Vi har kjørt Audi Q4 Sportback e-tron

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Man kan kanskje tenke at Q4 Sportback bare er en Q4 med en mer coupélignende avslutning på bilen, men den har også et høyere hofteparti som gir den 15 liter mer bagasjeplass under bakseteryggens topp i forhold til en vanlig Q4.

Design og bruksforskjeller
Dersom man ser på en vanlig e-tron, og sammenligner den vanlige med sportback, så ser man noen spor etter at man har tenkt at de skal ha noe ulike bruk, og noe av det samme kan man også se på Q4.

I den vanlige e-tron har man festeløsning for sikkerhetsnett til bagasje i taket bak baksetene og bak forsetene, altså man har tenkt at dette er valget for de som av og til trenger bilen som fraktebil. Slike fester i taket finner man ikke i sportback-utgaven.

Bortsett fra at Audi ikke ser for seg at sportback-kunden vil bruke bilen like mye som fraktebil, så er modellene ellers bygget på samme plattform, og deler det tekniske og mye av interiøret bortsett fra taklinjen bak som er noe mer buet nedover i sportbacken.

Når det gjelder smak er det en grunn til at utvalget av biler er stort, fordi folk har forskjellig smak, men vi våger oss på en påstand om at sportback versjonen av Q4 e-tron er hakket lekrere designmessig bak og fra siden enn den vanlige Q4 e-tron.

Fra førersetet
Det er i bakspeilet man i all hovedsak merker noen forskjell på en vanlig Q4 e-tron og sportback-versjonen, for bakrutene er svært ulikt utformet.

Når man ser Q4 Sportback e-tron utenpå kan det se ut som om man ikke kan se ut av bakruta under bakspoileren, men den er utformet for å ta bort minimalt med utsyn, så fra bakspeilet ser man at det er meget nyttig med bakrute også under bakspoileren.

Skal man sjekke eventuelle forskjeller i forbruk og rekkevidde må begge biler kjøres med samme type dekk, på samme rute, på samme tid og helst av samme sjåfør, og det har vi ikke muligheten til å få til i praksis dessverre, men vi tok da med Q4 Sportback e-tron 50 Quattro på 205km landeveistest, 50/50 landevei/motorvei test og ladetest før vi leverte den tilbake til Gromstad Auto neste morgen.

Tester
Første test var landeveistesten, og det man merker på en 3 ½ times tur er i første omgang komforten det meget gode sportssetet leverer. Vi kjørte fra Grimstad, via Froland, til Evje og så til Kristiansand, Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. Maksimal fartsgrense 80 km/t og med cruisekontrollen i fartsgrensa.

Man merker også at fjæringskomforten i kjøremodus Comfort er god, og når svingene er ubehagelig krappe bremser bilen ned farten automatisk når man kjører med cruisekontroll.

Rattet er ikke bare stilig å se på, men man kan velge mellom å trykke og å swipe på knappene, så det er også meget funksjonelt. Det er også meget godt å holde i når man kjører mange timer.

Noen synes kanskje det er litt merkelig at jeg bryr meg så mye om ratt og sete, men man må jo nødvendigvis sitte i en bil, og man må i hvert fall foreløpig holde i rattet når man kjører. Jeg kjører mye, godt over 1000km i uka, og da betyr det mye at setet og rattet leverer god komfort og gode innstillingsmuligheter slik at man får en god kjøreposisjon. Det får man i Audi Q4 Sportback e-tron.

På vår tur var temperaturen i innlandet under 10 grader, og nede i 7,5 grader, mens vi var oppe i 13 grader ute ved kysten. Veiene var tørre og vinden beskjeden. Beregnet rekkevidde ble litt over 440km under disse forholdene.

Under vår 50/50-test der vi kjører 50% på landevei og 50% på motorvei med 100 km/t var temperaturen mellom 10 og 12 grader, og en god del fuktighet i lufta som ikke syntes så veldig på bakken. Her ble beregnet rekkevidde litt over 366km.

Vi kjørte en del mer motorvei for å komme under 10% på batteriet, for å få testet hvor lang tid det tar å lade bilen fra 10% til 80%. Det tok 38 minutter på en 150kW lader. Ladehastigheten kom raskt over 110kW og holdt seg høy selv om den sank noe mot slutten.

Dekkene på testbilen var i dimensjonen 235/45R21 foran og 255/40R21 bak. Har man dekk/felger i noe mindre dimensjon vil man kunne øke rekkevidden noe dersom man ønsker å prioritere rekkevidden.

Dynamic
Audi Q4 Sportback e-tron 50 Quattro har 299hk, og den har flere kjøreprogram man kan velge mellom i Drive Select. Dersom man vil hygge seg litt ekstra på svingete veier og kjøre litt aktivt, så er det kjøreprogram dynamic som gjelder.

Q4 e-tron blir svært så trivelig med sine 299hk, og svært gode fjæringer og styrefølelse. Man merker at den er noe mer høyreist enn e-tron GT naturlig nok, men den har egenskaper som helt klart trimmer smilemusklene. En fordel elbiler har er et svært lavt tyngdepunkt takket være plasseringen av batteripakkene i gulvet.

I våre tester av rekkevidde kjørte vi i Comfort kjøremodus, fordi vi alltid velger normal eller comfort der det er mulig når vi kjører disse faste løypene våre.

Under vanlig kjøring oppleves Q4 e-tron som lett, noe som er et aldri så lite kunststykke for ingeniørene å få til, med tanke på at elbiler har batteripakker som veier en del.

Hos Gromstad Auto i Arendal kan du se den nye Q4 Sportback e-tron 50 Quattro, og om kort tid får de også inn demobil. De kan også hjelpe deg å bestille bil.