BMW 545e – miljøvennlig og veldig moro!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi fikk låne en BMW 545e i eDrive M Sport Edition fra BMW Norge en uke, og det var en svært komfortabel og morsom uke på jobb! Vi satte oss inn i de fantastisk gode setene med eksklusivskinn «Nappa Ivory White» på Fornebu, la hendene på det meget gode rattet, og skjønte raskt at uken ville bli svært god.

Miljøvennlig
Hvordan kan vi definere en bil med bensinmotor og nesten 400hk som miljøvennlig? Har vi mistet helt fokus her på kontoret?
Hva ville du tenke at en bil med så mye krefter ville ha i snittforbruk fra Fornebu, via Tønsberg og til Grimstad? 0,8 liter på mila? Neida, snittforbruket er langt lavere for BMW 545e, her landet snittforbruket på 0,55 liter på mila uten at vi kjørte spesielt forsiktig.
Du tenker kanskje at vi måtte hatt flaks, men snittforbruket fra Grimstad til Fornebu landet på like herlige 0,55 liter på mila.
Men er det miljøvennlig å bruke bensin? Nei, det er kanskje ikke mest miljøvennlig, men her kommer det an på hvor ofte du skal på langtur, for i hverdagen kan du kjøre denne bilen som en elbil.
Vi testet den elektriske rekkevidden, og kom 53km før bensinmotoren begynte å bidra, noe som holder for veldig mange i hverdagen til å kunne kjøre 100% elektrisk. Man kan kjøre elektrisk i hastigheter opp til 140 km/t, så det betyr at de som kjører lovlig i Norge kan kjøre elektrisk over alt. Man kommer naturligvis ikke like langt elektrisk om man kjører veldig raskt, for da er jo forbruket et annet.
Vi testet også hva forbruket ble i 100 km/t med nytømt batteri, og da landet snittforbruket på 0,6 liter på mila. Det betyr at man kan reise på langturer med et svært lavt forbruk i forhold til alle kreftene som bor i denne bilen.

Smilemuskeltrim
Trykk på sportsmodusknappen mellom forsetene, så får du direkte tilgang til 394hk og 600NM, samt at fjæring og styring er klar for mer aktiv kjøring.
Dersom du klarer å kjøre aktivt i sportsmodus på svingete vei uten å smile eller le, så må jeg si du imponerer meg, eller så liker du virkelig ikke å kjøre bil. Du har et kraftig skyv, god kontakt med veibanen uten at det på noen måte oppleves ukomfortabelt, og en styring som tar bilen dit du tenkte at den skulle.
Så kommer noe som for meg og en del andre småautofile raringer er litt sentralt, nemlig et helt fantastisk deilig lydbilde som oppleves som et ekstra deilig krydder til kreftene man kjenner skyter bilen ut av svingene!
BMW 545e leverer kreftene på en meget sofistikert måte, og at 0-100 km/t går unna på 4,6 sekunder oppleves aldri som sprøtt eller galt, bare veldig moro med en kontroll og komfort som ikke burde være mulig, men som likevel er det på mystisk vis.
Vil man oppleve noe som er villere så har BMW det i sitt arsenal, for 5-serie heter modellen M5, der leveres kreftene på en langt villere og galere måte enn hos 545e, og det er enda mer krefter å levere ut. Med en M5 kan man ikke kjøre elektrisk i hverdagen, og man kan aldri påstå at den er et miljøvennlig valg, det trumfkortet beholder 545e.

Deilig bil
Testbilen var utstyrt med komfortseter, og her kan du stille på alt, og da mener jeg alt. Alle er vant med å kunne justere høyde og fram og tilbake på et førersete, men i tillegg til å kunne justere sitteputens lengde og vinkel kan man her justere øvre del av rygg, samt grad av sideklemming.
Nå var ikke testbilen utstyrt med massasje i disse setene, men det har jeg testet i en annen 5-serie, og velger man å ta det med er den fantastisk god, og med mange varierte massasjeprogrammer.
Framsetene var også ventilerte, noe som er helt nydelig på varme sommerdager!
Nå som vi har kommet en bit utpå høsten begynner kveldene å levere mindre og mindre lys, og man merker da lettere om bilen har gode lys. Svært mange nye biler har gode LED-lys, men testbilen var utstyrt med enda bedre laserlys – det er nesten så man skulle tro at det var montert på ekstra lys-barer på bilen, for veien og kantene blir utrolig godt opplyst i mørket, og biler man møter eller kjører bak maskeres ut så de ikke blendes, samtidig som alle andre områder lyses opp. Det må nesten bare oppleves!
BMW 545e har xDrive firehjulstrekksystem, så fremkommeligheten er god også på glatt vinterføre. Testbilen var også utstyrt med hengerfeste, som er med i eDrive M Sport pakka, og den kan dra med seg inntil 2 000kg hengervekt, og ha inntil 80 kg kuletrykk med tanke på sykler. Bagasjerommet rommer 410 liter og det er også plass under gulvet til ladekabler. Taklast kan man også ha, så BMW 545e har svært mange praktiske egenskaper innabords i tillegg til å være svært komfortabel og veldig moro!
At prisene starter på kr 704 900 for en 545e xDrive er smått utrolig med tanke på hvor mye krefter denne bilen har. Legger man på eDrive M Sport Edition starter prisen på kr 810 926.

Bavaria Arendal
Plassen å dra for å oppleve BMW og kjøregleden de bilene leverer er Bavaria Arendal som holder til på Stoa, men selv om det ikke er så mange koronarestriksjoner lenger kan det være gunstig å booke prøvekjøringer i forkant, så man er sikker på å få teste bilen man ønsker.
Her kan du naturligvis også få hjelp til å spesifisere og bestille din neste BMW.