Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Man kan mene mye om designet på BMW iX, men ingen kan mene at det er kjedelig. Min mening er at det er svært moderne, samtidig som det hilser tilbake i tid til den gang BMW hadde smale og avlange griller. BMW i3 har vist med sitt design at det fortsatt er moderne mange år etter den kom på markedet, og jeg tror vi vil tenke det samme om iX om vi ser på den 10 år fram i tid, at den fortsatt er moderne.
To batteripakker og motoriseringer
BMW iX kan du få fra kr 699 900, og da snakker vi om utgaven som var utstilt i Sørlandsparken, iX40 med firehjulstrekk og en rekkevidde på inntil 425km.
På en 150kW hurtiglader vil man ha ladet opp det 70 kWt store batteriet fra 10% til 80% på under 40 minutter. Innstegsmodellen til iX har hele 300hk fra elmotorene i bilen. Liten tvil om at vi gleder oss til å teste den!
Du kan også få iX som iX50, naturligvis også med firehjulstrekk, men denne har over 100kWt stort batteri, og en rekkevidde på over 630km. Det er lett å tenke at det må ta lenger tid å lade et større batteri, men har du tilgang på en hurtiglader som leverer 200kW ladehastighet eller mer, så lader du fra 10% til 80% på under 40 minutter. iX50 har heftige 500hk, noe vi mistenker kan oppleves svært moro dersom man kjører litt aktivt. For iX50 starter prisene på kr 957 600.
Både iX40 og iX50 kommer med firehjulstrekk og elektrisk utfellbart hengerfeste der du kan dra med deg inntil 2 500kg, dermed blir BMW iX den nye kongen av hengervekt for elbil. Jeg vet ikke om en eneste elbil som selges i Norge som kan trekke mer hengervekt. Takboks kan man også ha på en iX dersom man skulle ønske det.
Tre utstyrsnivåer
BMW har laget tre pakker som et godt utgangspunkt for de fleste behov, der Charged er innstegsutstyrsnivået. Bør jo da nevne at bilen som ble vist fram, og som vi tok bilder av til denne saken var en Charged med litt ekstrautstyr i tillegg, som Harman Kardon anlegg, panoramatak og stoff interiør (kunstskinn er standard), 21’’ felger og mørke ruter for å nevne noe. Charged har med utstyr som elektrisk utfellbart hengerfeste, comfort access, surround view, 4-soners klimaautomatikk, oppvarmede dører og ratt.
Neste utstyrsnivå er Fully Charged, som i tillegg til alt som er med i Charged også har større 21’’ felger, Innovationpakke, Comfortpakke og Exclusivepakke, panorama glasstak Sky Lounge og Heat Comfort pakke fram og bak. På topp finner man Supercharged der det aller meste tilgjengelige utstyr er med i bilen. I tillegg til det som er med i Fully Charged har du større 22’’ felger får du med Sportspakke, Interior Suite Leather og B&W Diamond Surround Sound.
Lansering i november
Offisiell lansering blir 11. november og da vil iX avdukes hos Bavaria Sør i Arendal, og det er mulig å booke prøvekjøring av bilen. Det kan være lurt å følge dem i sosiale medier for å få med seg tidspunkter på dagen når det skjer.
Det er mange som gleder seg til iX er på plass, og vi gleder oss til å få teste den, moro å få hilse på den i Sørlandsparken.