Elektriske varebiler med kort leveringstid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

RSA Bil har mange ulike størrelser på varebiler som går på strøm, men felles for dem alle er at det er kort leveringstid fra du bestiller bilen til du henter den. Vi skal se litt nærmere på varebilene RSA Bil kan tilby til de som ønsker elektrisk drift, og nevner at disse naturligvis kommer i tillegg til varebiler og pickuper som tilbys med dieselmotor.

Litt historikk
Det er ikke så lenge siden man kun fikk tak i varebiler som gikk på strøm som hadde den rekkevidde på om lag 100km på en god dag, dermed er det ikke så merkelig at bedriftsmarkedet har ventet litt med å skaffe seg varebiler som går på strøm.
Nå som varebilene kommer med rekkevidde på godt over 250km er det mange flere i yrkesbilmarkedet som får dekket sine transportbehov med elektrisk drevet varebil. Man ser også i stadig flere offentlige anbud at det kreves en viss bruk av elbil for å løse anbudet. Dette har ført til en sterk økning i etterspørselen etter varebiler som går på strøm.
Vi tok turen til Ole Kristian Magnussen som er selger hos RSA Bil, for å se litt på de 4 varebilene med elektrisk drift man kan få tak i her nå.

Maxus og BYD
De elektriske varebilene kommer det flest av fra Maxus og det er også en fra BYD. Det de alle har felles er ladetiden på hurtiglader (DC), der man lader fra 30% til 80% på 30 minutter. Når man lader bilen på en vanlig hjemmelader (AC) tar det 7,5-8 timer, det vil i praksis si at du har ladet opp bilen mens du sover.
Vi slår av en prat med Ole Kristian Magnussen for å høre litt om det nå er nok rekkevidde på varebilene til at flere i Agder også kan velge dem.
Har du noen tanker om hvor langt en håndtverker i vårt distrikt kjører i løpet av en normal arbeidsdag?
– Vi prater jo med mange i bransjen, og det er svært få håndtverkere som kjører mer enn 140km på en normal arbeidsdag, forklarer Ole Kristian.
– Når du da har om lag det dobbelte av dette i rekkevidde, så vil de aller fleste kunne løse sine oppdrag med en varebil som går på strøm, forklarer Ole Kristian.
– Her hos RSA Bil har vi stort utvalg og kort leveringstid, så jeg vil jo anbefale de som bruker varebil i jobben å ta kontakt med oss, forteller Ole Kristian.
Vi ser litt på de ulike varebilene, og tar dem i rekkefølge etter størrelse på varerommet.

Maxus Euniq
Maxus Euniq får man som personbil med 7 seter og som varebil med 2 seter, og det er varebilen vi ser på i denne omgang. Her har man naturlig nok personbilkomfort i en praktisk og romslig MPV-innpakning som gir et varerom på 2,2 m3.
En nyttelast på 476kg inkluderer en 75kg tung sjåfør, så man har 551kg til rådighet for folk og varerommets innhold.
Euniq kan også trekke inntil 400kg henger dersom man bestiller den med hengerfeste, og man kan også ha taklast her.
Batteriet er på 52,2 kWt netto, det vil si at man kan benytte seg av de 52,2 kWt i praktisk bruk. Det gir en rekkevidde for blandet kjøring WLTP på 260km.

BYD ETP3
Den helt hvite BYD ETP3 har et varerom på 3,5 m3 og en nyttelast på 645kg, det vil da si 720kg før noen eller noe er plassert i bilen.
Varerommet har skyvedør på begge sider i tillegg til åpningen bak.
Batteriet er på 50,3 kWt netto, noe som betyr at man kan bruke 50,3 kWt til å forflytte bilen. Det gir en rekkevidde for blandet kjøring WLTP på 265km.

Maxus E-Deliver 3
Maxus E-Deliver 3 får man i 2 ulike lengder, og dermed 2 ulike størrelser på varerommet. 4,8 m3 og 6,3 m3. Nyttelasten der man har med en 75kg tung sjåfør er på 900kg for den vanlige og 970kg for den lange.
E-Deliver 3 i vanlig utgave klinker til med 1 090kg hengervekt og i lang utgave kan man dra med seg inntil 1 005kg.
Elbil.no har testet E-Deliver 3 og beregnet rekkevidden til 240km med 900kg i lasterommet, og temperaturer ned mot 1 varmegrad på kjøreturen, og blandet våt/tørr asfalt. En varm sommerdag uten last kommer man mye lenger. Batteripakken her er på 52,5 kWt netto.

Maxus E-Deliver 9
Den store E-Deliver 9 kan man få som chassisbil, plan, skap eller som minibuss, og man kan få den i 2 forskjellige lengder. Senere kommer også en enda større utgave med 13m3 varerom.
Den vanlige L2H2 kan man få med to ulike batteripakker, 51,5kWt og 72 kWt netto, og den lange L3H2 kan man også få med to ulike batteripakker, 51,5 kWt og 88,55 kWt netto.
Dette gir naturlig nok veldig mange forskjellige rekkevidder, men rekkevidden er inntil 296km WLTP for blandet kjøring.
Varerommet på den vanlige varebilen er på 9,7 m3 og den lange har et varerom på 11 m3.
Nyttelasten varierer også ut fra størrelse og batterivalg, men er inntil 1 200kg. Hengervekten varierer også, men er opptil 1 500kg.
Maxus har testet en del, og har funnet ut at for hver 100kg med last man har med i varerommet, gir det omlag 1% redusert rekkevidde. 1 000kg i varerommet gir da om lag 10% redusert rekkevidde.
Ellers er det mange faktorer som påvirker forbruket til en elbil, som hvordan høyrefoten brukes, hva slags temperatur det er ute, hva slags føreforhold det er ute, hvor kraftig vind det er, hvor fort man kjører for å nevne noen få faktorer som påvirker.

Er det noe du vil si til de som vurderer elektrisk varebil?
– Kom innom RSA Bil i Arendal, prøv ut hvordan varebilene vi leverer fungerer i praksis for deg før du lander på en beslutning, sier Ole Kristian.
– Det er mye pågang for tiden, så det kan være lurt å booke i forkant, så ditt besøk blir så effektivt som mulig for din del, sier Ole Kristian.