Takler Toyota Yaris Cross elendig vintervær?

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er ikke hver desember vi på Sørlandet får snø, men desember 2021 leverte ganske heftig vinter, såpass heftig at det ikke var lett for brøytemannskapene å holde E-18 fri for snø. Med andre ord en god del mer vinter enn vi hadde ønsket oss, men samtidig, man kan vel knapt finne heftigere forhold for å teste en bil og vinteregenskapene den leverer.

Enkelt
Det er så enkelt å kjøre og bruke Toyota Yaris Cross at det blir deilig i hverdagen. Åpne døren, sett deg inn, på med selen, en fot på bremsepedalen mens du trykker på startknappen, sett automatgiret i drive, og kjør i vei.
Ettersom dette er en hybrid, er det ingen lading eller ladekabler, kun et system som helt automatisk hjelper deg til å få redusert forbruk, spesielt i hastigheter under 80 km/t, men også i høyere hastigheter der motstanden er lav. Det eneste man merker er at det dukker opp en grønn liten bil i displayet det står EV på, slik at du kan se at du kjører elektrisk.
Alt ordner bilen for deg, det er ikke noe du må stille inn eller ordne for at bilen skal kjøre så billig som mulig. Du trenger heller ikke foreta deg noe spesielt dersom du skal foreta en bakkestart i en glatt bakke, kun slippe opp bremsen og trykke på gasspedalen, så fikser bilen resten med tanke på innkobling av AWD-i systemet som gir deg god fremkommelighet.
Vi fant ingen bakker der vi ikke kunne ta bakkestart på glatta, og vi prøvde i en god del bakker som normalt sett er langt over middels problematiske. En fremkommelighet vi mistenker en god del som har klart å sette seg fast med to-hjuls trekk vil sette pris på i hverdagen.
Innledningsvis nevnte jeg at det var så mye snø at politiet frarådet ferdsel på E-18 mot Sørlandet, mens jeg var på vei sørover med Yaris Cross. Den taklet de vanskelige vær- og føreforholdene meget trygt og godt.

Test av forbruk
Det finnes forhold som gir lavere forbruk, og det finnes forhold som gir høyere forbruk. Kulde, snø eller slaps på veien og vinterdekk som har en mykere gummiblanding enn sommerdekk er alle faktorer som øker bilers forbruk. Det eneste som kunne vært tøffere enn de forhold vi opplevde med Yaris Cross er mange flere minusgrader, for da bruker nødvendigvis bilen noe mer energi til oppvarming av kupéen.
Første tur gikk fra Drammen, via Tønsberg til Grimstad, totalt kjørte vi 357km, og mange av dem på motorvei, men også noen av dem i kø bak brøytemannskap på E-18. Snittforbruket landet da på 0,49 liter på mila.
Vi hadde en langtur gjennom Oslo til Hellerudsletta, bare motorvei, ikke noe kjøring bakom brøytemannskap, og da landet forbruket på 0,58 liter på mila. Her får man jo da demonstrert at hybridens styrke er på litt lavere hastigheter, noe som gjør dem ekstra populære for de som bor i byen, eller har det man kan definere som mye småkjøring, og som av og til skal litt lenger.

Google Maps
Vi koblet til mobiltelefonen med USB-kabel, og brukte Google Maps fra Apple CarPlay, som kan fortelle om køproblematikk, og eventuelt anbefale det man normalt sett tenker på som omveier dersom man kan spare en del tid på å kjøre rundt eventuelle køer som har oppstått.
Man får også opp antatt ankomst-tid til målet, og man kan snakke med Google Maps, og lese inn ønsket reisemål. Fantastisk mye mer trafikksikkert enn å taste inn en og en bokstav på en skjerm.
Enten man bruker Android Auto eller Apple CarPlay så kan man naturligvis bruke skjermen til å motta samtaler, eller snakke til telefonen og be den ringe den man skal ringe. Man har også tilgang på musikksamlingen i Spotify og tilgang til andre nyttige apper i bilen.

Utstyrsnivåer
Bilen vi lånte fra Toyota Norge var en Executive Bi-Tone og hadde alt av utstyr, som rattvarme, head-up display, heftig JBL Premium-anlegg, adaptiv cruisekontroll og mye mer, men man kan velge Yaris Cross i mange ulike utstyrsnivåer.
Life er innstegsmodellen, og på denne og Active samt Active Tech kan man velge om man vil ha bilen med to-hjuls trekk eller om man vil ha den med AWD-i systemet som vi testet. Velger man bilen med AWD-i koster det kr 31 400 mer enn to hjuls trekkeren.
Går du opp til utstyrsnivå Executive Bi-Tone eller Adventure Bi-Tone, så får man disse toppmodellene kun med AWD-i systemet.
Prisene for Yaris Cross starter på kr 327 800 for en Life 2WD, som er innstegsmodellen, mens den vi testet, en Executive Bi-Tone starter på kr 440 300. Mellom disse når det gjelder utstyr og pris finner man Active og Active Tech. Adventure Bi-Tone er en modell som har en del utseendemessige forskjeller, med et noe røffere eksteriør, og den er en anelse dyrere enn Executive Bi-Tone, og starter på kr 449 300.

Booke prøvetur
Tar du kontakt med Toyota Arendal kan du booke en prøvetur med den nye Toyota Yaris Cross. Det er alltid kjekt å teste en bil på de veiene du kjører mest.