En sommeruke med Ford Kuga Vignale

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Ford Kuga har mange valgmuligheter når det gjelder motorisering, den 2,5 liters 225hk ladbare hybriden som vi testet, men også 2,5 liters bensin full-hybrid med 190hk og AWD, der man får det samme lave forbruket på en bensinmotor som man gjør med dieselmotoren med 190hk og AWD. I tillegg kan man velge Kuga med et mildhybridsystem der en litt mindre dieselmotor kombineres med et mindre batteri. Det er ikke mange bilmodeller som har så mange valgmuligheter når det gjelder motorisering og framdrift, derfor må vi se litt nærmere på akkurat dette.

Mange motoriseringer
Når en bil har såpass mange ulike grader av elektrifisering, er det greit å vite litt om hva forskjellene egentlig er.
Mildhybrid og fullhybrid lader seg selv, så her trenger man ingen ladeboks eller ladekabler. Mildhybrid har et 48V batteri som sørger for redusert forbruk, og hjelper bensinmotoren når den har en del å jobbe med i akselerasjon og oppoverbakker, men en mildhybrid kjører aldri elektrisk.
I fullhybriden har man et 1,1 kWt stort batteri som bilen lader opp gjennom regenerering, noe som også brukes i krevende situasjoner for motoren, men som også kan gi noe elektrisk kjøring når motstanden er lett eller hastigheten er lav.
Den ladbare hybriden kan kjøre langt elektrisk når man lader opp det 14.4 kWt store batteriet som er med i den bilen. Vi kom hele 69,4km elektrisk på vår test av den elektriske rekkevidden i sommer. Det gjør at svært mange vil kunne bruke den ladbare hybriden som en elbil i hverdagen, men i sommer ville vi finne ut hva som skjer med forbruket når man kjører langt uten å lade underveis på turen.

Ulikt drift og hengervekt
Dersom man ikke bryr seg om Kugaen har framhjulstrekk eller firehjulstrekk, og ikke bryr seg om hengervekten man kan dra med bilen tør vi påstå at valget er svært enkelt. Den ladbare hybriden har framhjulstrekk og kan dra inntil 1 500kg på hengerfestet. På grunn av gode avgiftsfradrag kommer den ladbare hybriden meget gunstig ut prismessig.
Mildhybriden kombinerer en 150hk dieselmotor med mildhybridsystemet, og gir lavt forbruk for de som kjører mest veldig langt. Her er det også framhjulstrekk, men man kan trekke inntil 1 900kg på hengerfestet.
Fullhybriden har bensinmotor sammen med det elektriske systemet, og her får man også firehjulstrekk. Hengervekten på fullhybriden er som på ladehybriden inntil 1 500kg.
Dieselmotoren på 190hk får man med firehjulstrekk, og her er hengervekten på inntil 2 100kg, og sånn sett blir den fort valget for de som skal trekke mye campingvogn eller andre litt tyngre hengere. Som vi vet er det en del avgifter på dieselmotorer, her går kr 148 988 til staten, så dermed blir denne noe dyrere enn de andre mer elektrifiserte valgene man har.

Ladbar på langtur
Hos Ford er Vignale toppmodellen når det gjelder utstyr for de ulike bilmodellene de har, og vi var litt ekstra på jakt etter å få testet nettopp Kuga med utstyrsnivå Vignale på grunn av det aktive støydempingssystemet den har.
Når man får en hel uke med en bil blir det fort mange kilometer bakom rattet, og kjøring på mange ulike typer veier. Vi merket godt at Kuga Vignale var stille og behagelig i forhold til mange andre biler i samme klasse som vi har testet.
Samtidig må man ikke forvente helt den samme effekten fra støykanseleringen i en bil som det man kan oppleve med støykansellerende hodetelefoner som man gjerne bruker på fly. Det sier seg jo nesten selv ettersom hodetelefoner får stengt av rundt ørene, at de derfor oppnår en mer ekstrem effekt.
Uansett er det stilig at Ford bruker denne teknologien for å levere mest mulig komfort på langtur. Ford Explorer har også dette, og den har også et svært behagelig støynivå på langturer.
I Kuga Vignale har man skinnseter med Vignale-logo, man har et meget godt lydanlegg, og ellers den gode og fleksible plassen som er i en Kuga fra Ford.

Forbruk
Etter å ha kjørt Ford Kuga Vignale på test av elektrisk rekkevidde, og kommet nesten 70km elektrisk, så testet vi å kjøre fra IKEA i Sørlandsparken til Grimstad, litt over 31km med cruisekontrollen i 100 km/t. Da landet snittforbruket på 0,47 liter på mila.
Da vi kjørte fra Ski med fullt batteri og til Grimstad, så landet snittforbruket på 0,44 liter på mila i tillegg til elektrisiteten som var brukt på turen.
Vi kjørte med fullt batteri fra Grimstad til Tønsberg, da landet snittforbruket på 0,38 liter på mila i tillegg til den elektriske kjøringen.
En kjøretur fra Oslo til Hvaler, og innom Fredrikstad på vei tilbake til Oslo med tomt batteri ved oppstart, og med 5 personer i bilen, så landet snittforbruket på 0,54 liter på mila.
I praksis betyr disse tallene at man kan stort sett kjøre helt elektrisk i hverdagen, dersom man lader mens man sover, og når man drar på langtur blir forbruket lavt, og man vil aldri måtte forholde seg til begreper som ladekø eller rekkeviddeangst.
For mange kan en ladbar hybrid bli det første elektrifiserende steg før man kanskje senere en gang velger seg en elbil. Vil du ikke ha noe elektrisk innblanding i bilen kan du fortsatt velge Ford Kuga med dieselmotor.
Hos Arendal Auto kan du få se nærmere på Ford Kuga, og prøvekjøre, og naturligvis også bestille en dersom dette er bilen for deg.