Test av rekkevidde og ladehastighet på BYD Tang

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er noe litt stilig med at BYD som det mestselgende elbilmerke i Kina velger å starte sin Europasatsning i Norge. På lanseringen som vi skrev om i BIL nr 14 hadde vi bare bilen en time, men denne gang skulle vi få et døgn med den.

Komfortabel
Det er en ting å sette seg i et bilsete i en bilforretning, eller på en lansering, noe ganske annet når man kjører mange timer i strekk, da får man virkelig kjent på komforten bilen og bilens seter leverer.
BYD Tang leverer meget god kjørekomfort og setekomfort. Kjørekomforten merker man på hvordan fjærene oppfører seg, hvordan bilen ligger på veien, hvor stabil bilen er, samt et lavt støynivå. Setekomforten merker man på at man ikke får ubehag noen plass av å sitte lenge i samme sete, og vi satt der i over 5 timer i strekk, så da vet man at setet er komfortabelt.
Førersetet kan justeres i alle mulige retninger og vinkler, så det er nautrligvis en forutsetning at man bruker noe tid på å finne den optimale sittestilling før man kjører i vei. Det fine med minnefunksjon er at sitteposisjonen lagres, sammen med sidespeilenes posisjon og det elektrisk justerbare rattets posisjon.

Sprek
Når vi tester rekkevidde trykker vi ikke hardt på gasspedalen, men kjører med cruisekontrollen i fartsgrensa, for å få så «like forhold» som vi klarer. Når vi ikke tester rekkevidde, så kan vi trykke litt mer på gasspedalen for å kjenne på om en bil er litt tam eller om den er sprek. BYD Tang er med sine 509hk mer enn sprek nok, og vi tror de færreste kommer til å utnytte det at man kan forflytte seg fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
Samtidig er det noe deilig med det å slippe å lure på om man har nok krefter til en forbikjøring eller til å komme komfortabelt og greit ut på flettefeltet til motorveien.

Rekkeviddetest
Man får ikke testet rekkevidden en kald vinterdag når kalenderen forteller at vi er i august, så det får vi komme sterkere tilbake til, men vi var «heldige» og fikk så vanskelige forhold som august kan klare å levere til vår landeveistest. Ned i 10 varmegrader og masse regn er langt fra optimalt for en stor elbil-SUV. Vi var litt spente på om BYD Tang ville komme i nærheten av de 400km som WLTP-målingene tilsier på kombinert kjøring. WLTP-målingene er foretatt i varmt tørt sommervær.
Selv under de dårlige forholdene brukte ikke BYD Tang mer enn 49 prosent av batteriet på den 205km lange testrunden vår som går fra Grimstad, via Froland og til Evje, så til Kristiansand, Sørlandsparken og Rv420 tilbake til Grimstad. Det skulle tilsi en beregnet rekkevidde ut fra prosentregning på 418km.
Vi tok også med Tang på vår 50/50-test, som består av om lag 50% landevei fra Grimstad til IKEA i Sørlandsparken, og 50% motorvei tilbake fra IKEA til Grimstad. På de 71 kilometerne brukte Tang 18% av batteriet, og været var 50% regn og 50% opphold. Det tilsier en beregnet rekkevidde på 394km.
Dermed kan vi fastslå at BYD Tang kommer om lag 400km i praktisk kjøring på veier her på Sørlandet, selv om det regner og er litt kjølig i august.

Ladehastighet
Et annet spørsmål som dukker opp for de som skal ha en elbil er gjerne hvor lang tid det tar å lade den fra 10% til 80%, og det var ikke noe vi klarte å finne svar på når vi søkte på nett, dermed testet vi dette også.
BYD forteller at max ladehastighet er 110kW, og at lading fra 30% til 80% skal ta om lag 30 minutter i sin brosjyre.
Tang trengte et par minutter på å få ladehastigheten over 100kW, men så var den usedvanlig stabil på over 106kW fra 10% og helt til 63%. Hastigheten holdt seg over 85kW fram til vi hadde ladet 80%. Det tok oss 40 minutter å lade fra 10% til 80%.
Stort sett lades elbiler hjemme, langt over 90% av all lading skjer hjemme, og har man en ladeboks som kan levere inntil 7kW ladehastighet så får man fullt batteri mens man sover.

Plass
Noe av det BYD Tang er knallgod på er plass og fleksibilitet. Baksetene på rad 2 kan skyves i lengderetning, og setet til høyre er helt individuelt, mens midtsetet får samme innstillinger som det venstre baksetet.
Setene kan skyves hele 14cm i lengderetning, så man kan velge mellom mer bagasjeplass eller ekstremt god benplass. Med baksetene i bakerste posisjon har selv jeg på 184cm utrolig god plass mellom mine knær og et forsete som er stilt inn på meg selv.
Lenger bak har man to seter til som ligger flatt nedi bagasjeromsgulvet når man bruker Tang som 5-seter, dermed kan man ha med seg 7 personer i bilen ved behov for det. De to bakerste setene kan vippes opp individuelt.
Med inntil 50kg taklast og inntil 1 500kg hengervekt blir BYD Tang en stor, sterk og meget praktisk elbil-SUV. Ta turen til RSA Bil i Arendal for å teste den du også.