En uke med årets Mazda MX-5

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Mazda MX-5 er en roadster, og den er liten i størrelse, noe man merker ekstremt godt på parkeringsplasser, der man ser den ved siden av andre biler. Størrelsen er en av bilens styrker, for det å sitte lavt i en liten bil gjør at man nærmest kler på seg bilen.
Så er det en fantastisk motor, en presis girkasse, en fantastisk god kjørefølelse, den raske og enkle måten man tar taket av og på, og et godt stereoanlegg fra BOSE som krydrer opplevelsen til noe man lett kan bli avhengig av.

Verdenskjent
Mazda MX-5 har en lang historie, og på verdensbasis har den blitt kjent som en av de mest vellykkede roadstere som finnes. Da er det spesielt kjøreegenskaper og pris som i kombinasjon gjør MX-5 til en roadstervinner på verdensmarkedet.
Bilen vi lånte en uke fra Mazda Norge hadde den nye fargen Deep Blue Crystal Metallic, noen helt fantastisk komfortable skinnseter og et tak i burgunderfarget stoff.
Den har også fått trådløs Apple CarPlay, og det var jo en kjekk oppgradering selv om infotainmentskjermen ikke er av touch-typen. Man har en ypperlig joystick-lignende sak som gjør at man enkelt kan manøvrere seg rundt uten å måtte ta øynene nevneverdig vekk fra veien.

Nytes best med taket av
Vi var så heldige å ha nydelig sommervær mange av de dagene vi hadde Mazda MX-5, og taket var stort sett av bortsett fra på motorveien i 110 km/t der det kan bli noe slitsomt i lengden. Tunneller er det kjedeligste, for der bråker det sånn når man ikke har på taket og man får dekkstøy fra biler som kjører fort på motorveien.
Men i hastigheter under opp til 90 km/t er det bare helt fantastisk nydelig å slippe omgivelsene mer inn, og helt optimalt blir det når man kjører svingete veier, og får kjenne på bilens ekstremt gode kjøre-egenskaper sammen med vakkert landskap og vakkert vær.
Det er nesten så Mazda MX-5 skulle vært tilgjengelig på blå resept, for det er som balsam for en småautofil sjel å få kjøre med denne roadsteren.
Motorlyden, motor-responsen, følelsen når du gir på ut av svingene, den deilige presise manuelle girkassa, kombinert med duften av blomster, lyden fra fugler som kvitrer – nei, den deilige motorlyden overdøver dem ikke.

Overkommelig pris
Det er noe befriende deilig med det å ikke bli spurt om; Hvor mye hengervekt kan den der ha da? Når man stopper på en bensinstasjon for å ta seg en kopp kaffe. Slike praktiske familiebilspørsmål fordufter som dugg for solen når man kommer kjørende med den kule lille Mazda MX-5.
Det er ingen som kjøper en 2-seter roadster fordi at den skal være en praktisk familiebil, man kjøper den fordi man ønsker mye kjøreglede for seg selv og maksimalt 1 passasjer. Kjøreturen blir ikke bare en kjøretur, men en opplevelse.
Man får MX-5 roadster fra kr 357 000 (levert Oslo) med en 1,5 liters bensinmotor som har 132hk, og fra kr 392 200 for 1,8 liters bensinmotor med 184hk. Det var den sistnevnte motor vi hadde i testbilen, og med den lekre nye blåfargen og en del ekstra utstyr kom testbilen på om lag kr 416 000 (levert Oslo). Spør du meg får man utrolig mye kjøreglede for pengene her.
Man kan også få MX-5 som RF (retractable fastback), eller hard-top som det gjerne heter når roadsterens tak er hardt. Her er startprisen kr 381 000 (levert Oslo), så den er noe dyrere enn soft-topen som vi testet. Det bør nevnes at det er noe lavere under taket i RF, noe som alene gjør at jeg med min romslige størrelse hadde gått for soft-top versjonen av MX-5.
Det er også utrolig lett å ordne med det manuelle taket på soft-top versjonen, blir nesten en del av gleden med bilen når det er så forbilledlig enkelt å ta taket av og på.

Bagasjerom
Mazda MX-5 er ikke en bil der man forventer all verden med bagasjerom, men dersom de maksimalt to personene som skal reise på tur med bilen pakker i bager, så får man faktisk ganske mye nedi bagasjerommet.
Vi testet med 2 stk 8pk halvannen litere med brus, og det var fortsatt bra med ledig plass rundt de store pakkene med brus. Her er det ikke noe problem å få med det man trenger for en langtur for 2.
Mange har kjørt på ferieturer i Norge de siste par årene, og er kanskje utrolig klar for en reise ut av landet neste sommer, men jeg, om jeg fikk velge, ville reist rundt med Mazda MX-5 for å se mer av Norge, et av de vakreste land i verden, og når været er fint, oppleve Norge med taket av! Jeg ville også valgt mest mulig landevei, for å maksimere nytelsen og opplevelsen!
Tar du turen til Sigmund Aasen i Arendal kan du også bestille den denne lykkepillen av en bil. Mer kjøreglede for pengene skal man lete lenge etter!