Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Først må nesten «vårt distrikt» defineres, og da bruker vi tall fra OFV for følgende kommuner: Arendal, Grimstad, Froland, Åmli, Tvedestrand, Risør, Vegårshei og Gjerstad.
Så vet vi godt at det finnes noen kommuner til i det som før het Aust-Agder der enkelte av våre lokale forhandlere har sine områder, og andre ikke, fordi forhandleren av samme bilmerke i Kristiansand har ansvaret for de kommunene, derfor er for eksempel ikke Lillesand eller Birkeland med i tallgrunnlaget vi ser på her.
Et år med økning
Når vi ser på tallene fra OFV for personbilmarkedet har antallet biler som ble levert i distriktet i 2021 økt med 25,59 % i forhold til 2020. Ganske lik økning som for landet generelt, men når det gjelder de mest solgte personbilmerkene og modellene er det noen forskjeller fra tallene i Norge når det gjelder tallene fra vårt distrikt.
Mest registrerte bilmodell for personbiler
I vårt distrikt ble den mest registrerte bilmodellen Nissan Leaf, som dermed slo Tesla på målstreken med sin Model 3. Vi tok turen til Gromstad Motor Stoa for å høre litt med Leif Christian Gromstad hva han synes om denne seieren?
– Jeg vil si det er tre hovedgrunner til at vi klarer å få Nissan Leaf på toppen av listene for mest registrerte personbil i vårt distrikt, innleder Leif Christian.
– Vi har veldig flinke folk på salg og på servicemarkedet hos oss på Gromstad Motor Stoa, som hver dag står på for å skape gode kundeopplevelser, og som sammen med sterke merkevarer bygger tillit i markedet over tid, forklarer Leif Christian.
– Nissan teamet hos oss har vært svært dyktige i markedsarbeidet, og har skapt mye interesse lokalt rundt Nissan Leaf, forklarer Leif Christian.
– Vi var offensive i 2021 og sikret oss tidlig god tilgang på biler gjennom hele året, og rask levering har vært viktig, forklarer Leif Christian.
To topp-plasseringer for Volkswagen
Ser man på topp 10-oversiktene for personbilmerke og varebilmerke som er levert ut aller mest i 2021 troner Volkswagen øverst på begge to i vårt distrikt, derfor tok vi også turen innom Gromstad Auto der vi traff på en meget fornøyd Jan Trygve Gromstad.
– Vi er veldig fornøyde med å få mest leverte bilmerke innenfor både personbil og varebil i 2021 med Volkswagen, forteller Jan Trygve.
– Her er det mange medarbeidere hos Gromstad Auto som har jobbet godt for å skape den tillit i markedet som kreves for at flest skal velge Volkswagen i vårt distrikt, kombinert med populære og gode produkter, forteller Jan Trygve.
– Ser man på tallene for merkene våre innfor personbilsegmentet så leverer Volkswagen, Audi, Skoda og Nissan om lag en tredjedel av bilene i vårt distrikt, så vi er veldig fornøyde med hvordan det gikk i 2021, forteller Jan Trygve.
Rask endring
Ser man på Topp 10 lista for de mest utleverte bilmodellene i 2021, så er det 3 nykomlinger i 2021 som har hoppet rett inn på topp 10-lista, og alle 3 er nye elbiler. Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Tesla Model Y. På plass 11 og 13 er det også to nye elbiler som startet leveringer i 2021, Ford Mustang Mach-E og Audi Q4 e-tron.
Selv om elbilandelen i vårt distrikt er lavere enn den nasjonale elbilandelen, så er det liten tvil om at stadig flere velger elbil. Likevel har vi to bilmodeller i vårt distrikt som ikke er elbiler på topp 10 listen, både Toyota RAV4 og Suzuki Swift.
I statsbudsjettet som ble vedtatt for 2022 ligger det inne litt økte avgifter for biler som går på diesel og bensin, samt gjeninnføring av avgifter for ladbare hybrider. Det er liten tvil om at myndightene bruker sine øknomiske virkemidler aktivt for å påvirke den norske befolkning i sine bilvalg.
Det er også varslet merverdiavgift for elbiler i 2023, men hvordan innføringen blir, og hvor mye som innføres i 2023 skal vedtas i statsbudsjettet for 2023. Det er nevnt en del ganger at flere politiske partier ønsker at innføringen av merverdiavgift skal skje gradvis, der den delen av elbilens pris som overstiger kr 600 000 er det man skal beregne merverdiavgift på, men vi får se hva som blir vedtatt til høsten.
Markedet for personbil og for lette varebiler er i rask endring, så det blir spennende å se om den gode utviklingen for bransjen fortsetter i 2022, og om det dukker opp noen overraskelser i løpet av året som klarer å kapre en topp 10 plassering for 2022.
Topp 10 personbiler
Nissan Leaf | 6,07 % |
Tesla Model 3 | 5,33 % |
Toyota RAV4 | 4,49 % |
Volvo XC40 | 4,35 % |
Audi e-tron | 3,51 % |
Volkswagen ID.3 | 3,30 % |
Skoda Enyaq | 3,02 % |
Suzuki Swift | 2,95 % |
Volkswagen ID.4 | 2,95 % |
Tesla Model Y | 2,77 % |
Topp 10 bilmerker personbil
Volkswagen | 12,03 % |
Volvo | 8,98 % |
Toyota | 8,42 % |
BMW | 8,21 % |
Tesla | 8,10 % |
Audi | 7,40 % |
Skoda | 7,19 % |
Nissan | 6,21 % |
Suzuki | 5,93 % |
Ford | 4,84 % |
Topp 10 bilmerker lett varebil
Volkswagen | 24,12 % |
Toyota | 18,68 % |
Mercedes-Benz | 12,65 % |
Ford | 11,48 % |
Isuzu | 6,42 % |
Peugeot | 6,03 % |
Citroën | 5,45 % |
Nissan | 4,09 % |
Renault | 3,50 % |
Opel | 3,31 % |