Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
I mai 2020 fikk vi prøve Mercedes-Benz GLB, og nå har den svært så fleksible familiebilen kommet som elbil. Med et batteri der du kan utnytte 66,5kWt skal du i følge WLTP-målinger kunne komme deg 419km.
Lading
EQB kan ta imot inntil 100kW, noe som gjør at man kan lade fra 10% til 80% på litt over 30 minutter. Man har en 11kW ombordlader som gjør at maksimal kapasitet på hjemmeladeren kan utnyttes.
Via Mercedes me Charge får du ett års gratis medlemskap hos ladekjeden IONITY som har svært raske ladere, her får du da også redusert ladepris på 1,65 kroner per kWt du lader, noe som flere dager i vinter med ekstra høye strømpriser har vært langt billigere enn å lade hjemme, og det er uten tvil langt rimeligere enn hos andre hurtigladeoperatører.
Medlemsskapet hos IONITY koster normalt kr 1 649 for et år, og gir deg rabatt hos IONITY i hele Europa, men det er ulike priser for ulike land, noe du kan finne mer informasjon om på Mercedes-Benz sine nettsider.
To motoriseringer
Mercedes-Benz EQB kan du få i to motorvarianter, der begge har 4MATIC firehjulstrekk.
EQB 300 4MATIC har 228hk og 390NM, noe som kan flytte bilen fra 0-100 km/t på 8 sekunder. Dersom man er glad i litt ekstra med krefter kan man velge EQB 350 4MATIC som har 292hk og 520NM. Da går ferden fra 0-100 km/t unna på 6,2 sekunder.
Prisforskjellen på de to motoriseringene er om lag kr 21 000, så da kan man jo selv velge hva ekstra krefter eventuelt er verdt i kroner og øre.
Fleksible løsninger
Det er ikke så vanlig at biler som er under 4,7 meter lange er så fleksible som EQB er, men en akselavstand på over 2,8 meter har gitt rom for en tredje seterad som leveres som standard her i Norge på EQB.
De to bakerste setene kan du felle ned i gulvet slik at du som 5-seter får et stort og flatt bagasjeromsgulv. De bakerste setene er laget for at barn på inntil 165cm kan sitte komfortabelt.
Setene på rad 2 har fleksibel ryggvinkel, og man kan skyve baksetene hele 140mm i lengderetning. Dersom man ikke har så stort behov for benplass på rad 2 kan man få hele 190 liter ekstra i bagasjeromsplass. Man kan også gi de som sitter helt bakerst mer benplass ved å skyve baksetene på rad 2 fremover.
Man kan ha inntil 75kg taklast på EQB, slik at man får med seg ski og sykler der, eller eventuelt en takboks.
Har du behov for mange barneseter kan du ha 4 av dem i de to bakseteradene og ett foran dersom du skulle ha behov for 5 barneseter.
Smarte løsninger
Når du bruker bilens navigasjonssystem som har Electric Intelligence, så tar systemet hensyn til topografi og vær på ruten, og finner den raskeste veien til ditt reisemål, og eventuelle ladestopp dersom det skulle være nødvendig. Systemet sørger for at batteriet oppnår en optimal ladetemperatur før et ladestopp. Systemet reagerer også på dynamiske endringer som kø og hvordan sjåføren behandler gasspedalen, slik at du kan få endringer i ruteforslag for å spare tid, og et mest mulig optimalt ladestopp på lengre turer.
Klar for bestilling
EQB er nå klar for bestilling hos Agder Bil, og Mercedes-Benz Norge forventer at det vil komme biler ut til kunder om kort tid. Tar du kontakt med Agder Bil kan du booke prøvekjøring av EQB, og du kan svinge innom og se på den.
Vi gleder oss veldig til å få teste den, og kommer sterkere tilbake med en test av EQB på et senere tidspunkt.