Nissan Ariya innom hos Gromstad Motor Stoa

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det var ingen tvil om at det var stas å få besøk av en førproduksjonsbil av selveste Nissan Ariya hos Gromstad Motor på Stoa. Den lekre Ariya representerer intet mindre enn en ny milepæl for Nissan med et helt nytt designspråk, tidløs Japansk futurisme. Det var mange som var innom hos Gromstad Motor Stoa som gledet seg til sommeren, når bilene skal leveres ut, og det kommer inn demobil som kan testes.

To batteripakker
Det er mulig å forhåndsbestille Nissan Ariya hos Gromstad Motor Stoa. Den minste batteripakken man kan få til Ariya er på hele 63 kWt, noe som tilsvarer den største batteripakken man kan få til en Nissan Leaf. Den store batteripakken er på 87 kWt, og dette er nettotall for begge batteripakkene.
Batteripakker kan man få oppgitt i bruttotall, som er størrelsen på batteripakken, men så har alle produsenter av biler lagt inn en buffer for å sikre batteripakkens levetid, og når man ser på hvor mye av batteripakken som er tilgjengelig for bruk, så heter det netto.
Du kan også velge om du ønsker Ariya med to-hjuls trekk eller e-4ORCE firehjulstrekk, men vil du ha firehjulstrekk så er det den store batteripakken det leveres til.
Prisene starter på kr 417 900 for en 63 kWt Advance, og vil du ha maksimalt med utstyr og firehjulstrekk så starter prisene på kr 583 900 for en 87 kWt e-4ORCE Performance. Man kan få 87 kWt e-4ORCE Evolve fra kr 537 900, men da har du ikke med nappa skinnseter, større dekk/felger og mer krefter. Performance har 290kW, mens Evolve har 225 kW. Begge har 600NM, og begge kan dra med seg inntil 1 500kg på hengerfestet.

Ny teknologi
Har du forsøkt å bruke Google Assistant, eller Amazon Alexa? Slike smarte systemer kan integreres med Nissan Ariya, slik at du kan spørre assistenten din om ladesituasjonen på bilen, eller sette i gang forvarming av bilen med assistenten du har i huset ditt. Du kan også be assistenten du har legge inn den reiseruta du skal bruke i bilens navigasjon før du går ut i bilen. Ganske smart at Nissan ikke har låst seg til en løsning, men tilbyr integrasjon med det folk bruker hjemme.
Bruker du ingen «assistenter» hjemme, så kan du fint styre alt slikt fra bilens app på din telefon. Du kan selvsagt også bare kjøre bilen, uten forvarming eller noe bruk av app, men du verden så deilig forvarming er en kald vintermorgen, eller avkjøling en varm sommerdag.
Førerassistentsystemet ProPILOT kan sammen med Navi-link tilpasse farten på cruisekontrollen ved endrede fartsgrenser, og dersom en sving er så krapp at det å holde tillatt hastighet er ubehagelig, så kan systemet redusere hastigheten til noe du vil kjenne er langt mer komfortabelt. Skulle du få behov for lading på en lang tur så får du også tips om ladestasjoner langs din valgte kjørerute.

Interiørløsninger
Dersom du er glad i god benplass foran, så leverer Nissan Ariya dette i rikt monn, med en midtkonsoll som kan justeres elektrisk i lengderetning og enormt mye plass under dashbordet kommer du til å bli imponert over benplassen foran.
I selve dashbordet er det to skjermer som henger sammen i en form som man ikke har sett for mye av i biler, nesten som en antydning til en S. I dashbordets trelist er det innfelt bokstaver og symboler i et gjennomsiktig materiale med baklys, og de reagerer like lett på berøring som en moderne smart-telefon med haptisk berøringsrespons. Fantastisk lekkert! Materialvalgene for Nissan Ariya er også det man definerer som premium.
Head-up display har du også, slik at du som sjåfør kan fokusere mest mulig på det som skjer på veien, og minst mulig på bilens skjermer. Når du skal lade og har pause kan du nyte godt av at Ariya har integrert trådløst nettverk. Ladehastigheten er inntil 130 kW, så i løpet av en halvtimes tid har du ladet nok til at du kan kjøre 300km til. For de som har gode ladestolper på jobb, eller ekstremt rask hjemmelader, så har Ariya 22kW ombordlader. Batteriet har både kjøling og varming, for optimal ladehastighet, og en jevn ladekurve.

Bagasjerommet målte vi da bilen var innom Gromstad Motor Stoa, og bredden på det smaleste er på hele 109cm, det er mye sammenlignet med veldig mange andre bagasjerom, dybden var på 98cm og høyden til bagasjeromsskjuleren var på 40cm med gulvet i øvre posisjon. Gulvet kan også deles, og en del settes på høykant, slik at handleposer får ekstra støtte i hverdagen. Taklast kan man ha på Ariya, og som nevnt kan man også trekke inntil 1 500kg bakom firehjulstrekkeren.

Ta gjerne turen innom Gromstad Motor Stoa for en prat om Nissan Ariya, og vil du være blant de første som får bilen kan du også nå legge inn en bestilling.