Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Jeg våger meg på påstanden at man skal være litt kjenner av Volvo for å se de utvendige endringene for XC60, men en detalj det er lett å legge merke til er at man ikke lenger har noen eksponerte eksosrør bak på bilen.
Når man kommer inn merker man en god del mer til forandringene.
OK Google
Kan du nå si til en Volvo XC60, før bilen viser et symbol i skjermen som viser at den hører etter på det du ber den om. Det du sier kommer skriftlig på skjermen, og det er ganske heftig hvor god Google er til å lytte etter norsk tale, og få det korrekt.
Et av poengene med å snakke til bilen er at man skal slippe å trykke seg rundt i menyer på en skjerm mens man kjører, men heller be bilen om å fikse det du ønsker, som for eksempel varmere eller kaldere temperatur på bilens klimaanlegg. Google er også svært god å bruke muntlig når det gjelder bilens navigasjonssystem, og du kan fortelle den hvor du vil den skal navigere, også dukker korrekt reisemål opp i navigasjonen, som naturlig nok er Google Maps.
Det betyr at man får beskjed om det er kø en plass, ved at navigasjonen spør deg om du ønsker å bruke en raskere vei – skulle det skje, så gjør som navigasjonen foreslår, tro meg, det har jeg spart meg for mange timer i kø med, spesielt rundt Oslo-området.
Instrument
Dersom du har kjørt en Polestar 2 har du testet både den nye infotainmentskjermen, Google assistenten og det nye instrumentpanelet som nå også Volvo XC60 har fått. Her er alt nå heldigitalt, og du kan i stor grad velge selv hva du ser og hvordan du ser det.
Selve infotainmentskjermen ser kanskje ikke så veldig annerledes ut, men det er før du begynner å trykke litt på den, for her er det en ny og mer moderne organsiering av informasjon og funksjoner. Det er også mulighet for å laste ned apper.
En dag vi lånte bilen fortalte den oss at den ville ha en programvareoppdatering som måtte settes på når bilen ble parkert. Da vi kom tilbake til bilen neste morgen var alt oppdatert. Det er dette man kaller over the air oppdateringer, ofte forkortet med OTA, og det er jo ganske genialt at man ikke må på verksted for noe bilen kan fikse selv på parkeringsplassen.
Ladeplate
Mellom forsetene ser det meste ut som før, men det har dukket opp en ladeplate, slik at man kan lade mobilen trådløst. Man leter kanskje litt etter «rullehjulet» mellom forsetene der man kunne velge kjøremodus, men det er nå lagt inn i infotainmentskjermen, fordi folk byttet kjøremodus såpass sjelden.
Ny batteripakke
Bestiller du en Volvo XC60 nå kan du få den som Long-range Plug In Hybrid med om lag 50% lenger rekkevidde enn dagens Volvo XC60, noe som betyr en WLTP-rekkevidde på om lag 79km. Da kan selv de som har en del pendlevei gjøre unna all hverdagskjøring elektrisk.
I kjøremodus Pure vil ikke bensinmotoren bidra med mindre du trykker gasspedalen helt ned eller batteriet er helt tomt for strøm.
Bensinmotorene til T8 og T6 blir oppgradert, man får 65% mer kraft i bakre elmotor og batteripakken øker til 18,8 kWt. AWD-egenskapene er også forbedret.
Genial størrelse
En del synes at Volvo XC90 er litt stor, og at Volvo XC40 er litt liten, og da er Volvo XC60 midt i blinken. Den er så stor at plassen er god enten man sitter foran eller bak. Bagasjeplassen er god, og bilen oppleves smidig i byen og i parkeringshus. Komfortnivået ligger også mellom den store og eksepsjonelt komfortable XC90, og den mer kompakte XC40.
Polestar Enginered
Dersom du vil ha deg en ekstra sportslig Volvo bør du sjekke ut en Volvo som er Polestar Enginered, dette er noe som finnes til Volvo XC60. Er du en som virkelig setter pris på litt ekstra kraft og futt fra bilens motor og drivlinje, så vil du garantert bli glad i konseptet Polestar Enginered. Sving innom Autostrada, så kan de fortelle mer.
Autostrada
Hos Autostrada på Stoa i Arendal finner du distriktets Volvo-eksperter, som kan gi deg råd, hjelp og veiledning i forhold til å bestille den Volvoen som er optimal for dine behov. Autostrada lover også at du som kunde er kongen, og det kan jo aldri være feil opplevelse som bileier.