1 117km med BYD Tang

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

BYD Tang er en stor SUV med 7 seter, eller 5 seter og knallstor bagasjeplass. Hvor langt kommer man med en stor elbil-SUV når det er kaldt og vått ute? Er setene like komfortable etter mange hundre kilometer bakom rattet? Hva synes 9-åringen om de bakerste setene? Hvor raskt lader den når det ikke er varmt ute? Vi fant ut av alt sammen.

Seter og kjørekomfort
Vi har kjørt BYD Tang før, og da kjentes setene komfortable ut, så vi regnet med at flere kilometer bakom rattet ville bli veldig greit. Samtidig vet man aldri helt om det er et punkt i setet som man kjenner etter man passerer noen hundre kilometer, eller ikke, men noe slikt opplevde vi ikke i BYD Tang.
Ikke bare er setene komfortable og kan stilles inn i alle mulige retninger, men man har både varme og kjøling, slik at man har det komfortabelt også på de varme dagene. Rattet er også godt å holde i på lange turer, og det var veldig deilig med god varme i rattet på kalde morgenstunder.

Mange faktorer
Uansett hvilken elbil man kjører, så er det en del faktorer som påvirker forbruk/rekkevidde. Piggfrie vinterdekk er langt mykere enn sommerdekk, noe som gir økt rullemotstand til en bil som i utgangspunktet ikke er lett. Det er sjeldnere tørr veibane på høsten og vinteren, og vi hadde mye regn da vi var på test-turer med BYD Tang, noe som gir økt rullemotstand. Utetemperatur påvirker mye, selv for biler med varmepumpe, og varmt var det ikke da vi testet BYD Tang. Hastighet er en sentral faktor, og forbruket for en diger SUV er mye høyere i 110 km/t enn i 80 km/t på grunn av den økte luftmotstanden. Topografi er også svært sentralt for biler som er store og veier en del med tanke på forbruket.
Vår første tur med BYD Tang gikk fra BYD Norge i Drammen til Grimstad, og fra Grelland målte vi hvor mange prosent av batteriet vi brukte for å kjøre 206km. Vi testet i sportsmodus og med cruisekontrollen slik at virkelig hastighet var så tett på fartsgrensen som mulig, noe som vil si «litt over» på speedometeret som jo har lagt inn noe feilvisning i alle biler.
Vi brukte 66% av batteriet, noe som tilsier en reell rekkevidde på 312km med 20’’ piggfrie vinterdekk og våt asfalt. Vi hadde kjørt over 25km fra Drammen før målingen startet, noe som gjorde at det var noe driftsvarme i bilen, men Sportsmodus er sjelden optimalt for forbruket.
På turen tilbake til Drammen etter en uke målte vi fra start i Grimstad, med kald bil, i 4-5 grader pluss, regnvær, men denne gang i Eco modus og med cruisekontrollen i fartsgrensa, altså en hastighet litt under fartsgrensen. Vi målte til Grelland, og fikk eksakt samme resultat. Grunn: vi startet med kald bil, og temperatur/driftsvarme er utrolig sentralt for forbruket. Veiene var også noe våtere ettersom det kom påfyll av vann ovenfra.
Vi testet også vår 205km lange landeveistest, fra Grimstad, via Froland til Evje, og tilbake til Grimstad via Sørlandsparken. På denne turen var det mellom 8 og 9 grader og over halve turen inneholdt regnvær. Her brukte BYD Tang 52 prosent av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på 394km med landeveiskjøring.

Ladehastighet
Det er flere faktorer som påvirker ladehastigheten til en elbil også, og de mest sentrale er hvor mye strøm det er på batteriet når man starter å lade, hvor god driftsvarme det er i bilens systemer, og hastigheten laderen kan levere fra seg.
Vi testet å lade fra 30%-80% Fra 34% til 80% og fra 10% til 80% og man skulle kanskje tro at det var svært ulik ladetid på slike ladetester, men når man starter ladeprosessen med mer strøm på batteriet, så kommer man ikke opp i samme topphastighet på ladingen, og det å komme seg til 80% tok mellom 32 og 36 minutter på de tre ladeøktene der vi målte hastigheten.

God plass bakerst
Det er aller enklest å komme bak til de bakerste setene bakom passasjersetet, for der er baksetet på rad 2 helt individuelt, og kan enkelt flyttes fram med en spak på toppen av seteryggen. Det gav enkel tilgang til de to bakerste setene. På rad 2 er benplassen formidabel, og selv om man skyver setene noe fremover så får man massevis med benplass, og det gir også god benplass på bakerste rad for min 9-åring.
Når de to bakerste setene ikke er i bruk gir de helt flatt bagasjeromsgulv, og bruker man bare 5 seter har man utrolig god plass både i baksetet og i bagasjerommet.

Kort leveringstid
BYD lager veldig mange komponenter til bilene sine selv, blant annet halvledere som det har skapt mange forsinkelser i bransjen med tanke på produksjon og levering av biler. Dette trumfkortet gjør at BYD har en god leveringssituasjon for sin BYD Tang til Norge, og dette er en av elbilene der man ikke må vente mange måneder på å få sin nye bil.
Stor SUV med god bakkeklaring, mye plass, firehjulstrekk, mulighet til å trekke 1 500kg på hengerfestet og mulighet for takboks er populært i Norge, og over 1 200 biler er allerede solgt kort tid etter at bilen ble lansert. Likevel er det mulig å få bil før nyttår dersom man tar turen til RSA-Bil i Arendal og legger inn en bestilling. Pris fra kr 599 900, men da er det ikke en lang liste med ekstrautstyr man må krysse av på, her er det bare lakk, hengerfeste og vinterdekk man kan legge til.