Visning av nye Volvo C40 Recharge twin

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Volvo Norge hadde stilt opp XC40 Recharge ved siden av C40 Recharge så man kunne se på likheter og forskjeller mellom de to bilmodellene. Volvo definerer XC40 som SUV og C40 som crossover, på grunn av coupélinjene C40 har fått.
Det som overrasket meg aller mest var hvor ulikt uttrykk det var på C40 og XC40 når du så dem bak, for den visuelle opplevelsen C40 gav var mer bredde og sportslighet enn XC40.

Mye likt man ikke kan se
Det meste man ikke kan se, som plattform, fjæringer, motorer og batteripakke er de samme for C40 Recharge twin og XC40 Recharge twin. Det betyr for eksempel at det blir minst like moro å kjøre C40 Recharge som XC40 Recharge. Bakgrunnen for at man tar med twin handler om at man har to motorer, og det er nylig informert om at XC40 skal komme med to-hjuls-trekk versjon.
Det man har merket seg med andre biler som kommer med en coupévariant av karosseriet er noe økt effektivitet med tanke på at luftstrømmen får en noe enklere ferd over bilen.
Fra førersetet vil man kanskje ikke oppleve de aller største forskjellene mellom de to bilene, med mindre man velger «topografi» interiørdesign som er en nyhet med litt 3D-effekt i dekorpanelene, eller blå farge på innsider av dører og i tepper som også er ny.
Frunken, eller lasterommet man har under panseret foran på bilen er også likt, men taklinjen bak på bilene er ganske forskjellige, dermed vil høyden i bagasjerommet også bli ganske ulik, spesielt over bagasjeromsskjuleren. Dersom man sammenligner liter i bagasjerom handler det om plassen man har nedenfor bakseteryggens topp, og der er ikke forskjellene like store. XC40 har 452 liter og C40 har 413 liter.

Eksteriørt
Den aller største forskjellen på XC40 og C40 finner man bak på bilene, der har C40 et langt bredere uttrykk visuelt, og et annet lysdesign. Coupé-taklinjen avsluttes i en todelt spoilerløsning som gir et ekstra sportslig uttrykk for C40.
Foran på bilene vil man se at grillen er noe mer markert på XC40 enn på C40, og det er vel den veien det går med griller, at det blir så lite luftmotstand som mulig framover på bilene i tiden som kommer.
På sidene deler bilene overraskende få paneler, men det er det ikke så lett å se dersom du ikke har dem side ved side, så de mest merkbare forskjellene har du foran og bak på XC40 og C40, men Coupétaklinjen til C40 synes naturligvis veldig godt også når man ser C40 i profil.
Fargen man ser på bilen fra Aker Brygge heter Fjord Blue og er også ny, så noen nye endringer og muligheter har også dukket opp på den fronten.

Interiør og miljø
Volvo har gjort veldig mye de senere årene med å innføre mer miljøvennlige alternativer for bilenes interiør, for det er ingen hemmelighet at skinninteriør ikke er et direkte miljøvalg.
Ettersom du kun får Volvo C40 som elbil, så får du ikke Volvo C40 med skinninteriør. I bilen som var stilt ut var det en kombinasjon av noe som minnet veldig om alcantara, og kunstskinn på sidene.
En annen nyhet på interiørfronten var dekorlister i mønsteret topografi, som gir en stilig 3D-effekt, spesielt når det blir mørkt og stemningslysene kommer på. Den blå fargen du ser på innsider av dører og på tepper i bilen som var utstilt på Aker Brygge er også en nyhet. Man må ikke velge blå om man ikke ønsker det, men det er en ny mulighet man har fått.
Volvo C40 får man kun i utstyrsnivå Pro, så når du skal sammenligne prisen med XC40 må du huske å sjekke prisen for XC40 Pro. XC40 kan du også få i utstyrsnivå Pluss.

Ny sertifisering
Enten du velger Volvo XC40 Recharge twin eller C40 twin vil man fra produksjonsuke 46 få maksimal tilhengervekt på 1 800kg, dette gjør at Volvo tar et hopp opp og blir klasseledende på hengervekt for elbil i denne størrelsen.
Det gjør at det er et smart tilvalg å ta med hengerfeste uansett om du går for XC40 eller C40 Recharge twin.

Kan bestilles
Volvo Norge regner med at Volvo C40 Recharge twin kan leveres ut fra Q4 2021, altså i løpet av fjerde kvartal i år, men den kan bestilles nå hos Autostrada Arendal.
Man kan kjøpe den på nett selv, eller få assistanse av noen hos Autostrada til å ta de rette valg, men listen over mulig ekstra utstyr er kort for Volvo C40 Recharge fordi Pro pakken har det aller meste av utstyr inkludert.
Det man må bestemme seg for er farge, felger og felgstørrelse, innfellbart hengerfeste, sotede vinduer, og valg av farge/materialer for seter og dekorfarge/matter.