Premiere på Ford E-Transit i Norge

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Med mulighet for 25 ulike løsninger, størrelser og dermed også ulik vekt, så sier det seg selv at alle varianter ikke får eksakt samme elektriske rekkevidde, selv om de har den samme batteripakken på 75 kWt, der man har 68 kWt netto, det vil si at man får bruke de 68 kWt til kjøring, resten er en buffer for å ta best mulig vare på batteripakkens lange liv.

Sterk
Ford E-Transit blir bakhjulsdreven og får hele 430 NM dreiemoment enten man velger 184hk eller 269hk varianten på motoriseringen. Nyttelasten kan bli opptil 1 758kg på varebilvarianten av E-Transit.
Posten Norge skal få teste den kjørbare prototypen de neste månedene, slik at den produksjonsklare E-Transit blir tilpasset best mulig til norske forhold og behov.
Med en ombordlader på 11kW er det gode muligheter for pauselading, og med en ladehastighet på DC-lading/hurtiglading på opptil 115kW gjør at man kan hurtiglade fra 15% – 80% på 34 minutter. På en helt vanlig hjemmelader lades batteriet opp mens man sover.

25 varianter
Dersom man starter med hovedinndelingene av de ulike variantene, så har man varebil, 6-seters dobbeltkabin, og chassis med ulike påbygningsmuligheter. De tre hovedkategoriene får man så tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.
Den vi fikk se på Oslo Motor Show var en L4H3 med tillatt totalvekt på 4 250kg. En N2 bil. Her kunne jeg rusle i varerommet uten å bøye hodet, det var lagringsplass over taket på styrerhuset, og masse plass i selve styrerhuset.
Jeg er litt usikker på om jeg har sett en så stor infotainmentskjerm i en varebil før, men det er kanskje noe som er på vei også her.
En dobbeltkabin med 6 seter har det på grunn av norsk avgiftsnivå blitt solgt veldig lite av i Norge før, men dette kan jo øke nytteverdien betraktelig for en stor varebil som også kan frakte mange personer. Og ettersom dette nå blir en elbil så blir det ikke avgifter på å ha dobbeltkabin og mange seter.
Man kan bestille E-Transit med noe Ford kaller «Pro Power Ombord», et system som gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan lades eller driftes med inntil 2,3 kW (2 300 W). Det er første gang et slikt system tilbys i markedet for lettere nyttekjøretøy i Europa.

Mye utstyr som standard
Når salget av nye E-Transit starter nå i løpet av høsten vil man kunne velge mellom utstyrsvariantene Base og Trend. Begge har et utstyrsnivå som er langt over dagens dieselvarianter.
Base har for eksempel elektronisk klimaanlegg, infotainmentsystemet som Ford kaller SYNC4, med 12-tommers berøringsskjerm, nøkkelløs start, oppvarmede seter og oppvarmede elektrisk justerbare sidespeil. Man får også livstidsabonnement på FordPass Pro.
Velger man Trend får man også med cruisekontroll, parkeringssensorer foran og bak i tillegg til blindsoneassistent med varsel og oppbremsing for kryssende trafikk. Filsentrering får man også med.

OTA-oppdateringer
OTA er en forkortelse for «Over The Air», og i kombinasjon med oppdateringer, så betyr det at bilens software kan bli oppdatert uten at man trenger å besøke et verksted for å motta og installere disse oppdateringene.
En elbil har færre bevegelige motordeler, og er såpass mye enklere å drifte og vedlikeholde at Ford anslår at vedlikeholds- og reparasjonsutgiftene på E-Transit vil være 40% lavere enn på en tilsvarende modell med dieselmotor. Dette betyr mye for bilkostnadene for de bedriftene som skal bruke varebilene.

Priser
Det vi vet om priser er at de starter på kr 494 900, men fullstendige prislister for alle de 25 modellene, og mulighet for å bestille en E-Transit må man vente litt mer på.
Tar du kontakt med Arendal Auto kan du få vite mer om Ford E-Transit, og de satser på at det kommer prislister og mulighet for å legge inn bestillinger i løpet av desember en gang.