Vi har kjørt tredje generasjon Nissan Qasqai

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Nissan nærmest oppfant kompakt-SUV konseptet da Nissan Qasqai kom i 2007, et segment som har hatt stor suksess fordi man kombinerer en bil som ikke er alt for stor med god innvendig plassutnyttelse, god bakkeklaring og valgmulighet mellom to-hjuls trekk og firehjulstrekk. Andre generasjon kom i 2014, og nå har den tredje generasjon Nissan Qashqai kommet.

Store endringer
Uansett hvilket utstyrsnivå man ser av nye Nissan Qashqai er moderniseringen innvendig stor fra forrige generasjon. Det går på alt fra knapper og design av overflater og til materialvalg.
Vi har også testet førersetet i flere ulike utstyrsnivåer og man har aldri sittet så godt i en Qashqai som i den nye generasjonen.
Når man ser inn i en topputstyrt ny Nissan Qashqai med Tekna+ og alt utstyr, oppdager man at den har reist langt oppover i eksklusivitetsklassene, for her er det lett å trives for en som er glad i skinn, metall, gode materialer, og et lekkert interiørdesign.
Når man setter seg inn i de svært gode skinnsetene, og ser knappen som aktiverer massasjefunksjonen. Stiller inn setet elektrisk og lagrer innstillingene i en av de to minneposisjonene på knappene i døra vet man at også langturer i denne bilen vil gi meget god komfort.
I bilens klimaanlegg finner man knapp for varme i ratt og varme i frontrute, og man skjønner raskt at man også har med en komfortabel vinterbil å gjøre, så får man avgjøre om man har behov for firehjulstrekk, eller om det kanskje holder med to-hjuls trekk. Men det må unektelig virke fristende med firehjulstrekk når prisforskjellen bare er på kr 20 000.
Mellom setene finner man ladeplate til mobilen helt innerst, før en lekker automatgirspak dukker opp, etterfulgt av et hjul der du kan velge mellom ulike kjøreprogram som er tilpasset ulike forhold bilen kan møte.
I armlenet har man en hylle over rommet der man kan lade med USB og USB-C plugg.
Bakom rattet ser man digitalt instrumentpanel og en stor infotainmentskjerm, der begge har god grafikk og bra bilder. Et skikkelig godt head-up display var det i den fullutstyrte bilen vi fikk kjøre, og selv med polariserte solbriller syntes informasjonen klart og godt, noe som vi sjelden får oppleve.

God innvendig plass
Som regel er jeg litt for stor til å få noe særlig plass i baksetet til en kompakt SUV, men etter å ha stilt inn forsetet til meg selv i nye Qashqai fikk jeg bra med kneplass bakom meg selv. Hodet får også plass, selv om det her ikke er mer enn det må være for en stor kar på 184cm med lang rygg. Det betyr at man fint får plass til familien i nye Qasqai.
Det store glasstaket gir mye lys, og dermed oppleves ikke baksetet på noen måte som trangt.
Bagasjerommet har vokst med hele 74 liter til 504 liter, det er mye i en bil som er litt over 4,4 meter lang og litt over 1,8 meter bred.
Det er også smarte gulvløsninger i bagasjerommet på nye Qashqai, der man kan ha gulvet i en dagligdags øvre posisjon for enkel inn/utlasting. Man kan sette bakre plate i stående posisjon dersom man skal ha en del handleposer baki, og ikke ønsker at de skal bevege seg for mye. Dette fleksible bagasjeromsgulvet er avhengig av utstyrsnivå.
Vil du trekke henger kan nye Qashqai maksimalt trekke med seg 1 800kg på hengerfestet, noe som holder for de fleste.

Nye motorer
I første omgang kommer det et par mildhybrid bensinmotorer, en med 103kW/138hk/240NM og manuell girkasse, og en 116kW/158hk/270NM med Xtronic automatkasse. Automaten kan du også velge som firehjulstrekk.
Mildhybrid vil si et 12V batterisystem, der man tar vare på bremse-energien i batteriet, og får det tilbake ved start/stopp og akselerasjon for å få et redusert drivstoff-forbruk.
Dieselmotor har Nissan bestemt seg for å ikke levere til tredje generasjon Nissan Qashqai.
I 2022 kommer Qashqai med en e-power motor der en bensinmotor genererer strøm til et batteri som en elmotor henter kreftene fra, her vil man kunne kjøre 1-2 km elektrisk, og selve fremdriften skjer ved hjelp av elmotoren, med de fordeler det gir i forhold til akselerasjon. Bensinmotoren vil ha et jevnere turtall, og således et lavere forbruk, ettersom batteriet sørger for kraftbufferen man trenger til oppoverbakker og akselerasjon.
Nissan Norge ønsker med nye Qashqai å nå ut til de bilkjøperne som ikke føler at de er helt klare for elbil riktig enda, og de bilkjøperne som har bestemt seg for at elbil ikke er noe for dem av ulike årsaker.

Priser
Nye Qashqai med 140hk mildhybrid, manuelt gir og Visia utstyrsnivå starter på kr 363 900 hos Gromstad Motor Stoa. Går du for toppmodellen, 158hk mildhybrid med Xtronic automat og 4WD med Tekna+ så starter den på kr 514 900.
Foreløpig har Gromstad Motor Stoa fått en Acenta utgave av Nissan Qashqai, men de venter på en Tekna+ som de skal registrere for demokjøring. Du kan uansett få bestilt deg en ny Qashqai hos Gromstad Motor Stoa nå.