Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det var ikke mulig å knipse bilder av bilen uten spor av alle andre som var tilstede da Renault Megane E-Tech ble presentert for den norske motorpresse. Med munnbind og en meters avstand var vi med på avdukingen av bilen som kan bestilles hos Auto-Car fra 1/2-2022, som er samme dato som offentliggjøring av bilens pris i Norge.
Kompakt
Renault Megane E-Tech er en bil i C-segmentet som regnes som kompakt, og er 4,21 meter lang. Denne lengden er svært godt utnyttet, noe som gir meget god plass for folk og bagasje.
Nye Megane E-Tech er laget på en plattform som er laget for elbiler, og ikke deles av ICE-biler (Internal Combustion Engine). Batteriene tar mindre plass nå enn da Renault Zoe ble laget, fordi teknologien og utviklingen på batterifronten går fremover, og det gir blant annet et klasseledende bagasjerom på hele 440 liter.
Jeg er en stor kar på 184cm, men har god plass foran, så det er baksetet som ikke er laget med tanke på å frakte mange store karer som meg, men med flatt gulv vil jeg tro at barn vil trives meget godt baki her.
Google
Setter man seg i det gode førersetet kan man nå snakke til bilen på grunn av operativsystemet fra Google. I en del andre biler som bruker Google får man ikke bruke Apple CarPlay eller Android Auto, men det kan man i Megane E-Tech.
Det å kunne snakke til bilen, og snakke inn navigasjonsinformasjon, er langt enklere og mer trafikksikkert enn å finne en og en bokstav på et tastatur på en skjerm.
To store skjermer preger interiøret, og er gode og klare med fin visning av den informasjonen du velger å få vist.
Moderne og gode løsninger som dette drar opplevelsen av et moderne interiør opp svært mange hakk. Materialkvaliteten i førproduksjonsmodellen vi fikk kikke på var langt over det vi før har sett i en Renault Megane, noe som gav en opplevelse av eksklusivitet og luksus på et helt nytt nivå.
Et moderne ratt med knapper for adaptiv cruisekontroll, telefon og valg av kjøremodus, men volumkontrollen vil man kjenne igjen fra tidligere versjoner av Renault, som en egen enhet bakom rattet.
Bak rattet er det også padler for å justere nivået på regenereringsbremsen. Man finner også en spak bakom rattet for å velge gir, noe mange elbiler har, men som vi ikke helt kan huske å ha sett i biler fra Renault de senere årene.
Mye standardutstyr
Renault Megane E-Tech har mye standardutstyr, som for eksempel varmepumpe og varmelement, oppvarmet ratt, ryggekamera, trådløs speiling av telefon, handsfree opplåsing/låsing og kjørefeltassistansepakke for å nevne noe.
Noe av det man kan velge som ekstrautstyr er elektrisk justerbare skinnseter med massasjefunksjon, 360 graders ryggekameraløsning, digitalt bakspeil, parkeringsassistent, Harman Kardon sound system og avansert kjøreassistanse-pakke for å nevne noe.
Praktisk
Det er noen spørsmål som raskt dukker opp når man snakker om en ny elbil, og rekkevidde kommer ofte veldig raskt på banen selv om det ikke er en «konstant». For Renault Megane E-Tech regner man med at de eksterne WLTP-målinger av rekkevidde vil lande på inntil 470km.
Ladehastigheten kan komme opp i 130kWt, noe som bør gi lading fra 10% til 80% på om lag 35 minutter.
I Norge kommer spørsmål om hengerfeste ganske kjapt, og det er det mange i kompaktklassen som ikke har, men Megane E-Tech kan trekke inntil 900kg på sitt hengerfeste dersom du velger å ta det med, og man kan ha inntil 75kg på taket.
Design
Nå er jo design en smakssak, men vi fant ikke en eneste vinkel der vi stusset på designet til Megane E-Tech, som etter vår mening har et meget lekkert design. Vi har stor sans for de kobberfargede detaljene man finner både foran og bak, stilige lykter foran og lykter bak med en snasen 3D-effekt.
Dette er også den første bil fra Renault som får den nye logoen som ble utviklet i løpet av 2021.
Lansering rundt påsketider
Renault Norge har blitt lovet en god del biler i 2022, men om det blir nok til å dekke etterspørselen vet man ikke sikkert i forkant. Bestiller man en bil hos Auto-Car rundt 1/2 er det gode muligheter å kunne få bil til sommeren 2022.