Lærling i salgsfaget i kundemottaket

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi snakket litt med Dag Rekdal for å høre hvordan man har tenkt når man kobler salgsfaget opp mot kundemottaket i en bilforretning.
– Bertel O. Steen har sett mulighetene for å videreutvikle kontakten man har med kunder i ettermarkedet, enten det gjelder vanlige EU kontroller eller service som skal bookes, eller det dukker opp nye produkter til biler som allerede ruller på veiene, da er det kjekt at de som har slike biler kan få høre at bilen de kjører med kan få hengerfeste, en ny type matter, hundegitter eller andre typer utstyr som kan dukke opp i etterkant av at bilen ble hentet ut, forteller Dag.
– I et kundemottak er det veldig mye kundekontakt, og mye kommunikasjon mellom kunde og verkstedet, som skal være så tydelig som mulig. Henning får bruk for alt han har lært på skolen av; behovsanalyse, kundekontakt, salgsarbeid etc. Han fører opplæringsbok i læretiden. Han har en del læreplanmål som han får opplæring i av bedrift, og som skal dokumenteres. I et verkstedmottak lærer du veldig mye om salg og kommunikasjon, ikke minst viktigheten av å holde avtaler. Det er en fin arena for å lære om salg og service. Du får også mye praksis i salgsarbeid, om du er bilinteressert og liker kunder, forteller Dag.

På besøk
Når vi går inn i lokalene til Bertel O. Steen i Arendal er Henning Esperås bakom disken, som den første lærling i salgsfaget som har lærlingplass i kundemottaket. Vi er heldige, og får låne Henning litt så vi kan få slått av en prat.
Hvordan var det du havnet her hos Bertel O. Steen?
– Jeg gikk salg & service, og skulle ha praksisperiode på andre året, og med en far som er mekaniker var bilinteressen noe jeg har vokst opp med, så jeg søkte rundt etter mulige bilforhandlere der jeg kunne ha praksisperioden min, forklarer Henning.
– Jeg jobbet i bilsalgsavdelingen da jeg hadde praksisperiode her, men så var det Bertel O. Steen som lurte på om jeg kunne tenke meg å ha læreplass i kundemottaket når jeg skulle ha min 2 års læreperiode, og være med på å videreutvikle denne rollen, så det synes jeg er veldig spennende, forteller Henning.

Hvordan er din vei fram til salgsfagbrevet?
– Jeg gikk først to år på salg & service, og nå i høst startet jeg på min 2 år lange læretid som da skal avsluttes med en ukes fagprøve i salgsfaget, forklarer Henning.
– Jeg har også fått oversikt over en del oppgaver som skal leveres inn i løpet av læretiden, så de kan jeg ta tak i og jobbe med og levere inn når det passer meg best, noe jeg opplever som veldig fleksibelt og greit, forklarer Henning.

Mye kommunikasjon
Hvordan ser en dag ut for deg nå som du jobber i kundemottaket?
– Jeg starter på jobb 07:30, og da henter jeg de nøklene som er levert inn i nøkkelsafen vår, og får plassert dem på de ulike verkstedjobbene som skal gjøres, samt gjøre det som trengs av forberedelser for disse jobbene. Så er det gjerne en del kunder som også kommer innom når vi åpner for å levere nøkler før jobb, forteller Henning.
– Neste fase er kontakt mellom kunder og verksted, enten at verkstedet finner noe som bør gjøres med bilen, eller kunder som melder inn saker de lurer på, der jeg spør og graver litt for å få mest mulig informasjon om utfordringen, slik at verkstedet best mulig kan anslå et godt estimat for tiden de trenger for å se på og utbedre feilen, forteller Henning.

La oss si at jeg ringer inn, og forteller at det er en merkelig lyd i bilen, kan du da beregne hvor lang tid den trenger hos verkstedet?
– Jeg ville nok spurt om hvor du hører denne lyden, om det er foran, bak, venstre side eller høyre side, og kanskje litt mer informasjon om hvordan lyden høres ut, for da er det mye enklere for verkstedet å vurdere den tiden de trenger til å finne ut av lyden du opplever, forklarer Henning.
– Jo mer informasjon jeg kan få fra deg som kunde i forkant, desto mer tid sparer du og verkstedet den dagen du kommer innom, forklarer Henning.
Det å kunne gi en så god beskrivelse som mulig til de som jobber på verkstedet har du kanskje ikke lært så mye av på salg & service?
-Det at jeg har vokst opp med en del mekking av bil hjemme har gitt meg en stor interesse for bil, så lærer man mye om kommunikasjon i salg & service, så da blir det egentlig å koble en sterk interesse med fagopplæringen, forteller Henning.
– Her er det mye kontakt med kunder hele dagen, og det er sentralt at man tar godt vare på den enkelte kunde, forklarer Henning.

Utradisjonelt
Vi spør Dag Rekdal om hvordan man kom på denne koblingen mellom kundemottak og salgsfaget, for det er vel kanskje ikke det man først tenker på?
– Det er jo mange som har læretiden der de selger bil eller båt eller lignende, så det er klart at dette er en fin og ny vei for lærlinger i salgsfaget som har interesse for bil, forteller Dag.
– Her er det verkstedtimer som skal bookes og selges, enten det er til service eller EU-kontroll eller en reparasjon, man skal kommunisere priser til kunder dersom man på en service oppdager noe som bør fikses, og man må kunne forklare om det er noe som kan vente eller om man bør ta det med en gang, kanskje fordi kunden vil spare penger ettersom bilen kanskje delvis er noe demontert allerede, forklarer Dag.
– Så er det jo uante muligheter for å på en god måte få fortalt bileiere om muligheten til forbedringer eller oppgraderinger av den bilen de har, gjennom tilbud, kampanjer og aktiviteter, forteller Dag.

Vi ønsker Henning lykke til med sine to år i lære hos Bertel O. Steen, og du som har en bil som skal innom her på verkstedet kan nyte godt av den gode kundekontakten Henning gir.