Vi har kjørt Hongqi E-HS9 i Drammen

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Hongqi er en stor bil som måler hele 520,9cm i lengderetning og 201cm i bredden. Det gir knallgod innvendig plass til mange folk og bagasje. Man kan velge mellom 3 ulike utstyrsnivåer, og 6 eller 7 seter.

Tre utstyrsnivåer og to batteristørrelser
Comfort og Premium har 7 seter, mens toppmodellen Exclusive har 6 seter der de to setene på rad to må kunne betegnes som kapteinsstoler. Det var en Exclusive med 6 seter vi fikk prøvekjøre.
Comfort har en stor batteripakke på 84 kWt, men det er altså «den lille» batteripakken til Hongqi. Her får du 436hk, inntil 396km rekkevidde og 0-100 km/t tar 6,5 sekunder. Startpris fra kr 619 900. På Comfort får du med utstyr som panorama tak, støyisolert glass, 4 klimasoner, navigasjon, parkeringsassistent og varme i ratt og seter.
Premium og Exclusive har 99 kWt batteripakke med 551hk og inntil 465km rekkevidde, og 0-100 km/t går unna på 4,9 sekunder. Premium koster fra kr 679 900 og Exclusive fra kr 779 900. På Premium får man blant annet med mer interiørbelysning, 5 klimasoner og LED Matrix lys. På Exclusive får man i tillegg seter foran med varme, kjøling og massasje, en ekstra skjerm for passasjeren foran og luftfjæringer.
Pris testbil, Exclusive med frunk, vinterhjul, beskyttelseslister og matter, kr 821 826.
Alle har avansert AWD, 1 500kg hengervekt, 75kg taklast og 5 år/150 000km garanti.

Komfort og kraft
Da vi rullet ut i Drammens gater, og opp på motorveien i 110 km/t med Hongqi E-HS9 Exclusive, merket vi at det var meget stille i bilen, at setene var svært komfortable og at fjæringene var satt opp til meget god komfort.
I påkjøringsfeltet hadde vi ønsket fart lenge før det var nødvendig å blinke ut på motorveien, og vi ble trykket godt bakover i setene av denne store bilens krefter.
Både foran og bak er det utrolig komfortable hodestøtter, med myke puter som gjør at det å ta en ladepause kan bli en ren nytelse.
Vi tror at de over 500 som allerede har bestilt denne bilen kommer til å bli veldig glad i den, på grunn av komforten, kraften og plassen, men også på grunn av materialkvalitet og kvalitet på skjermer som forteller det alt det du trenger å vite på en ryddig og god måte.
Vi hadde ikke lange tiden på oss, og derfor ble det ikke test av ladehastighet, som importøren HBI-Norge oppgir til om lag 35 minutter fra 10% til 80% på en hurtiglader som kan levere over 110kW ladehastighet eller mer. Forbruk fikk vi heller ikke testet på vår korte prøvetur, så forbruk og rekkevidde får vi komme sterkere tilbake til når vi får muligheten til å låne en bil over litt lenger tid.

Nytt merke – i Norge
Det er ikke så mange i Norge som har hørt mye om FAW eller Hongqi før, men det er en bilprodusent med lange tradisjoner i Kina, fra 1958, og de har i mange år produsert biler til det kinesiske markedet for merker som Toyota, VW og Audi.
I 2020 produserte FAW 3,7 millioner biler, og dersom man tok en kikk på Fortune 500 fant man FAW på 66. plass, men en av svært få bilprodusenter med vekst i 2020.
Hongqi er ett av merkene til FAW, og de har store planer for dette bilmerket framover. Synes du ikke Hongqi E-HS9 er «stor nok», kan vi avsløre at det kommer en enda større modell fra Hongqi etter hvert. For de som tenker at Hongqi E-HS9 er litt stor, så kan vi også avsløre at det kommer modeller som er noe mindre i størrelse også etter hvert.

YouTube
Kris Rifa demonstrerte plassen i baksetet i den deilige kapteinsstolen som var elektrisk justerbar, og som man kan se var plassen svært god. Kris driver en YouTube-kanal der han forteller om nye elbiler.
Bjørn Nyland, også kjent fra YouTube som Teslabjørn, er også en som tester elbiler, og han ser du på siden av bilen så du skal få litt inntrykk av hvor stor bilen faktisk er.
Med en bakkeklaring på hele 20cm, som kan justeres i Exclusive ettersom denne har luftfjærer, så kommer man enkelt fram til hytta med det avanserte AWD-systemet som Hongqi har utstyrt E-HS9 med uavhengig av utstyrsnivået man velger på bilen.

Bagasjerom
Bilen vi fikk prøve er en førproduksjonsmodell, så frunken var ikke «helt ferdig» enda, men den kommer. Det vil si plass til ladekabler eller litt bagasje under bilens panser.
Bagasjerommet på E-HS9 er stort, og selv om de to bakerste setene er i bruk snakker vi hele 580 x 1050 x 720 – lengde/bredde/høyde i millimeter, noe som tilsvarer 255 liter.
Legger man ned de to bakerste setene får man hele 1240 x 1050 x 800 – lengde/bredde/høyde, noe som tilsvarer 796 liter. Det er digert!
Det er ingen tvil om at Auto Car på Stoa gleder seg masse til å få levert ut E-HS9 til sine kunder, og å få inn en demobil, så de som enda ikke har bestemt seg kan få oppleve denne deilige store luksus-elbilen. Det kan være lurt å følge Auto-Car på Facebook, så får du høre om de får besøk av en E-HS9 du kan teste, og når de får inn demobilen sin.