Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Opel Insignia har fått en facelift, og vi har luftet Auto-Car sin Insignia Ultimate Sports Tourer, en stasjonsvogn med 2-liters dieselmotor som yter 174hk, og som har 4×4. Man kan også velge Insignia som en Grand Sport, som med sitt coupéaktige design og store bagasjeromsåpning der bakruta blir med bakluka opp, kombinerer det lekre med det praktiske.
Topputstyrt
Den nye Opel Insignia kommer som den topputstyrte Ultimate, med stor dieselmotor og 4×4. Enten du velger den som Grand Sport coupé kombi, eller som Sports Tourer stasjonsvogn, så får du det som mange ser på som «den rette» sittestilling – nemlig den som defineres som den sportslige sittestilling, og det i et helt fantastisk godt sete.
AGR er en organisasjon i Tyskland som setter sitt stempel på spesielt ergonomiske framstoler, der man ikke bare kan justere opp/ned, fram og tilbake, samt ryggvinkel, men man kan også justere sitteputens vinkel og lengde. Korsryggstøtten må kunne justeres 4 veier for at AGR skal godkjenne ergonomien. I Opel Insignia finner man i tillegg til varme også ventilasjon og massasje i setene, samt en meget behagelig sidestøtte.
Av annet utstyr som er standard bør det meget gode OPC-Line sportsrattet med varme nevnes, man har også adaptivt understell, oppvarmet frontrute og elektrisk tilleggsvarmer for de ekstra kalde dagene, yttersetene bak er også oppvarmet, BOSE lydanlegg, IntelliLux LED Pixel frontlyssystem som er noe av det beste på markedet, head-up display, adaptiv cruisekontroll med full stopp-/startfunksjonalitet i alle hastigheter, automatisk nødbrems og kollisjonsbrems, regnsensor og parkeringsassistent bare for å nevne litt fra den lange listen som er inkludert.
Ekstrautstyr
Det er kanskje ikke så rart at en bil som er så topputstyrt som Opel Insignia Ultimate har en veldig kort liste over tilgjengelig ekstra utstyr, men soltak og hengerfeste er det frivillig om man vil ha med bilen, samt en sort eksteriørpakke som gir deg sorte takrails, pyntelister i sort, grill og frontelementer i sort for å nevne noe.
Velger man å ta med hengerfeste kan man dra med seg inntil 1 625kg bakom en Opel Insignia.
Ulike fargevalg kan gi litt ulik pris, og mange vil nok også ha med vinterdekk, men ellers er alt annet med i utstyrsnivå Ultimate.
Bagasjerom
Når man ser inn i bagasjerommet på stasjonsvogna, ser man raskt at dette er stort. Jeg regner ikke med at du har for vane å måle dybden på ulike bagasjerom med målebånd, men jeg har gjort det noen ganger, og å få et resultat på over 113cm inn til bakseteryggen er ganske uvanlig.
Mellom de bakre hjulbuene har man over 1 meter, og der det ikke er hjulbuer har man over 144cm bredde. Får du ikke med deg bagasjen din her kan du naturligvis sette på en takboks på taket som kan veie inntil 90kg.
Coupéutgaven har samme gulvmål, men på grunn av coupéformen er taklinjen mer synkende enn på stasjonsvogna, så det totale volum man får plass til i høyden helt ytterst i bagasjerommet er det en forskjell på hos de to modellene.
Opplevelse
Med en lav og sportslig førerposisjon, et sete med usedvanlig god komfort og et deilig sportsratt å holde i har man et svært godt grunnlag for en god biltur med Insignia.
Dieselmotoren sørger for god drivstofføkonomi, og gir en komfort som gjør det fristende å dra på langturer. Det er helt klart fristende å dra på tur med nye Opel Insignia, enten den turen er lang eller kort, men drar man på en lang tur kommer man langt mer uthvilt fram dersom man kjører en så komfortabel bil som dette.
Fremkommeligheten trenger man ikke å bekymre seg for selv om det skulle fryse på og bli snø eller is, ettersom man har 4×4 som standard til denne bilen.
Vi har testet forrige generasjon av IntelliLux LED Pixel lys, og det var svært bra, men dette er en ny og bedre generasjon av dette systemet, så når mørket faller på er det bare å kose seg på mørklagte veier. Her har hver frontlykt hele 84 individuelle LED pixler, da blir det meget fascinerende å se hvordan biler maskeres ut i lysbildet slik at de ikke blendes uten at lyset som ikke blender dem slukkes ned. Det bør oppleves dersom du ikke har testet så bra lys som dette før!
Kom innom Auto Car
Er du på jakt etter stasjonsvogn med dieselmotor og 4×4 bør du svinge innom Auto Car på Stoa i Arendal og slå av en prat med Frode Braatlund, og booke deg en prøvetur med nye Opel Insignia.
Pris fra kr 593 900 for en Grand Sport kombi-coupé og fra kr 603 900 for en Sports Tourer stasjonsvogn, der det aller meste av utstyr allerede er med i prisen.