Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Når det gjelder elbiler med mange seter er det litt forskjell på om de kan ha hengerfeste eller ikke, og Citroën Ë-SpaceTourer er en av de elbilene med mange seter som kan ha hengerfeste. Man kan dra med seg inntil 1 000kg bakom bilen så lenge hengeren har bremser. Du kan også ha inntil 150kg vekt på taket.
Vi tok med toppmodellen Shine med 8 seter på tur, man kan også velge den med 9 seter, da får man 3 seter foran istedenfor to kapteinstoler som det var i testbilen vi lånte fra Grimstad Bil.
To batteripakker
Man kan få Ë-SpaceTourer med 50 kWt batteripakke fra kr 431 800, og man kan velge 75 kWt batteripakke, som testbilen var utstyrt med. Større batteripakke vil naturlig nok gi lenger rekkevidde, men også noe mer egenvekt på bilen.
Testbilen var i lengde L2, og den er 495,9 cm lang. Man kan også velge SpaceTourer i lengde L3 som er 530,8 cm lang, noe man finner igjen i overhenget bak på bilen, og naturlig nok i bedre bagasjeplass.
Bagasjeplassen kan variere fordi man kan skyve på de bakerste setene, men er uansett valg av lengde ganske enorm, med 603-798 liter i L2 og 989-1384 liter i L3.
Et tema i mediene i det siste er nyttelasten for elbiler, men også her leverer SpaceTourer overbevisende gode tall. Testbilen veier 2 183kg før noen rusler inn i den, og tillatt totalvekt er 3 100kg. Det gir 917kg til folk og bagasje, og ser man på tallene for andre elbiler er dette veldig mye nyttelast.
Skyvedører
De som har hatt barn i bil med konvensjonelle dører vet hvor spennende det kan oppleves på parkeringsplasser. Kommer barna til å smelle døra for mye opp og lage bulk i nabobilen? Det skjer jo som regel ikke, men tanken kan jo fort dukke opp. Med elektriske skyvedører får man en ny verden, som man veldig raskt blir veldig glad i.
Man kan åpne de elektriske bakdørene fra mange ulike plasser, man kan dra i håndtakene utenfor, man kan bruke nøkkelens døråpner-knapper, man kan bruke knapper fra forsetene og knapper i dørstolpene bak.
Det er også utrolig deilig at det er skyvedører på begge sider bak. Det neste man blir veldig glad i er setene, for uansett hvor i denne bilen man skal sitte, så sitter man godt og man har godt med plass. I testbilen med utstyrsnivå Shine er det skinninteriør, og det er også ekstra deilig både med tanke på komfort og vedlikehold.
Shine er et meget godt valg
Det er en del utstyr som følger med i Shine utstyrsnivå, som gjør livet med bilen ekstra deilig, som det nevnte skinninteriøret, skinnratt, fleksible seter på skinner på rad 2 og 3 som kan foldes, og på rad 3 er det en 2+1-seter i tilfelle man vil ha ut et sete bakerst for å ha mer plass til bagasje.
Nøkkelen kan du ha i lommen mens du åpner og starter bilen. Du har Bi-Xenon hovedlys, parkeringssensor foran og bak med ryggekamera, du har med Denon HiFi-anlegg, NAC navigasjon og 7’’ touch-skjerm. Head-up display, panorama glasstak og tilleggsklima i tak på andre og tredje seterad. Bakvinduet i bakluka kan åpnes individuelt. Bakrutene har solgardiner.
Shine har med andre ord svært mye utstyr man lett blir glad i, og testbilen hadde i tillegg mørke ruter bak, metallic lakk, samt ladekabel for opptil 22kW lading på ladeboks. Total sum for testbilen var kr 573 500.
Med dieselmotor måtte man fort over kr 800 000 for en bil som dette, og det er bakgrunnen for at vi kan si at denne typen bil har blitt mange hundre tusen kroner billigere!
Tester
Vi tok med SpaceTourer på vår faste landeveistest, som går fra Grimstad, via Froland til Evje, så til Kristiansand, Sørlandsparken og Rv 420 tilbake til Grimstad. Maksimal farsgrense er 80 km/t, og dermed definerer vi denne testrunden som landevei.
Beregnet rekkevidde landevei ble 279km under noe kjølige og våte forhold, men vil nok være enda lenger en varm og tørr sommerdag.
Vi tok også med SpaceTourer med på vår 50/50 test som består av 50% landevei og 50% motorvei, en noe tøffere test for en bil som ikke akkurat er aerodynamisk formet i fronten, men selv her landet beregnet rekkevidde på 254km i kjølige og våte forhold.
Vi ladet fra 14% til 80% på 37 minutter, så det tar da om lag 40 minutter å lade fra 10% til 80%.
Når man kjører kjenner man på komfort, selv om bilen er stor, så er den god å kjøre, og det er ikke vanskelig å se for seg mange fine kjøreturer med SpaceTourer. Likevel er det nok alle de praktiske løsningene bilen har som gjør at man elsker den.
Vi anbefaler en tur til Grimstad Bil der du kan se nærmere på, og prøve Citroën Ë-SpaceTourer. Ta gjerne kontakt i forkant så du er helt sikker på at bilen er inne når du kommer på besøk.