Nye VW ID.4 GTX, en elbil for familien!

Sander Blomgren – Agderposten Medier

Det ruller mange biler fra Volkswagen på norske veier. VW ID.3 er en stor suksess, og ikke lenge etter kom VW ID.4 på markedet. Nå har GTX utgaven av VW ID.4 begynt å rulle ut til kunder, en modell mange har ventet på. Dette er en bil som byr på det meste innen komfort, rekkevidde og kanskje viktigst for mange, firehjulstrekk.
I nyere tid har Volkswagen gått bort fra de mer tradisjonelle designene, spesielt med elbilene. Designet har blitt fremtidsrettet, men med en god blanding av myke og skarpe linjer. I GTX utgaven har de lagt mer vekt på de skarpe linjene. Noe av det som skiller den vanlige ID.4 og GTX utgaven er blant annet tåkelysene i grillen, og en mer aggressiv støtfanger bak.

Fakta
– Tilhengervekt inntil: 1200kg
– Batteri: 77kWt / inntil 125kW hurtiglading
– Ytelse: 299 hestekrefter
– 0-100 km/t: 6,2 sekunder
– Hjuldrift: Firehjulsdrift

Priser
Den nye ID.4 GTX har en startpris på kr 457 700 levert til Gromstad Auto. Testbilen som jeg kjørte, var en fullspekket utgave med blant annet tilhengerfeste, sportspakke + og 21’’ hjul. Denne hadde en pris på kr 553 470. For den summen får du en svært godt utstyrt SUV som passer alle formål, enten du skal på korte eller lange turer.
I testbilen var det en pakke som heter «top-sport +». Dette er en pakke som koster kr 27 900. For den prisen får du blant annet de mer sportslige stolene foran.

Forbruk og rekkevidde
Jeg hentet bilen hos Møller sitt hovedkvarter i Oslo. Derfra gikk turen til Lørenskog og deretter til Arendal. På denne strekningen oppnådde bilen et forbruk på 18 kWt/100km. Et hyggelig resultat for en slik tur der hvor det er mye firefelts motorvei med høy hastighet.
På vei fra Arendal, via e18 mot Kristiansand med cruisekontroll i fartsgrensa oppnådde bilen et forbruk på 17,6 kWt/100km. Dette er også et hyggelig resultat med tanke på at dette er en bil med firehjulstrekk, tyngden på bilen, samt de store dekkene.
Vi testet også lading på 150kW lader, og ladet fra 10% til 80% på 33 minutter.
Vi har også kjørt de faste løypene våre. I vår 205km lange løypen som går opp til Evje, ned via Kristiansand og deretter gamleveien til Grimstad brukte bilen opp 38% av batteriet. Da varierte temperaturen mellom 18 og 20 grader. Dette betyr en beregnet rekkevidde på over 539km.
I den faste 50/50 runden som går på gamleveien fra Grimstad til Ikea og deretter tar e18 tilbake til Grimstad. Med 21 grader ute fikk vi en beregnet rekkevidde på 444 km. Dette er en test som er ment for å simulere blandet kjøring, men med om lag 50% motorvei.
Når den skulle tilbake til Volkswagen sitt hovedkvarter i Oslo startet jeg i Kristiansand. På denne turen oppnådde bilen et forbruk på 19,1 kWt/100km.

Brukervennlighet og kjørefølelse
Når du setter deg inn i en GTX blir du møtt av et hyggelig og moderne interiør. Fra førersetet får du en god posisjon hvor du sitter godt, samtidig som du har god oversikt over veien foran deg. Volkswagen ID.4 GTX har gått for et minimalistisk design, men med mange fine detaljer rundt om i bilen.
Skjermen som er i midten er lik som den VW ID.3 har, og naturlig nok også den bakhjulsdrevne VW ID.4. Skjermen er enkel å bruke, og den gir brukeren all den informasjonen man ønsker.
VW ID.4 GTX har fokusert på enkle løsninger som gjør brukeropplevelsen god. Det er en veldig ny opplevelse å sette seg inn i en VW ID.4 GTX dersom du har kjørt en eldre bil med bensin eller dieselmotor, men det fine er at du venner deg veldig fort til bilen og det den har å tilby.
Når du kjører en ID.4 GTX vil du fort merke at dette er en bil som er godt tilpasset norske forhold. De ekstra hestene, firehjulstrekk, og de mer sportslige setene gjør at både den og du sitter utrolig godt på veien.
På motorveien opplever du at dette er en bil som er veldig stabil og behagelig på langtur. Hvis du vil kjøre på litt svingete veier er det heller ikke noe problem. Bilen sitter godt i svingene og er med på det meste.
Skal du kjøre på en hyttevei eller en vei som krever drift fra alle fire hjulene? Ja da er det bare å glede seg. Bilen gir deg en trygg følelse på at du kommer frem uansett terreng.

Plass
Plassen i denne bilen er veldig bra. Foran har både fører og passasjer god beinplass og generelt mye plass rundt seg. I baksetet vil du også bli hyggelig overrasket. Både takplass og beinplass er det massevis av. Jeg er 180cm høy og har mulighet til å strekke på bena. Dette er en bil som føles luftig og behagelig å sitte i både foran og bak.
En ting som også er å merke seg innvendig i bilen er mengden oppbevaringsrom. Her har du massevis av oppbevaringsmuligheter. Helt bak i bagasjerommet er det også gode oppbevaringsmuligheter. Her får du tilgang til 543 liter, legger du ned setet får du tilgang til 1 575 liter.
Vi kan anbefale en prøvetur med VW ID.4 GTX, og hos Gromstad Auto i Arendal har de en demobil du kan booke en prøvetur med, men vær forberedt på at du raskt kan bli veldig glad i denne bilens mange gode egenskaper.