kom fram til Grelland med 27% igjen på batteriet. Dersom man her beregner rekkevidde for kjøring på motorvei lander man med prosentregning på om lag 282km.
Nå var ikke Grelland vår destinasjon, men Bilia på Fornebu som sørger for utleveringer av pressebiler for Volvo Norge. Hit er det 267km, og vi kom fram med 10% igjen på batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på nesten 297km vinterstid.
På vinteren gir lave temperaturer, fuktighet eller snø i veibanen og mykere vinterdekk redusert rekkevidde, så sommerstid vil man naturlig nok få bedre resultater for rekkevidde.

Ladetid
Lading vinterstid går som regel noe saktere enn om sommeren, mye fordi bilens driftssystemer ikke har optimal temperatur for lading om vinteren. Dersom man vil ha raskest mulig ladehastighet bør man ha om lag 10% igjen på batteriet ved ladestart, og det rakk ikke vi på vår korte tid med Volvo C40. Vi hadde 3 ladeøkter, der vi startet på 17%, 18% og 20%, og det tok fra 41 til 43 minutter å lade til 80%.
Ved en hurtiglader er det alltid lurt å ikke lade mer enn til 80%, både for å gi lengst mulig levetid til bilens batteri, men også fordi det går veldig sakte å lade når man bikker over 80% på batteriet.
Bilen anbefaler å ikke lade til mer enn 90% på hjemmeladeren i hverdagen, så kan man heller lade til 100% de dagene man skal på en langtur.

Moro!
Volvo C40 får du kun som topputstyrt Twin utgave, det vil si at den har AWD og hele 408hk, og det er mye! Her kan man ha det særdeles moro dersom det er hensikten, men det er faktisk ganske deilig på vanlig normal kjøring å kjenne at man har massevis av krefter dersom man skulle få behov for rask akselerasjon.

Praktisk
Både XC40 fra produksjon uke 46, og C40 har fått en hengervekt på inntil 1 800kg, noe som er i det man kan kalle øvre vektklasse for elbiler.
Vi fikk også Anders Klem Husebye til å teste en barnevogn baki bagasjerommet til Volvo C40 som er utstilt hos Autostrada, og selv om ikke hattehylla ble satt på, så kunne den fint ha vært på selv med barnevogn baki bilen.
Nå har Autostrada fått sin demobil av Volvo C40, så vi anbefaler at du booker en prøvetur med den!

Autostrada

Hos Autostrada på Stoa i Arendal finner du distriktets Volvo-eksperter, som kan gi deg råd, hjelp og veiledning med å bestille din egen Volvo C40. Autostrada lover også at du som kunde er kongen, og det kan jo aldri være feil opplevelse som bileier.