Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det var moro å få se en Enyaq Founders Edition i lokalene til Gromstad Motor, det er en iV 80X med de samme sorte detaljer i eksteriøret som Sportline har, men som har skinnseter istedenfor alcantara-setene som Sportline har. Også moro å se en Enyaq med det kule Crystal Face. Kan anbefale en tur innom for å se den!
Firehjulstrekk
Det mest vesentlige med en iV 80X kontra en iV80 er at den har firehjulstrekk istedenfor bakhjulstrekk. De har samme store batteripakke på 77 kWt netto, men i firehjulstrekkeren er det en ekstra motor, og man henter ut 265hk istedenfor 204hk.
Litt mer hestekrefter gir også noe raskere akselerasjon når man skal opp i fart, men bil og motor er tunet i retning av maksimal komfort for de som er med i bilen.
De som har testet bakkestart med to-hjuls trekk i en bratt bakke på glatt føre vet at det finnes noen fordeler med fremkommeligheten til en bil med firehjulstrekk i nettopp slike situasjoner. Opplever man aldri slike situasjoner kan man jo velge Enyaq med to-hjuls trekk.
Dersom man ikke har bruk for over 400km rekkevidde kan man også velge Enyaq med mindre batteripakke, og det sparer man naturlig nok penger på å gjøre.
Test-turer
Bilen vi fikk låne fra Gromstad Motor Stoa var utstyrt med nye piggfrie vinterdekk, noe som vil si at de er ekstra myke, og har dermed en del mer rullemotstand enn sommerdekk har.
Bilen sto nyvasket i utleveringsrommet, så den var ikke helt «kald» da vi hentet den, og temperaturen sank fra 13 til 11 grader da vi kjørte på tørre fine veier.
Første test var vår faste 50/50-test som består av om lag 50% landevei og 50% motorvei, og her oppnådde Enyaq iV 80X en beregnet rekkevidde på litt over 417km. Vi la merke til at snittforbruket økte litt på motorveien i 100 km/t, noe som er ganske vanlig for SUV’er på motorvei.
Natt til søndag regnet det mye, og det ble våt asfalt vi kjørte på da vi skulle ut på landeveistest med kald bil. Det var 8 grader da vi dro, og da vi kom fram til Evje, men på vei ned mot Kristiansand steg temperaturen opp mot 12 grader, og holdt seg der de siste 50km av totalt 205km. 49% av bilens batteri ble brukt på denne turen, noe som tilsier en rekkevidde på litt over 418km med kaldstart og våt asfalt på en tur som dette. Sommerstid ville en landeveistest gitt langt bedre rekkevidde enn 50/50-testen, men dette sier noe om hvor mye det betyr å varme opp bilen med appen før avreise, samt betydningen av våt asfalt kontra tørr i forhold til rullemotstanden man får med piggfrie vinterdekk.
Komfort
Det man merker når man kjører noen hundre kilometer med Skoda Enyaq er at komforten er veldig god. Her har du et godt førersete som du kan justere som du måtte ønske, et godt ratt, gode skjermer og god head-up. Komfortable fjæringer og lavt støynivå, samt god kvalitet på musikkanlegget. Alt dette er med på å servere komfort.
Enyaq har også et system som bremser ned for deg dersom du nærmer deg en 40-sone eller en rundkjøring, bare du slipper opp gassen når symbolet for dette kommer opp i skjermen. Du har også en adaptiv cruisekontroll som kan skifte hastighet for deg når det kommer en ny fartsgrense, så det du må passe på er egentlig å styre for å holde bilen på veien, men også her får du assistanse om du ønsker det.
Kjører man med cruisekontrollen på inn mot en rundkjøring sørger bilen for passende hastighet inn i og ut av rundkjøringen, ganske snedig system.
Dersom du av en eller annen grunn har brukt bremsepedalen og deaktivert cruisekontrollen, så vil bilen få med seg eventuelle endringer som har skjedd i fartsgrensen, slik at når du aktiverer cruisekontrollen igjen så vet den hva som er korrekt fartsgrense der du er.
Mange vil også oppleve det at de som sitter i baksetet har god plass som komfortabelt, og det er jo deilig med en bil der du har god plass i bagasjerommet, kan dra inntil 1200kg på hengerfestet, og kan ha taklast. Da løser bilen de fleste praktiske transportbehov for en familie.
Enyaq iV 80X har LED Matrix lys inkludert, og de gir et meget godt lys på veier som ikke har noe form for gatelys, og blender bare ned lyset der det trengs når man kommer bak en annen bil, eller man møter en bil.
Når det gjelder lading på en helt vanlig 150kW lader tok det 35 minutter å lade fra 10% til 80% – noe som går litt raskere når det er varmere ute.
Pris
Skoda Enyaq starter på kr 363 920 for en iV50 med 52kWt batteripakke netto og 148hk. Den bilen vi testet, en iV 80X med 77 kWt batteripakke netto og 265hk starter på kr 497 920.
Av ekstrautstyr man kanskje kan ønske seg kan vi nevne «førerpakke sport pluss» der man får med et oppvarmet tre-eket sportsratt med regenereringspaddler bakom rattet, progressiv sportsstyring og adaptivt understell, samt DMS og HOD – til kr 12 500. Infotainmentpakke pluss med navigasjon med online infotainment i 3 år, prediktiv cruise control, Augmented Reality head-up display til kr 17 300. Svingbart hengerfeste til kr 9 900 er det nok også ganske mange som vil ha med, og metallic lakk koster kr 6 600.
Det kan være lurt å prate med en som jobber på Gromstad Motor Stoa for å høre litt hva de ulike utstyrspakkene inneholder, slik at du velger det som er optimalt ut fra egne behov og ønsker.
Dersom du vil prøvekjøre en Skoda Enyaq kan du også booke dette hos Gromstad Motor Stoa, det anbefales!