Hyundai Santa Fe, familiens nye favoritt plug-in?

Sander Blomgren – Agderposten Medier

Hyundai har den siste tiden elektrifisert bilparken, en av disse elektrifiserte bilene er Santa Fe. Dette er en stor SUV som byr på god plass, både for deg som kjører bilen og passasjerene dine. Bilen leverer også god komfort og et meget høyt utstyrsnivå til en hyggelig pris.
I 2021 fikk Santa Fe et oppdatert design både innvendig og utvendig. Noen mindre synlige elementer går igjen på tvers av bilparken, for eksempel deler Santa Fe motor og hybridsystemet med Hyundai Tucson plug-in.

Stor endring
SUV segmentet har virkelig tatt av de siste årene. Det er mange modeller som allerede er godt innarbeidet i det norske markedet, men nå har de fått konkurranse. Flere av Hyundai sine største konkurrenter når det gjelder stor SUV med 7 seter har ofte en mye høyere pris. Med det nivået av luksusfølelse og utstyr som Hyundai leverer nå i sin helt nye Santa Fe, kan den raskt bli det mest aktuelle valget for de som ønsker en stor SUV med god elektrisk rekkevidde.
Den nye Santa Fe er som nevnt en stor bil, den er 4,785 meter lang, 1,9 meter bred og 1,71 meter høy. Du trenger ikke å bekymre deg hvis du kjører mye i trange bygater eller i smale parkeringshus. I Santa Fe er det nemlig flere smarte løsninger som hjelper det med akkurat dette. Et av de mer geniale hjelpemidler Santa Fe har er fjernstyrt parkering fra nøkkelen. Det stemmer, du kan flytte bilen med nøkkelen når du står utenfor bilen, ganske så smart dersom det er litt trang parkeringsplass!

Utstyr som er verdt å merke seg:
– 360 grader ryggekamera
– Panorama glasstak
– Headup display
– Parkering med nøkkel
– Blindsone kamera som vises i instrumentpanel
– Firehjulstrekk

Priser
Hyundai Santa Fe skal konkurrere mot mot plug-in SUVene med 7 seter. Prisen på Santa Fe starter på kr 649 900 levert til Mobile i Arendal. Hvis du krysser av for «Luxury Pack» som testbilen hadde så vil bilen koste kr 20 000 mer. Mer finner du ikke på listen over ekstra utstyr, og her skiller Hyundai Santa Fe seg fra svært mange av sine konkurrenter, for så godt som alt utstyr er inkludert i «innstegsmodellen».
Ved å velge «luxury pack» vil du blant annet få lakkerte sideskjørt, ventilerte seter, semsket taktrekk og aluminiumsdetaljer i midtkonsollen. Ventilerte seter er utrolig deilig på varme sommerdager.
Testbilen som vi fikk låne fra Hyundai Norge var utstyrt med både «luxury pack» og metalic lakk. Testbilen hadde derfor en prislapp på kr 678 300. Det gir mye bil, plass, utstyr og elektrisk rekkevidde for pengene.

Forbruk og elektrisk rekkevidde
Under panseret i Santa Fe sitter det en 1,6L bensinmotor som er koblet sammen med en elektrisk motor som får strøm fra et eget batteri. Totalt har bilen en ytelse på 265hk og 350nm dreiemoment. Dette gjør at bilen flytter seg fra 0 til 100 km/t på 8,8 sekunder.
På langtur ble jeg hyggelig overrasket over forbruket. Jeg startet i Oslo og kjørte så til Kristiansand. På turen sørover hadde jeg gps’en stilt inn på min destinasjon. Da jeg kom frem hadde bilen et snittforbruk på 0,6 liter på mila, samtidig som det var ca 30% igjen på batteriet.
Da bilen skulle leveres tilbake kjørte jeg fra Kristiansand til Oslo, og da fikk Santa Fe et noe lavere snittforbruk på 0,56 l/mil, men da var batteriet tomt da jeg kom frem.
Jeg kjørte også fra Kristiansand sentrum og til Arendal sentrum med cruisekontroll i de respekterte fartsgrenser. På denne turen startet jeg med nesten tomt batteri. Da endte forbruket på 0,71L/mil. Gjennom uken med Santa Fe opplevde jeg at bilen også kan generere mye strøm på egenhånd. Det er også mulig å fortelle bilen at du vil lade batteriet under kjøring om du ønsker å få ladet batteriet før du kommer til en by.
Når vi skal prate om rekkevidde så blir tallene fort hyggelige. Hyundai oppgir en WLTP på inntil 58km. I vår faste testrunde med 21 grader ute kom Santa Fe hele 66,5km elektrisk! Med nytømt batteri kjørte vi med cruisekontrollen i 100 km/t fra IKEA til Grimstad og fikk da et snittforbruk på 0,66 liter på mila. Et hyggelig resultat for en stor SUV.

Kjørefølelse og komfort
Når du setter deg inn i en Santa Fe så tar du steget inn i et meget hyggelig førermiljø som byr på både god oversikt og gode løsninger. Det første du merker når du starter bilen er at dette er et førermiljø som føles moderne. Du får også en følelse av at du som sjåfør har god oversikt over veien og de rundt deg. Interiøret følelse veldig nøye gjennomtenkt.
Det er 7 seter i Santa Fe. For de som sitter bak vil denne bilen by på gode seter og godt med plass på rad 2 og noe mindre plass helt bakerst. De to bakerste setene er normalt nedfelt i bagasjeromsgulvet. Selv helt bakerst vil passasjerene få skinnseter med egen aircondition blant annet. Du vil legge merke til at alle detaljene i bilen er vel gjennomført.
Santa Fe har ulike kjøremoduser. Du har ECO, som er kjøreprogrammet Santa Fe starter i. Du har også kjøremodus sport, dette strammer inn fjæringen og gassresponsen. Det er også kjøreprogram for sand, leire og snø for å gi optimal fremkommelighet på vanskelige underlag. Dette er virkelig en bil som tillater deg å kjøre på svært ulikt underlag, samtidig som du har god komfort.
I det daglige kjører man stort sett rent elektrisk med nye Santa Fe plug-in hybrid, dersom man lader den opp i forkant. Da vil du også merke at bilen er jevn i gassresponsen, samtidig som du føler at bilen er sterk. Dette kommer godt med når du skal ut på motorveien.

Bør oppleves
Noe av det som skilte seg ut gjennom uken vi hadde med Santa Fe var brukervennligheten. Dette var en bil som gjorde det du trengte og litt til. Fra øyeblikket du satt deg inn føler du at knappene og alle innstillingene er der de burde være. Skjermen i midten oppleves som oversiktlig og lett å bruke.
Nivået av utstyr og komforten denne bilen leverer bør oppleves, og tar du turen til Mobile i Arendal har de en demobil du kan booke prøvekjøring av, det anbefales dersom du er på jakt etter en 7-seter SUV med firehjulstrekk, som er plug-in hybrid.