Jeep Wrangler 4xe – nå har terrengkongen blitt ladbar!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi fikk lånt oss en 80-års jubileumsmodell av Jeep Wrangler 4xe, noe som naturlig nok betyr at dette ikonet av en bil har 80-års jubileum. Du skjønner at du kjører en spesiell og unik bil når lokk til ladeplugger og oppbevaringsrom er vanntette, og automatgiret er utstyrt med 4×4 i høyserie og lavserie for maksimal fremkommelighet.

Litt historie
Jeep startet sitt liv som et kjøretøy som skulle ha ekstrem fremkommelighet slik at offiserer og sentrale personer skulle kunne forflyttes raskt fra en plass til en annen, og Jeep Wrangler er kanskje den Jeep-modellen som har med seg mest av det orginale utseendet.
De første sivile Jeep, het Willys Jeep, og er intet mindre enn et ikon, som gikk fra et utrolig praktisk krigskjøretøy til å bli et stilikon.
Krigs-jeepen ble laget uten dører slik at det skulle være raskest mulig å hoppe inn og ut av bilen dersom situasjonen krevde dette. På Jeep Wrangler kan man montere av dørene selv, man kan legge ned frontruta, man kan plukke av taket. Funksjoner som faktisk var helt sentrale med den orginale krigs-Jeepen kan man altså fortsatt få med en svært moderne og oppdatert Jeep Wrangler.
Bilen vi testet var cabriolet, der man virkelig kan åpne taket helt med å trykke på en knapp, noen hakk mer praktisk enn å montere av taket og lagre det kanskje? I hvert fall en god del raskere å få på taket dersom det skulle komme noe uventet regn.

Terreng
Enkelte er mer kjent med begreper som kjerrevei, traktorvei eller krøttersti på vei til sine hytter enn andre, og da er det ganske få biler som leverer en fremkommelighet som gjør at den slags hytteveier blir uproblematiske.
Med en Jeep Wrangler er fremkommeligheten så god at man oppdager veier utenfor de normale, og tenker, ja, her kunne jeg faktisk kjørt nå. Akkurat som om hjernen åpnes opp når man ikke lurer på om man kommer fram.
Er det noe Jeep aldri har tuklet med selv om Wrangler stadig har blitt mer moderne, så er det fremkommeligheten, for det er et så sentralt og sterkt kjennetegn ved bilen for de som kjøper den, at det kan man bare ikke gjøre noe annet med enn å foredle og forbedre.
Vi tok med Jeep Wrangler 4xe på veier og plasser der man normalt sett ikke ser for seg at biler kommer seg fram, men Jeep Wrangler kom seg fint fram. Man har også mulighet for moderne instrumenter som forteller om helningsgrader, og kameravisning som hjelper deg å se hvor veien går når alt du ser er skyene over deg ut av frontruta.

Elektrisk rekkevidde
Hvor langt man kommer elektrisk med en ladbar hybrid avhenger av dekktrykk og dekkenes rullemotstand, kjørestil, hastighet, temperatur og værforhold og topografi for å nevne noen faktorer.
Derfor bruker vi samme kjørerute når vi tester ladbare hybrider, selv om vi ikke kan styre temperatur og værforhold. Vi kjører alle med cruisekontrollen i fartsgrensa, men ulike cruisekontroller kan oppføre seg litt ulikt.
Vi kom 48,6km elektrisk med Jeep Wrangler 4xe cabriolet, og det betyr at mange vil kunne kjøre denne som en elbil i hverdagen. Med nytømt batteri nullet vi forbruksmåleren ved IKEA i Sørlandsparken og kjørte med cruisekontrollen i 100 km/t til Grimstad. Da landet snittforbruket på 0,77 liter på mila.
Kombinert effekt er på hele 380hk, og ferden fra 0-100 km/t går unna på 6,4 sekunder, dermed vil forbruket for Jeep Wrangler 4xe være svært avhengig av hvordan gassfoten brukes.

Kule særegenheter
Det er alltid moro å få kjøre biler der stoltheten over bilen og merket synes over alt hvor man ser, i symboler og merker. Der det å skille seg fra «mengden» er et poeng i seg selv.
Robustheten finner man igjen i alle detaljer i bilen, alt er laget for å tåle mye mer enn det biler normalt sett utsettes for av påkjenninger.
Ofte finner man knapper for vindusheiser i dørene, men ettersom de kan plukkes av, finner man vindusheisknappene i midten av bilen, for det er jo ikke sikkert man ønsket å plukke av alle dørene.
Selv om du har automatgir er det en egen «girspak» der man velger hvor mye 4×4 man skal ha, helt fra tohjulstrekk med automatisk 4×4 ved behov, til 4×4 lavserie for ekstrem fremkommelighet.
Det skal litt til å imponere oss når det gjelder musikkanlegg i bil, men her kan man åpne dører og tak, og ha bilen som midtpunktet for en fest på hytta, for her er lyden heftig! Må bare oppleves!
Får du noen gang muligheten til å kjøre en Jeep Wrangler bør du gripe den, for det er en opplevelse, spesielt om du kan få prøve den på veier som er litt dårlige, da briljerer den!
Tar du turen til RSA Bil i Arendal kan de hjelpe deg med å få bestilt en Jeep Wrangler 4xe.