VW Tiguan R, en ulv i fåreklær!

Sander Blomgren – Agderposten Medier

Volkswagen er kjent både her i Norge og i utlandet for sine R-biler. Oppskriften er enkel, Volkswagen tar en normal bil som for eksempel Tiguan, og gir den et sportslig understell, kraftigere bremser, en kraftigere motor, i dette tilfellet en 2.0L bensin motor med 320hk. Til slutt avslutter Volkswagen det hele med et eksosanlegg i titan fra Akrapovic. Produktet du da sitter igjen med er en sports-SUV som ikke er lik noe annet du finner på veien!
En mer normal Tiguan, om vi kan kalle den det, har alltid vært en praktisk og god bil. Den praktiske delen har blitt ført over i R-utgaven, men de gode delene har blitt enda bedre. Kan dette være den ultimate familiebilen? Her får du alt det du ønsker i en sprek familiebil. Komfort til den hverdagslige kjøringen med familien, kombinert med en utrolig sportslighet når du skal kjøre mer aktivt! Vi mistenker vel at noe bruker sportsmodus når man skal inn på motorveien selv om familien er med, bare for å kose seg litt ekstra på vei opp i høyere hastigheter.
Dette er en bil for deg som ønsker en sportslig SUV med mye krefter, men samtidig ikke ønsker å skrike ut til omgivelsene at du bruker veldig mye penger på bil. Linjene er subtile, men med det lille ekstra når du ser nøye etter. Du ser blant annet at bilen er bredere og lavere enn en standard Tiguan. Blåfargen som testbilen er utstyrt med heter «Lapiz Blue Metalic». Dette er en farge som er med på å holde bilen subtil, samtidig som bilen får et særegent elegant preg over seg i denne flotte, dype blåfargen.

Utstyr som er verdt å merke seg:
– Titan eksosanlegg fra Akrapovic
– Apple carplay/Android auto
– Headup display
– Tilhengerfeste
– Soltak
– 4motion firehjulstrekk

Priser
VW Tigan R er ikke laget for å være en billig bil, sånn er det bare i Norge når man leverer biler med motorer som har mye krefter. VW Tiguan R har en startpris på kr 754 600 inkludert levering til Gromstad Auto.
Testbilen har en del utstyr som gjør at den koster litt over kr 905 000 inkludert levering til Gromstad Auto.
Ekstrautstyret er en stor faktor som bidrar til at prisen på bilen øker. Noen av tilleggene som koster en del er blant annet skinninteriøret til kr 33 400, panorama soltak til kr 15 800, men kanskje det viktigste utstyret på denne bilen, eksosanlegget i titan fra Akrapovic som koster kr 46 300. Det er ikke det billigste ekstrautstyret, men dette forandrer hele bilens personlighet. Er det noe du bare må ha fra listen over ekstrautstyr, så er det dette fantastiske eksosanlegget som leverer et lydbilde du aldri får nok av!

Forbruk
VW Tiguan R kjøpes ikke av de som jakter på lavest mulig forbruk, men de som vil ha mest mulig moro, og praktisk bil for pengene. Likevel kan man si at forbruket ikke er galt med tanke på kreftene som bor i motoren.
Vi hentet bilen hos Møller i Oslo og kjørte sørover. På langtur med motorvei fikk vi et snittforbruk på 0,8 liter på mila. Fra Kristiansand til Arendal med cruisekontrollen i fartsgrensen fikk jeg forbruket ned i 0,77 l/mil.
Dersom du kjører mer aktivt så får du et forbruk rundt 1,0-1,2 l/mil. Ikke dårlig for en bil med 320 hk!

Kjørefølelse og komfort
Bak rattet på en VW Tiguan R får du en følelse utenom det vanlige. Når du starter bilen hører du motoren og eksosanlegget i titan fra Akrapovic brumme deilig. Lyden som kommer fra bilen og dette eksosanlegget tiltrekker seg bilentusiaster fra nær og fjærn, så du må regne med å snakke en del bil dersom du kjører rundt med denne.
I kjøremodus ECO så er bilen langt mer stille. Da kan du trygt kjøre i tettbebodde strøk etter leggetid. Setter du den i sport eller Race åpner ventilene i eksosen. Det endrer mye. Plutselig bråker den mer og det smeller skikkelig når du girer under gasspådrag. Her har vi en ekte ulv i fåreklær, for den ser ikke så vill ut som den er.
Når du kjører i det daglige er det en veldig behagelig bil som er lett på rattet, god på plass enten man sitter foran eller bak, komfortable seter og relativt myk fjæring. Dette er en bil du kan kjøre med i det daglige, men også kose deg litt ekstra med i helgene.
Svinger du av hovedveien og peker den store grillen og den kraftige motoren mot litt svingete veier så merker du fort at dette er en bil for de som liker å kjøre bil mer aktivt. Når du setter den i kjøremodus sport stives fjæringen opp, gassresponsen blir raskere og samtidig blir styringen mer presis.
Kjører du aktivt på svingete veier får du kjenne en SUV som sitter som en liten sportsbil i svingene. Du kan kaste bilen inn i svingen og komme ut med selvtillit og presisjon. Den gode følelsen du sitter igjen med etter aktiv kjøring kommer fra det gode understellet, men blir også sterkt understreket av lydbildet fra Akrapovic eksosanlegget. Dette gir deg som kjører mange sanseinntrykk under kjøringen. Både i form av lyd, men også g-krefter i svinene. Både du som sjåfør og passasjerene dine vil syntes det er utrolig gøyalt på biltur med VW Tiguan R!