Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det er en del som synes at det er tøysete å presentere tall for 0-100 km/t, men det gir tross alt en indikasjon om akselerasjon, og hva man kan oppleve på veien når man planter høyrefoten på gasspedalen. For en Mustang Mach-E GT tar det 3,7 sekunder å flytte seg fra 0-100 km/t, og det kan jeg love deg er moro i praktisk kjøring!
Blir aldri vant til det
På slike presselanseringer og prøvekjøringer er det normalt at man kommer til en plass der bilene som skal kjøres er stilt opp, og jeg klarer aldri å bli helt vant til opplevelsen med å få se så mange biler av en biltype jeg aldri før har kjørt. Det er skikkelig wow-faktor hver eneste gang!
Bildesign handler veldig mye om smak og behag, men designerne av Mustang Mach-E GT har truffet det jeg ser på som tøft, stilig og kult med dette designet. GT skiller seg en del fra en vanlig Mustang Mach-E, med en del ekstra detaljer i sort, en løsning for grillen som gir den en mer tredimensjonal effekt. Sort frontleppe, sorte detaljer i luftinntak til dekkene, lakkerte hjulbuer i bilens farge, sorte speil og sorte lister. Heftig stilige 20’’ aluminiumsfelger som ikke skjuler de kraftige Brembo bremsene, og som komplementeres med sportsdekk fra Pirelli som er spesialdesignet for å gi Mustang Mach-E GT optimale kjøreegenskaper.
På innsiden finner man langt flere overflater i et semsket materiale, både i dører og i dashbordet, GT-logo på innstegslist og i armlenet, og noen seter som det er veldig lett å forelske seg i. Her er det kunstskinn av typen sensico i kantene og semsket materiale i sitteflaten. Oppleves som alcantara, og det hjelper deg til å ikke «skli i setet» når farten blir høy og svingene krappe.
En del nytt man ikke ser
Mustang Mach-E GT leveres med MagneRide 2 adaptivt fjæringssystem, som automatisk tilpasser fjæringenes fasthet til valgt kjøreprogram og til den kjørestilen du har. Velger du kjøremodus «Stille» vil komforten være hakket mer komfortpreget enn for en vanlig Mustang Mach-E, men velger du kjøremodus «Utemmet» får du en bil som er langt mer fast og sportslig satt opp enn en vanlig Mustang Mach-E i samme kjøremodus.
Kjørestilen du velger på svingete vei vil også påvirke fjæringene, og gjør dem fastere dersom du kaster bilen inn i en sving i kjøremodus «Stille». De fleste ville nok valgt kjøremodus «Utemmet» lenge før svingen dukket opp, men automatikken sørger altså for optimale egenskaper ut fra din kjørestil.
Valg av kjøremodus påvirker også hvordan bilen oppleves på flere områder. I kjøremodus «Stille» vil bilen oppleves som en SUV med framhjulstrekk i karakter, selv om du har AWD, mens i kjøremodus «Utemmet» føles det som om du kjører en bakhjulsdrevet sportscoupé. Denne følelsen skaper bilen med distribusjon av krefter, enten mest fram eller mest bak, men du har hele tiden AWD som sørger for optimal fremkommelighet.
En Mustang Mach-E GT beveger seg 1,7 cm nærmere bakken enn en vanlig Mustang Mach-E, noe som også er med på å gi den en mer sportslig karakter i utseende og i kjøreopplevelse.
Motorstyrke og tuning er med andre ord ganske annerledes for en Mustang Mach-E GT sammenlignet med en vanlig Mustang Mach-E, og har du testet en vanlig Mustang Mach-E og synes den er sprek og moro å kjøre, kan du virkelig glede deg til å få prøve GT versjonen, for det er rett og slett en ganske annen verden av moro!
Man har også et eget kjøremodus for bane som heter «Helt utemmet», dette er et kjøremodus som er laget for å gi mye krefter over tid. For å få maksimal akselerasjon bør man med andre ord holde seg i kjøremodus «Utemmet» der man kan få maksimalt med krefter i 5 sekunder.
Topphastigheten er 200 km/t, men så høye fartsgrenser hadde de ikke i Kroatia, likevel tviler jeg ikke et sekund på at den hastigheten kan kjøres med denne spreke bilen. Kjører man veldig fort vil man ikke få den rekkevidden man får på WLTP-målingene for blandet kjøring som lover inntil 500km rekkevidde for Mustang Mach-E GT.
Unike farger
Det er to farger som er unike for Mustang Mach-E GT, Cyber Orange og Grabber Blue, og det var disse to fargene som var på bilene vi fikk kjøre i Kroatia, men de viste også fram en sort bil.
Det er 444kg tilgjengelig til folk og bagasje, så her trenger man ikke bekymre seg for tall for nyttelast som man har sett med Tesla Model Y.
Vi testet ikke lading i Kroatia, men så lenge laderen kan levere 150kW så skal man kunne lade en Mustang Mach-E GT fra 10% til 80% på 45 minutter. Batteriet på 99 kWt har man før fått bruke 88 kWt av, men nå kan man hente ut 91 kWt til praktisk bruk istedenfor de 88 kWt som Mustang Mach-E ble lansert med. Dette vil også dages Mustang Mach-E eiere nyte godt av til våren når det kommer en ny oppdatering – OTA – Over The Air.
Noen ekstra interesserte har kanskje sett fra USA at de har to versjoner av GT der borte, men her i Norge og ellers i Europa er det kun topputgaven av GT som leveres. Listen over ekstra utstyr er veldig kort, du kan velge om du vil ha panorama tak eller ikke, og så er det lakk, vinterhjul og hengerfeste som kan komme i tillegg på prisen som starter på kr 635 000 for Mustang Mach-E GT.
Testbilen jeg kjørte i Kroatia hadde panorama glasstak og fargen Cyber Orange, og koster fra kr 658 000.
Tar du turen til Arendal Auto kan du også bestille deg en Mustang Mach-E, enten du vil ha en GT eller en vanlig utgave der man kan velge mellom AWD eller bakhjulstrekk og to ulike batteripakker. GT får man med største batteripakke og med AWD.