Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Demobilen du kan booke prøvekjøring med er en BMW iX xDrive40 Fully Charged med litt ekstrautstyr.
Vi fikk sitte i demobilen, og i den som er i butikken, og det er uten tvil en ny måte å tenke seter på for BMW. Istedenfor mange knapper og brytere på setets venstre side finner man et par hovedbrytere i selve døra, og alt sånt som sideklemming og korsryggstøtte finner man i bilens innholdsrike infotainmentskjerm. Der fant vi til og med mulighet for massasje, så setemenyen kan vi anbefale at du ser litt nærmere på når du hilser på BMW iX.
Mye nytt
Det ser ut som om det er en stor sammenhengende skjerm bakom rattet, men informasjonen er delt opp i digitale instrumenter bakom rattet, og infotainment dukker opp over midtkonsollen. Head-up display er det også i demobilen, og vi har en mistanke om at det er meget bra, for BMW har tradisjon for å være veldig gode på alt av skjermer og head-up displayer.
Mellom forsetene har man et nytt iDrive vrihjul i glass, som ser utrolig lekkert ut over det trelignende materialet som flere knapper/funksjoner er felt ned i. Volumhjulet i glass som lyser når man hører på radio/musikk er også veldig lekkert.
Når man skal åpne døra er det ikke tradisjonelle dørhendler, men en åpning der man kan ta fingrene inn og åpne med knappen som er skjult der inne. Her er det ikke håndtak som skal poppe ut, eller forsvinne under kjøring, og dermed er man sikrere på at det fungerer bra i lang tid fremover.
På dørenes innside er det knapp for elektronisk åpning av døren, men litt lenger ned på dørene er det manuell løsning for døråpningen som en backupløsning. Knappene for innstilling av setets posisjon er også i lekkert glassmateriale, med fasetter. Fungerer meget intuitivt, og ser veldig lekkert ut.
Tilhengerkongen
Før BMW iX kom på markedet var det Tesla Model X av elbilene som hadde mest tilgjengelig tilhengervekt, men iX er den nye kongen av tittelen mest tilgjengelig tilhengervekt for en elbil, med sine 2 500kg.
For elbiler er det regnet som veldig bra dersom den kan trekke 1 200kg – 1 800kg, og mer enn 1 800kg er direkte sjelden. Noe av bakgrunnen for dette er at vogntogvekten kan bli noe høy ettersom bilens egenvekt med en tung batteripakke er høy i utgangspunktet. Her er det da fort en fordel med utvidet hengerlapp, dersom man ønsker å utnytte den gode hengervekten.
Nyheter for baksetet
Man forventer god plass bak i en BMW iX, og her får man det man forventer. Jeg er en relativt stor kar, men hadde masse plass over hodet og foran knærne mine, selv om førersetet var stilt inn på meg selv.
Bak på hvert forsete finner man 2 USB-C plugger til lading. Man finner også en åpning, som er et multifunksjonsfeste, der man kan kjøpe ulike løsninger som for eksempel holder til skjerm/iPad, vippebord eller kleshenger.
Mye krefter
BMW iX xDrive40 har 326hk og 630NM, noe vi gleder oss veldig til å få prøve, for tallene høres unektelig friske ut. Det er denne motoriseringen Bavaria Sør på Stoa i Arendal har i sin demobil. Elektrisk rekkevidde vil avhenge litt av hvor mye utstyr man tar med, men fra 400 til 425km rekkevidde er beregnet ut fra WLTP-metoden for blandet kjøring.
BMW har laget en enda sterkere iX xDrive50, som har hele 523hk og 765NM. Det som ofte skjer når en elbil får mer krefter er at rekkevidden reduseres, men på iX xDrive50 øker rekkevidden til mellom 600-631km fordi den har fått en større batteripakke.
Litt om priser
Demobilen Bavaria Sør i Arendal har fått seg en en BMW iX xDrive 40 Fully Charged med en del ekstra utstyr på toppen av det igjen, noe som gir en utsalgspris på kr 885 800.
Dersom man tenker på hva en sterk BMW X5 med tilsvarende utstyr hadde kostet, så må man kunne si at BMW iX kommer veldig hyggelig ut prismessig.
Grunnprisen for en iX xDrive40 er kr 671 200, så har man noen kampanjemodeller med utstyrspakker, Charged Edition fra kr 699 900, Charged Plus Edition fra kr 739 900, Fully Charged Edition fra kr 795 000 og Supercharged Edition fra kr 895 900.
Ønsker man seg en BMW iX xDrive50 starter prisene her på kr 891 720.
Det kan være lurt å ta en liten prat med selgerne hos Bavaria Sør, slik at du får mer informasjon om de ulike utstyrspakkene som er med i de ulike utstyrsnivåene, slik at du bedre kan foreta et kvalifisert valg av det utstyret du ønsker å kjøpe med en BMW iX.
Du bør også booke en prøvetur med bilen, så du kan se og oppleve hvor god og moderne iX er, og kjøreopplevelsen, komforten, kreftene og stillheten er det langt bedre å oppleve enn å lese om gjennom mine fattige beskrivelser, for ord blir litt fattige når biler som gir opplevelser som dette skal beskrives.
Når vi får lånt en BMW iX på en helgetest etterhvert, så skal vi komme tilbake med tester av rekkevidde, mest sannsynlig i kald temperatur og fuktig veibane, og ladehastighet på ulike ladeløsninger. Vi gleder oss!