Politiet fikk informasjon om sine nye biler hos Autostrada

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Autostrada startet informasjonsmøtet med Politiets kjøreinstruktører, for å fortelle litt om Autostrada, og generelt om hvordan det fungerer hos de ulike forhandlerne som brukes i ulike deler av Agder. Autostrada betjener området fra Grimstad til Telemark sin grense, slik at patruljebiler og hundebiler i dette området vil besøke Autostrada for service fremover.

Personlig Servicetekniker
Ove Hagen som er ansvarlig for næringssalg hos Autostrada ønsket velkommen sammen med salgssjef Kai Sillerud. Etter hvert overtok Servicemarkedssjef Frank Svoboda for å fortelle mer om konseptet Personilg Servicetekniker som alle Volvo forhandlere har. Der man har direkte kontakt med sin servicetekniker, og alle avtaler skjer direkte.
Frank viste også rundt på verkstedet, og det ble forklart litt hva som skjer hvor inne på Autostrada sitt romslige og lyse verksted.
Det å være kjøreinstruktør i Politiet handler ikke bare om kjøreopplæring og oppfriskning for de andre i Politiet, men også å ha kontroll på alt det praktiske med bilene og bilholdet.

Fleet Manager
Fra hovedkontoret til Volvo Car Norway kom Fleet Manager Magnus Augdahl, som i stor grad jobber med disse patruljebilene og hundebilene som Politiets Fellestjeneste har kontrakt på fra Volvo.
For Politiets kjøreinstruktører er det sentralt å vite så mye som mulig om de bilene man skal kjøre, og i tillegg til informasjon fra Magnus ble det god tid til spørsmål og svar om bilene.
Politiet i Grimstad var de første som hentet ut en ny patruljebil, og da var det litt ekstra spørsmål herfra etter noen måneders erfaringer.

Produksjon i tre trinn
Bilene til Politiet starter med produksjon av en helt normal Volvo V90 CC B5 diesel mildhybrid på Volvo sin hovedfabrikk i Gøteborg, men så legger man inn et annet understell, stivere fjæringer og større bremser i produksjonen.
Neste steg skjer på en fabrikk som ligger rett ved siden av hovedfabrikken som heter Volvo Special Vehicles, der man stripper ned mye av bilen for å legge inn spesielle løsninger tilpasset det politiet i flere land ønsker seg.
Tredje steg foregår hos Handicare i Norge der man spesialtilpasser bilene etter norske spesifikasjoner fra Politiets Fellestjeneste.
Utlevering og service foregår hos Politiets lokale forhandler av Volvo.
Magnus kunne fortelle at det i avtaleperioden dreier seg om et antall på rundt 120 til 150 biler som årlig skal leveres til Politiet i Norge, fordelt på patruljebiler og hundebiler.
Når vi spør Magnus om hvor tilpasset produksjonen av politiets biler er får vi et eksempel i forbindelse med deformasjonssoner, der de er spesialtilpasset med tanke på at Politiet skal ha tilgang på utstyret som befinner seg i bilen selv etter en ulykke.
Vi kan naturligvis ikke gå i detalj på alt som er tilpasset, men hovedsaken med tilpasningene er at Politiet får en bil som tåler de ekstreme situasjonene som de kan oppleve med sine tjenestebiler.

Fartssperre
Volvo er veldig opptatt av sikkerhet, og har et mål om at ingen liv skal gå tapt for de som kjører Volvo. Et av tiltakene i tillegg til sikre biler er at de har lagt inn en fartssperre på 180 km/t på sine biler for å forhindre for høy fart og potensielt livsfarlige situasjoner.
Kan det være situasjoner der dette kan bli upraktisk i tjenesten for Politiet?
– Politiet sine tjenestebiler har ikke denne fartssperren, så det blir nok ikke et problem for Politiet at andre som kjører Volvo ikke kan overskride hastigheter på 180 km/t fremover, sier Magnus med et lurt smil.
Magnus hadde også med oppdatert software til Patruljebilen som er i Grimstad etter tilbakemeldinger om ønskede forbedringer.
Det må jo være kjekt i våre dager at man kan oppgradere mye av det som handler om funksjonalitet gjennom software?
– Ja, her kan man modifisere og forbedre software ut fra de ønsker og innspill som kommer inn, slik at opplevelsen for Politiet blir optimal, og vi ønsker å være «på ballen» i forhold til å gjøre de forbedringer som Politiet ønsker seg, forteller Magnus.

Politiet i Agder og Magnus Augdahl fra Volvo Car Norway takket Autostrada for gjestfriheten, informasjonen, god mat og lån av fine lokaler.