Prøvekjøring av Kia EV6 i Marbella

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Etter at vi hadde «sluppet inn» i Spania på flyplassen i Malaga, var det rett til en testbane der vi skulle få kjenne på en del sikkerhetssystemer i Kia EV6, få se parkeringshjelpen med fjernparkering fra nøkkel, teste de helt nye fjæringene i EV6 i en bane med slalom og unnamanøver, samt teste det nye 360 kamerasystemet ved å kjøre med helt sorte ruter og kun på kamera. Akselerasjon og bremselengde ble også testet her. Genialt å få teste slikt som man ikke uten videre kan få testet på norske eller spanske veier.

To batteripakker
Kia EV6 er designet sportslig, med store hjulbuer foran og bak, en lav taklinje og en karosseriform som Kia selv definerer som crossover utility vehicle.
Innstegsmodellen Active kan man få med et 58kWt stort batteri som gir en rekkevidde på om lag 394km med bakhjulstrekk og 371km med AWD. Man bør være oppmerksom på at hengervekten er 750kg med denne batteripakken, mens den er 1 600kg for den større batteripakken. Bakhjulstrekkeren har 170hk og starter på kr 422 300. AWD starter på kr 442 300 og har 235hk.
Active kan du også få med et større 77,4 kWt stort batteri, der bakhjulstrekkeren har 228hk og AWD har 325hk. RWD starter på kr 442 300 og har en rekkevidde på om lag 528hk, og AWD starter på kr 472 300 og har en rekkevidde på om lag 506hk.
Neste utstyrsnivå heter Exclusive, her får man de stilige dørhåndtakene som «gjemmer seg» i døra når bilen kjører eller er låst. LED hovedlys har her intelligent fjernlys, fra bakseter og bakover er det mørkere ruter, og foran er det støydemping i siderutene. Man har trådløs ladeplate for mobilen, elektrisk bakluke og et deilig Meridian stereoanlegg med 14 høyttalere. Meget god head-up display har man også her.
Exclusive får du kun med den store batteripakken på 77,4 kWt og RWD koster fra kr 472 300. AWD koster fra kr 502 300.
På Marbella kjørte jeg kun GT-Line, som man kun får med AWD og stor batteripakke på 77,4 kWT, noe som betyr deilige 325hk og en startpris på kr 532 300. På GT-Line får man med V2L, som betyr at man kan sette en plugg inn i bilens ladeluke der man kan hente strøm til det man trenger strøm til, enten det er sag eller maskiner på en hytte uten strøm, eller en kaffemaskin eller et vaffeljern på rasteplassen. Man får også vanlig stikkontakt under midtsetet i baksetet. Blindsone-kamera som vises i instrumentene når man bruker blinklys er utrolig bra og nyttig. Camping modus er glimrende for de som tenker på å overnatte i bilen på ferier, og det får man med i GT-Line. Surround view monitor og remote smart parking er også med på GT-Line som starter på kr 532 300.

Fjellveier
Vi fikk prøve EV6 på motorvei med 120 km/t fra Malaga til Marbella, og etter innsjekk var det tur oppi fjellene bakom Marbella. De som har kjørt der før vet at de er svingete, og et genialt område for å teste Kia EV6 sine dynamiske egenskaper.
Jeg intervjuet Daniel Junker, HMETC, Tech Expert Ride & Handling, en svært ivrig ingeniør som forklarte den nye fjæringen i Kia EV6 som sørger for ekstra motstand i fjæringen når presset øker på, som jo skjer nettopp med aktiv kjøring på svingete fjellveier.
Opplevelsen på de svingete fjellveiene, med de sterke ivrige elmotorene, og de helt fantastiske fjæringene som klarte å kombinere det sportslige med det komfortable på en meget god måte som gjør «alle glade» uansett hva man foretrekker av egenskaper. Det er så en kjøreglad sjel kan bli rørt til tårer av kjøreegenskaper som dette, og «vil ha-begjæret» kommer veldig fort.

Modig design
Jeg intervjuet også designansvarlig Gregory Guillaume, Vice President / Senior Chief Designer, og han forklarte at de høye hjulbuene på EV6 er der for å skape et sportslig ytre. Det spektakulære baklyset ble en designløsning på en utfordring fra aerodynamikk-ingeniørene som ville ha en «ducktail» bakpå bilen. Ser man på biler fra Aston Martin kan man finne den ducktailen ingeniørene ville ha, og jeg synes nok Kia løste det meget godt designmessig. Utrolig kult å se i virkeligheten.
Gregory hadde designet Tigernese for Kia i mange år med utgangspunkt i en grill, men Kia EV6 trengte ingen grill, og dermed ble det digitale tigeransikt designet i stor grad ved hjelp av lysdesign.
Ettersom Kia EV6 skal vise veien for fremtidig design fra Kia, fikk designerne ganske fritt spillerom innenfor CUV-bestillingen. Det skulle være enkelt å gå inn/ut av bilen, den skulle ha bra plass til folk og bagasje, og den skulle være sportslig. Vi mener de har lykkes meget godt med å skape en knallgod elbil.

Lading
Kia EV6 har et ess i ermet, og det er rask lading, for du må opp i helt andre prisklasser for å finne like rask lading i elbiler som det Kia EV6 og Hyundai IONIQ 5 tilbyr.
Dersom man aldri drar på langtur betyr det kanskje ikke så mye med ladehastighet, men det er ganske stor forskjell på en ladepause som tar om lag 20 minutter istedenfor 35 dersom man er på ferietur med barn i baksetet.
I BIL nr 19 kommer det en lokal test av Bertel O. Steen Arendal sin Kia EV6 Exclusive RWD, men vi kan allerede nå avsløre at den med varmt batteri og piggfrie vinterdekk knuste WLTP-rekkevidden på 528km i vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei.
Du kan bestille deg en prøvetur med Kia EV6 hos BOS Arendal på Stoa allerede i dag, og vil du ha bil kjapt kan det være lurt å gå for en bakhjulstrekker, da kan du få bil før nyttår!