Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
De som vet litt om norske avgifter vet at en bil som dette ikke er mulig å realisere for alle, men skulle du se en langs veien er det bare å takke og bukke for det generøse bidraget til fellesskapet.
Etter en uke med denne bilen, og 1 000km, må jeg nok innrømme at det for min del sniker seg inn en aldri så liten dose misunnelse, fordi jeg nå vet hvilke opplevelser denne bilen gir den som kjører den.
Komfortabel eller ikke?
Vi hentet bilen hos Mercedes-Benz Norge på Lørenskog, så første tur gikk fra Lørenskog til Grimstad via Tønsberg for å hilse på litt familie. På en slik tur får man i all hovedsak testet komfortnivået og forbruk.
De som kjøper en bil som dette bryr seg neppe om hva forbruket måtte være, men det var ikke helt enkelt å få det under 1,2 liter på mila selv om man kjørte ganske pent. Må ta med ordet ganske foran pent her, for det hender jo at man kjører litt forbi med en muskelbil som dette.
Det som overrasket var det ganske ekstreme nivået av komfort, og for en som har kjørt både GLS og S-klasse var denne bilens komfort særdeles god. Ujevnheter på veien ble nærmest visket ut av bilens fjæringssystem, og støy fra veien var så godt som fraværende.
Godlyden fra det svært gode Burmesteranlegget var med på å gjøre smilemuskler noe slitne, men massasjen i de ventilerte sportsstolene var meget god, og det var mange ulike massasjeprogram å velge mellom. Man aner ikke hvor godt det er å få fua massert på en lang kjøretur før det skjer, for å si det slik.
Stort og deilig head-up display er også med på å øke komfortnivået, for når man har all informasjon man trenger i veibanen slipper man å se ned på instrumenter.
På vei til Grimstad skal jeg innrømme at jeg undret meg litt over om all denne komforten kunne kombineres med noe som lignet på sportslighet, for det burde jo egentlig ikke være fysisk mulig.
Sportslige egenskaper
Selv om man liker lyden V8-motoren lager ved oppstart, så har det kanskje ikke mest med sportslige egenskaper å gjøre, det handler mer om audio-opplevelser under oppstart og kjøring, og man kan velge nivået av lyd fra eksosanlegget.
I Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ var det svært mange ulike kjøreprogram å velge mellom, og når man skal teste sportslige egenskaper kan man velge mellom Sport, Sport + og Race. Vi valgte Race, for vi hadde tørre og fine veier å teste på.
Normalt sett i en SUV så kjenner man ganske godt på svingete vei at man befinner seg noe langt fra bakken, for bilens høyde har en tendens til å gi de som er om bord noen bevegelser sideveis og ikke bare framover. Det var vel også dette vi regnet med å få oppleve i GLE, men der tok vi grundig feil.
Vi fant noen veldig svingete veier opp Grøsle Kleiver i 80-sona, og presset på i de krappeste svingene med haka nærmest nede på brystkassa, for det vi opplevde skal ikke være mulig! Joda vi har da lest om at 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder, men det er noe helt annet å oppleve at en diger SUV faktisk gjør dette med et helt ekstremt kraftoverskudd.
Faste sportslige fjæringer som gav gode tilbakemeldinger fra underlaget, og nærmest visket ut det som var av krenging i svingene selv om vi dro skikkelig på. Jeg skal ikke påstå at jeg forstår alt det som ligger bak av ingeniørkunst og teknologiske hjelpemidler, men du verden så imponerende!
Vi trodde det var helt umulig for en så stor og komfortabel SUV å oppføre seg så sportslig på svingete veier, men det var ikke umulig, og det skjønner vi fortsatt ikke helt, men du verden så moro! Helt vilt moro!
Det er som om noen har krysset en fantastisk rask Puma med en supersterk elefant og en sinna bjørn og kalt det en motor. Uansett hva du utsetter den for så er det nesten som om bilen lurer på om du ikke har noe vanskeligere utfordring til den.
Praktisk superbil
Når man hører ordet superbil er det lett å tenke Ferrari eller Lamborghini, og da kombinerer man ikke tankene verken med komfort eller praktiske egenskaper.
Mercedes-AMG GLE 63 S er ikke bare komfortabel, og helt fantastisk sportslig, men den er også utrolig praktisk.
Masse plass i baksetene enten det skal sitte voksne eller barn baki der. Masse plass i bagasjerommet, og et gigantisk rom under gulvet har man også baki der.
Skulle du ha behov for å dra på noe på hengerfestet kan du trekke med deg inntil 3500kg! Det er vel omtrent det maksimale en personbil i Norge kan få lov til å trekke med seg på et hengerfeste.
Taklast kan du også ha, dersom du skal ha med deg en gjeng ski eller snøbrett.
Nå vet ikke jeg om du drar en bil med 22’’ felger og 325/35ZR22 bakdekk, og 285/40ZR22 framdekk ut på tur i terrenget, jeg ville vel satt på noe litt billigere med noe mer gummi først, men denne bilen har også massevis av terrengegenskaper for de som trenger det.
En mer komplett bil skal du lete lenge etter, supersterk, superrask, fantastisk komfortabel, utrolig sportslig, svært praktisk. Spørsmålet er om du har nok fantasi til å gi den en utfordring, eller en racerbane tilgjengelig.
Den er ikke billig, og har ikke lavest forbruk, men du verden for en bil, og for en opplevelse!
Dersom du vil bestille en Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ kan du ta turen til Agder Bil, der kan du naturligvis også få hjelp om du vil ha en annen Mercedes-Benz eller Peugeot.