Arendal kommune skal kjøre langt mer elektrisk fremover!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi tok en tur innom Gromstad Auto en dag 5 av bilene skulle leveres ut, da var Jon Stie fra Autolease, Jan Trygve Gromstad fra Gromstad Auto, Jan Øyvind Evensen fra fylkeskommunens transporttjeneste, Asbjørn Svensen fra Arendal kommune, samt et par brukere som skulle få litt brukeropplæring, og Lars Gommerud fra Gromstad Auto som skulle gi opplæringen.

Det starter hos OFA
Som man skjønner av innledningen er det mange parter som samarbeider når Arendal Kommune skal få nye biler. Det er også to ulike måter man bruker for å sørge for at Arendal Kommune har biler til de ansatte innenfor de ulike tjenestene som kommunen leverer.
Denne gangen var det leasing, der man skal ha best mulig bil og løsning i forhold til beskrivelsen i anbudet som kommer fra OFA. OFA er forkortelse for Offentlig Anskaffelse Agder, og det er her anbudsbeskrivelser og segmentbeskrivelser lages, slik at de som skal levere inn anbud kan treffe så godt som mulig på de behov brukerne i kommunen har.
Til denne anbudskonkurransen var det 5 aktører som leverte inn sine tilbud, og da har OFA datamodeller som vekter ulike kriterier i anbudet, og kommer fram til hvilken leverandør som totalt sett leverer det beste tilbudet.
Denne gangen var det Autolease som vant anbudskonkurransen, og får levere de om lag 600 bilene som det var behov for i Agder.
Biler som brukes av kommunens ulike helsetjenester, som denne dagen var representert med hjemmehjelp-tjenesten og innsatsteamet for mer akutt hjelp, kjøres for å frakte kommunens ansatte ut til kommunens innbyggere. Det kan defineres som skånsom kjøring med lite slitasje på bilparken, og da blir leasing det gunstigste alternativet.
Skal man ha mye verktøy og maskiner baki varebiler som skal litt utenfor vanlig vei av og til, er det gjerne kjøp og eget vedlikehold som blir det gunstigste.

Miljøkrav
For norske fylkeskommuner er det en klima-handlingsplan der det står at man innen 2025 skal gå over til bruk av biler som ikke går på bensin eller diesel. Vi prater litt med bilansvarlig for leasingbiler i helsesektoren i Arendal Kommune, Asbjørn Svensen, og spør om Arendal Kommune nå er på god vei til å elektrifisere bilparken?
– Ja, vi er veldig fornøyde nå som nesten 80 av 170 biler blir elbiler, og føler vi er på god vei med tanke på klimaplanen og 2025, sier Asbjørn.
– Vi har hatt noen Nissan Leaf i bilparken i forrige periode, så helt ukjent med elbiler er vi ikke, men nå er det langt flere av de ansatte i kommunen som får muligheten til å bli godt kjent med VW ID.3, forteller Asbjørn.
– Vi har sett litt på hvor mye bilene skal kjøres, og har valgt stor batteripakke for de aller fleste bilene, for da blir det ikke behov for noe særlig hurtiglading selv om vaktene kan være på 12,5 timer i enkelte avdelinger, forteller Asbjørn.
Er det en plass bilene kan stå når de ikke er i bruk, slik at de kan få ladet når de ansatte ikke kjører rundt med bilene?
– Ja, det er jo gjerne en del møter og noen rapporter som skal skrives, og det er jo et perfekt tidspunkt for å lade bilene, og vi har ordnet med mange ladere fra Zaptec slik at dette skal gå veldig greit for seg, forteller Asbjørn.
Må du som bilansvarlig lære opp alle ansatte i Arendal Kommune på bruk av bilene?
– Nei, opplæringen er det Gromstad Auto som står for, så vi har med oss avdelingsledere når biler skal hentes, også lærer de videre opp de andre på avdelingene, forteller Asbjørn.

Autolease
Vi prater også litt med Jon Stie fra Autolease, og spør litt om hvordan det fungerer med slike anbud som Agder Fylkeskommune hadde lyst ut. Hva blir rollen for Gromstad Auto oppi dette?
– Gromstad Auto blir en leverandør for Autolease som har vunnet dette anbudet, for vi forhandler sentralt med importør på priser og slikt på bilene, men så ønsker vi å bruke de lokale forhandlerne i fylket som da sørger for mottak av biler, klargjøring, utlevering og opplæring, kommunikasjon med bilansvarlig i kommunen, service, vedlikehold, vask, dekkhotell og oppretting av de skader som eventuelt måtte oppstå. Nærheten til de som skal bruke bilene er sentralt for oss i Autolease, forklarer Jon.
– Her blir det nesten 80 biler som Gromstad Auto skal serve i en fireårsperiode, ettersom dette er leasingbiler, og vi i Autolease er den som er ansvarlig for at de leverandører vi knytter til oss kan levere på alt det som er beskrevet i anbudet vi vant, og det er vi trygge på at Gromstad Auto klarer meget bra, forklarer Jon.
– I et slik leasinganbud er det vi i Autolease som sørger for alt av innkjøp, utlevering, opplæring, drift, vask, service og alt som trengs av kort, bombrikker og ladebrikker, så da er vi avhengige av gode lokale forhandlere, forteller Jon.
Det er ikke bare lav månedspris for fylkeskommunen som avgjør at Autolease vant anbudet denne gangen?
– Nei, selv om pris, eller bilkostnad per måned, er en sentral faktor, så er det mye som er med i vurderingene fra fylkeskommunen, forteller Jon.
– Et sentralt eksempel er sikkerheten som bilen leverer, at den oppnår 5 stjerner i Euro-NCAP sine tester, slik at kommunens ansatte kan kjøre så trygt som mulig når de er på jobb, sier Jon.
– Her var også miljøfaktoren sentral, og det var ingen tvil om at det var en elbil som best passet inn til fylkeskommunens segmentbeskrivelse i dette anbudet til helsesektoren i kommunene, forteller Jon.
Er det slik at dere har tatt bort alt av utstyr på disse VW ID.3 elbilene for å få prisen så lav som mulig på leasingavtalen?
-bilene er spekket på en optimal måte i forhold til det viktigste for brukerne: sikkerhet, komfort og funksjonalitet. Eksempel på det er at alle bilene bestilles med ryggekamera som gjør det enklere for sjåførene å rygge og å parkere. Kommunen slipper nok mange småbulker siden de nå kan parkere med hjelp av kamera, forklarer Jon.

Gromstad Auto
Vi prater også litt med Jan Trygve Gromstad som er daglig leder i Gromstad Auto, og spør litt om det er noe mer enn mange utleveringer, og opplæring av nye brukere som ligger foran når nesten 80 biler skal leveres ut til Arendal Kommune?
– I tillegg til den praktiske opplæringen til avdelingsledere i forbindelse med utleveringene, så har vi også laget en brukerveiledning, slik at den enkelte avdelingsleder kan bruke den som et verktøy når de andre på avdelingene skal læres opp, forteller Jan Trygve.
Mens vi prater holder Lars Gommerud på med akkurat denne opplæringen til ledere for hjemmetjenesten og innsatsteamet. Er det andre tjenester dere skal levere for Autolease?
– Ja, for disse bilene blir det jevnlig vask, og så er det ikke så alt for lenge til de skal inn på dekkhotellet vårt for å få på vinterdekkene sine, forteller Jan Trygve.
– Etter noe lenger tid blir det jo service, og skulle noen være uheldige så er jo Gromstad Auto et bilsenter med alt på en plass, så vi ordner med å opprette eventuelle skader og lakkere om der det blir behov for det, forteller Jan Trygve.
Dørene hos Gromstad Auto åpnes opp, og kommunens ansatte reiser av gårde med sine nye tjenestebiler med store smil om munnen. Det er liten tvil om at det er litt ekstra hyggelig når bilen der man tilbringer en god del av arbeidsdagen blir helt ny.