Et ikon har nå blitt helelektrisk.

Sander Blomgren – Agderposten Medier

Fiat lanserte sin første 500 i 1957. Siden da har bilen blitt et ikon og en bil som er et synonym med ordet «stil». Det er ingen tvil om at dette er en bil som ser bra ut, uansett hvilken årgang du kjører. Fiat tok en helomvending i 2020. Da bestemte de seg for at alle 500 modellene skal ha elektrisk drivlinje. Det er ikke første gang Fiat har lagd en elektrisk 500. De lagde en tidligere, men den var ment for det amerikanske markedet, den gang California krevde det. Nå er Fiat 500 modeller med elektrisk drivlinje i full sving ut på veiene. Det er tydelig at dette er en bil som fenger for du ser flere og flere slike ute på veien.
Den nye 500 er tilgjengelig i tre utgaver. Du får den med fast tak, en kabriolet slik som vi kjørte, og du kan også få den i en 3+1 utgave. Her får du en ekstra dør for lettere tilgang til baksetene. Testbilen er en kabriolet i utstyrsnivået «la prima». Dette er toppmodellen. Du kan også få den i «icon» og «passion» utstyrsnivå.

Fakta
– Tak: Canvas tak
– WLTP rekkevidde: 320km
– Hurtiglading: 85 kW
– Batteri: 42 kWt
– Ytelse: 118 hk
– 0-100: 9 sekunder

Priser
Den nye Fiat 500 kabriolet kommer i flere ulike utgaver. Innstegsmodellen, Passion, koster fra 294 900 kr. Modellen i midten, Icon, koster fra 309 900 kr.
la prima kabriolet, eller toppmodellen, har en startpris på 349 900 kr. For den prisen får du blant annet tøffe 17’’ lettmetallfelger, LED frontlykter, varme i frontruten og Fiat Co-driver. La Prima utgaven er fullstappet med utsyr, så her er det kun fargen og vinterdekk som kommer i tillegg.
De ulike fargene varierer i pris fra 4 500 og helt opp til 10 900 kr.

Forbruk og rekkevidde
Jeg hentet bilen i Oslo og kjørte den sørover. Bilen var ladet til ca 50%, så den måtte lades to ganger på veien til Arendal. På veien sørover hadde jeg med meg en passasjer og en god del bagasje. Med noe bykjøring i Oslo sentrum og passasjer kom forbruket på 17,0 kWt på turen til Arendal.
På en normal pendlerute fra Grimstad til Arendal oppnådde bilen et forbruk på 12,4 kWt over en strekning på 37km. Da hadde bilen brukt 12% av batteriet. Her var det litt blanding med motorvei, men hovedsakelig veier der fartsgrensen var under 60km/t.
I den faste 50/50 testløypen vår, der vi kjører 50% på landevei og 50% på motorvei med 100 km/t, oppnådde bilen et forbruk på 16,1 kWt, og da ble 29% av batteriet brukt. Det betyr at beregnet rekkevidde lander på 238 km i vår 50/50-test.
Vi testet den også på vår faste landeveistest, opp til Evje via Froland, og tilbake til Grimstad via Sørlandsparken, en runde på 206km. Her brukte bilen opp 76% av batteriet med et totalt forbruk på 13,3 kWt. Dette gir en beregnet rekkevidde på 271 km. Halvveis i testløypen begynte det å regne. Dette er med på å dra opp forbruket. Hadde det vært tørt, og sol ville det nok vært under 13 kWt.

Kjørefølelse og komfort
Når du setter deg bak rattet i den nye Fiat 500 merker du med en gang at dette er en bil som stortrives i små trange bygater. Du får en følelse av at du kjører en gokart på veien. Den lette og presise styringen sammen med den raske akselerasjonen. Ikke for å glemme den gode svingradius gjør at den gir deg en kjørefølelse ulikt fra noe annet jeg har kjørt. Det er vanskelig å beskrive hvordan den oppleves bak rattet, men den enkleste måten er at dette er en utrolig morsom bil. Hvert øyeblikk bak rattet er en fryd!
Innvendig i Fiaten får du et moderne og flott interiør. Rattet og seter er trekt i mykt skinn. Rattet er elegant i designet, samtidig som rattet føles bra ut i hendene dine.
Setene i testbilen har lekkert hvitt skinn med subtilt «Fiat» trykket inn i setene. Her går design og funksjonalitet hånd i hånd. Setene er enkle å komme seg inn å ut av, men fortsatt gir de deg sidestøtte. Komforten i setene er veldig bra. Her er det ikke noe problem å kjøre på lengre turer.

Plass
Innvendig i Fiaten vil du få følelsen av at dette er en luftig kabin. Du har god plass til å kikke rundt, og du føler ikke at bilen føles trang selv om det ytre design avslører at bilen ikke er veldig stor. Selv om de foran har godt med plass, så går det utover de bak. Bilen er registrert for fire, men for lange mennesker så blir det fort litt trangt i baksetene.
Bagasjeplass er nok Fiat 500 sin største overraskelse, for man kan virkelig ikke se utenpå bilen hvor stort bagasjerommet på 185 liter er. Det er rikelig til daglig bruk, men skal man på ferietur er det nok lurt å planlegge pakkingen godt.
Vi kan anbefale en tur til RSA-Bil i Arendal for å se nærmere på Fiat 500, en lekker og sjarmerende elbil, som du også kan få som kabriolet.