Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det er liten tvil om at det kommer stadig flere elbilmuligheter også for de som bruker varebiler i arbeidet sitt, og Toyota sin Proace City er en veldig populær varebilstørrelse for mange, enten man velger den som lang L2 eller som vanlig L1
Tre kjøremodus
Proace City Electric er utstyrt med et 50 kWt stort batteri som gir en rekkevidde for L1, som er kortest og lettest, på inntil 274km ut fra WLTP-målemetoden for blandet kjøring i sommertemperatur.
Vi skulle kjøre den lange og tyngre L2, og med temperaturer ned mot minus 2 grader, og var jo litt spent på hvor langt vi kom.
Man kan velge mellom tre kjøremodus, der sport gir deg tilgang på 136hk, mens du har litt færre hk i normal med 109hk og enda færre i eko-modus med 82hk. Med færre hestekrefter tilgjengelig vil naturligvis forbruket reduseres. I våre tester kjørte vi i normalmodus.
Ved girvelgeren finner man også en knapp det står B på, og har man ikke kjørt elbil før er det ikke så lett å gjette seg til at dette handler om økt regenerering når man slipper opp gasspedalen. En del bruker begrepet en-pedals kjøring når regenereringen gir en bremseeffekt ved at man bare slipper opp gasspedalen.
Veldig praktisk
Den lange utgaven av Toyota Proace City Electric er ekstra praktisk for de som av og til frakter rør eller materialer på tre meter, for uansett bilens lengde kan man legge ned ryggen på passasjersetet og åpne en luke fra varerommet slik at man får gjennomlasting.
Da øker lengden fra 203cm til 309cm. Har man ikke behovet for å ha den veldig lange plassen i en Proace City Electric kan man jo velge L1, da kan man også velge om man vil ha 1 eller to skyvedører, for på L2 leveres bilen med 2 skyvedører på sidene til varerommet.
Prismessig skiller det bare kr 10 000 på en L1 med to skyvedører og en L2, men L1 kan man som nevnt velge med 1 skyvedør og med Basic utstyrsnivå, og da kan man få den til kr 307 000. L2 får man bare med Comfort utstyrsnivå.
Comfort utstyrsnivå
Med comfort utstyrsnivå er det ganske mye utstyr som følger med, og som man da ikke får i Basic utstyrsnivå logisk nok. 2 skyvedører med vindu mot 1 på Basic, lakkerte fangere, speilhus og dørhåndtak, 3 seter der både sjåfør og passasjeren lengst til høyre har varme i setet, cruise control, tåkelys, 2-sone automatisk klima, 220V vanlig stikk på passasjersiden til lading av verktøy og lignende, tåkelys, parkeringssensorer foran i tillegg til bak, LED-lys i taket og brunt anti-skli tregulv i varerom med mer.
Med andre ord er det snakk om ganske mye utstyr som følger med for de kr 34 000 man må ut med ekstra for å få Comfort utstyrsnivå.
Kan man ha tilhenger? Ja, det kan man ha på en Proace City Electric, og man kan trekke inntil 750kg. Nyttelasten på testbilen er 676kg, men vil kunne variere med hva bilen veier. Nyttelast er regnet ut fra at sjåføren er med i bilen, og at sjåføren veier 75kg, så før noen går inn i bilen har man 751kg til rådighet til folk og last.
Rekkevidde og lading
Vi har en 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei og en 205km landeveistest som vi tar alle elbiler med på, så også med Toyota Proace City L2 Comfort.
Da vi skulle ut på vår 50/50-test var det 8 grader og regnvær, med andre ord relativt langt unna optimale forhold. WLTP-testen gjennomføres i det vi i Norge definerer som sommervarme, og på tørt underlag, og med sommerdekk som har lavere rullemotstand enn nye piggfrie vinterdekk.
Vi brukte 34% av batteriet på vår testrunde, og satte veldig stor pris på at instrumentene tydelig viste batteriprosenten og antatt rekkevidde som gjensto. Man hadde også flere ulike visningsvalg for de digitale instrumentene. Med en 71km lang testrunde gir det oss en beregnet rekkevidde på noe over 208km på de forhold og veier vi hadde.
Da vi skulle på vår 205km lange landeveistest var det blitt kaldere, og veiene hadde ikke tørket opp, selv om det ikke kom påfyll av mer regnvann denne dagen. Før vi kom til Froland var temperaturen sunket ned til minus 1 grad, og mesteparten av turen varierte temperaturen mellom minus 1 og pluss 1 grad.
Ut fra bilens estimater skulle vi stoppet i Lillesand, men vi kom oss til Grimstad med 1% igjen på batteriet etter å ha kjørt 202km. Vi tok ikke sjansen på å sjekke om den siste prosenten holdt 3 kilometer, og stanset heller etter 202km for å lade. Da blir beregnet rekkevidde 204km på denne turen.
Vi ladet fra 10% til 80% på 32 minutter på en 150kW ladestasjon, det må jo kunne defineres som bra ut fra at Toyota nevner 30 minutter på en noe varmere dag. Da vi kom til laderen på den kaldeste dagen med 1% igjen tok det 42 minutter å lade til 80% selv om vi da delte laderen og hadde maksimalt 75kW ladehastighet.
Ellers har man en 11kW ombordlader på utstyrsnivå Comfort, så du kan lade ganske radig dersom du ordner deg en 11kW 3-fase lader der bilen er parkert fra tid til annen, da lader du et tomt batteri på 5 timer.
Booke prøvetur
Tar du kontakt med Toyota Arendal kan du booke en prøvetur med den splitter nye Toyota Proace City Electric som vi hadde med på våre testrunder. Med en elektrisk varebil er det mulig å legge inn anbud på offentlige utlysninger der elektrisk varebil kreves, og det kan også være andre, både bedrifter og privatpersoner som ønsker seg en leverandør eller håndtverker som har ordnet seg med elektrisk varebil. Kjører du under 200km i løpet av en dag trenger du neppe å lade annet enn når du skal sove.