Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Du kunne lese om Kia e-Soul Van i BIL nr 14, en sak der Otera Traftec hadde behov for varebiler som var elbiler, og som hadde skikkelig lang rekkevidde.
Både i den saken og i denne er fokuset på versjonen av e-Soul med stort batteri, på 64 kWt, fordi det er den lange rekkevidden det ikke er så lett å få på andre elbiler som er varebiler. Men man kan altså få e-Soul Van med mindre batteripakke og motorkraft dersom man bare liker løsningen og ikke har behov for den lange rekkevidden.
Varebil-klasse 1 og 2
For at en varebil skal kunne registreres som varebil klasse 2 på grønne skilt, må den såkalte «statskassa» få plass bak, målene på den er 140cm lengde, 90cm bredde og 105cm høyde.
For Kia e-Soul er det lengden og høyden det mangler litt på til at statskassa får plass, for lengden i varerommet til e-Soul Van er 137cm og høyden er 87cm der taket er på sitt laveste. Bredden på 98cm mellom noen skinner til bagasjeromsgulvet når man har e-Soul som personbil holder i massevis.
Kia e-Soul van har også en gjennomlastingsluke i veggen mellom forsetene og varerommet, slik at man kan få med seg ekstra lange gjenstander, og for meg som er ganske lang er det utrolig deilig med en varebil der jeg må flyttet førersetet fram litt, det er jeg ikke bortskjemt med i varebiler.
Nå har ikke jeg for vane å sammenligne biler i dette magasinet, men jeg testet en Tesla Model Y i litt over et døgn, og det gjorde godt å sette seg i førersetet i Kia e-Soul Van, for der var sidestøtten i ryggen så god, og med topputstyrt bil var det også ventilerte seter, noe som er utrolig deilig på en varm somerdag.
Men hva betyr det at Kia e-Soul Van klassifiseres som varebil 1? Vel, den kan ikke få grønne skilt, man kan ikke søke om ENOVA-støtte til den, og ettersom ombyggingen av e-Soul skjer i Norge så koster den noe mer enn en helt vanlig e-Soul med bakseter.
På en annen side kan man svært rimelig gjøre Van om til personbil igjen, med helt normalt baksete den dagen den går ut av sin tjeneste i bedriften. Man kan også levere inn tilbud i forhold til anbud fra det offentlige, slik som Otera Traftec gjorde i forhold til Statens Vegvesen, som hadde som et krav i sin anbudsbeskrivelse at halvparten av bilparken som skulle benyttes i oppdraget var elbiler.
Test av rekkevidde
Det kan være store forskjeller på rekkevidden for en elbil om man bruker den til bykjøring eller motorveikjøring, det er ingen hemmelighet at elbiler kommer mange flere kilometer på landeveien enn på motorveien.
Derfor tok vi med Kia e-Soul Van på mange ulike veier, for å se på hva beregnet rekkevidde ble. Når vi beregner rekkevidden for en elbil, bruker vi bilens batteriprosent. Hvor mange prosent av bilens batteri som er brukt på et bestemt antall kilometer, og så beregner vi hva rekkevidden ville bli dersom forbruket på «resten av turen» hadde vært det samme som på turen vi kjørte.
På vår faste landeveistur fra Grimstad via Froland til Evje og så via Kristiansand og Sørlandsparken på Rv420 tilbake til Grimstad, overstiger hastigheten aldri 80 km/t.
Med tanke på at WLTP-rekkevidden for blandet kjøring for Kia e-Soul er på 452km er det sterkt å oppnå en beregnet rekkevidde på over 512km på vår landeveistest. 40% av bilens batteri ble brukt på de 205km med landevei vi kjørte.
Dersom man ser litt på formen på Kia e-Soul skjønner man at luftmotstand kommer til å gjøre seg gjeldende på motorveien, men nettopp den formen gjør jo også at den egner seg meget godt som varebil.
På vår 50/50-test har man 50% landevei fra Grimstad til IKEA på Rv420, også har man 50% motorvei tilbake til Grimstad. Her fikk Kia e-Soul Van en beregnet rekkevidde på 473km.
Dette var ganske tilsvarende resultater vi fikk på en kjøretur fra Lørenskog, via Drammen, Gardermoen, Eggemoen og tilbake til Gardermoen. Her ble beregnet rekkevidde 440km, men her har man også mer motorvei med 110 km/t.
Fra Grelland til Lørenskog ble beregnet rekkevidde 476km.
På motorveien fra Gardermoen til Grimstad brukte Kia e-Soul Van 91% av batteriet på de 328km, noe som tilsier en rekkevidde på 360km. Fra Grimstad til Grelland ble beregnet rekkevidde 355km. Dermed kan man si at motorvei med 110 km/t ikke er optimalt for rekkevidden til e-Soul.
Ladetid fra 10% til 80% var på 50 minutter, men det er jo ikke sikkert man behøver å lade helt til 80% for å komme fram ettersom rekkevidden er så god. Hjemmelading er jo langt rimeligere enn hurtiglading.
Utstyrsnivå
Kia e-Soul Van kan man få i tre ulike utstyrsnivåer, og med to ulike batteripakker. Utstyrsnivåene heter Classic, Active og Exclusive, og testbilen vi kjørte var topputstyrte Exclusive. Head-up display, ventilerte skinnseter med elektrisk justering, parkeringssensorer foran og bak, og ellers alt det utstyr man får med fra Classic og Active.
Det at en personbil har blitt varebil, gjør at man får muligheten for en usedvanlig godt utstyrt varebil. Dersom du har kjørt like mange varebiler som meg vet du at du sjelden finner ventilerte seter med elektrisk justering i en varebil. Adaptiv cruisekontroll har så smått begynt å dukke opp, og et skikkelig godt lydanlegg har vært mangelvare, alt dette leverer Kia e-Soul Van solid på.
De som bor i by med bomring har fort en del bompengefordeler med å velge elbil som varebil. Enkelte byer har også egne regler for gå-gater, med tanke på lokale utslipp for de som går der i forhold til varelevering, og at det derfor kun er elbiler som kan foreta vareleveringer i gågatene. Dermed vil Kia e-Soul kunne bli ekstra populær for bedrifter som har leveringstjenester i byer.
Den uken vi hadde Kia e-Soul Van fikk vi stor sans for den lille varebilen. Vil du vite mer om Kia e-Soul Van kan du ta turen til Bertel O. Steen på Stoa i Arendal.