På toppen av Over

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi var der da bilen ble heiset opp på toppen av klatretårnet Over, og da Leo Ketil Bøe vant 2 års gratis leasing av en Ford Explorer fordi han var den som klatret desidert raskest opp den krevende proffløypa til toppen.
Når man først heiser en Ford Explorer på toppen av et klatretårn er det jo greit å ikke plukke den ned igjen med en gang, derfor var det mulig for de som besøkte klatretårnet å vinne en t-skjorte ved å våge å klatre helt opp til bilen på klatretårnets tak.

Ford Explorer
Vi hadde en uke med den store deilige 7-seteren fra Ford, der alt utstyr er med i bilens pris, som ventilerte el-justerbare seter med minnefunksjon som også har massasje. En 3-liters V6 bensinmotor som sammen med elmotoren leverer hele 457hk og 825NM. Man kan dra med seg inntil 2500kg på hengerfestet dersom man har utvidet hengerlapp i førerkortet sitt.
ST-Line får man fra kr 909 800, eller man kan lease den for kr 6090 i måneden med innskudd og etablering på kr 106 588. Man kan også kjøpe Ford Explorer som varebil fra kr 650 902 eks mva.
Med en såpass kraftig bensinmotor er det et par tanker som ramler inn i hodet. Hvordan er den i sportsmodus, og dette blir vel dyrt om man reiser på langtur på motorvei?
Får man spørsmål oppi hodet må man jo finne svar, og det første vi testet var sportsmodus og akselerasjon inn på motorveien. Det er nærmest uvirkelig heftig at det er mulig å flytte 5,05 meter lang og 2 466kg tung SUV så fort opp i fart! Den bruker bare 6 sekunder fra 0-100 km/t, og det er sånt man ikke skjønner hvor vilt det er før man prøver det selv.

Elektrisk rekkevidde og forbruk
Når vi tester elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider, lader vi dem helt opp i Grimstad, og kjører Rv420 til Sørlandsparken og så eventuelt retning Kjevik og Birkeland. Landevei med en del fartsendringer og en del opp og nedoverbakke.
Baserer man seg på WLTP-testnormen så får Explorer 42 elektriske kilometer, men når vi kjører vår testrunde kom vi 47,2km elektrisk. Det betyr at mange kan kjøre denne bilen så godt som elektrisk i hverdagen, og da blir ikke forbruket høyt eller dyrt.
Når vi har tømt en ladbar hybrid for strøm på batteriene så langt det lar seg gjøre, så kjører vi dem med 100 km/t på cruisekontrollen mellom IKEA i Sørlandsparken og Grimstad, en strekning på om lag 31km med motorvei, og denne dagen fikk den store Exploreren ganske kraftig motvind. Snittforbruket landet på 0,8 liter på mila.
Vi ladet opp bilen før vi skulle tilbake til Ford Norge, eller Follo Autoco på Ski som ordner det praktiske rundt utlån av pressebiler for Ford Norge. Dit er det nesten 300 kilometer, og svært mange av dem er motorvei med 110 km/t, med andre ord langt fra optimalt for å få et lavt forbruk på en stor tung SUV.
Da vi kom fram og så et snittforbruk på 0,73 liter på mila ble vi positivt overrasket, for jeg har da hatt helt normale sedaner i min tid som brukte tilsvarende, og dette er ganske langt fra en sedan.

Plass
Vil du ha en stor bil med mye plass, mye utstyr og mye komfort bør du helt klart se nærmere på Ford Explorer, for her har du svært mye plass enten du bruker 5 eller alle 7 setene du har tilgjengelig.
Skulle du ville sjekke om plassen er god nok for de barna du har, så kan du ta med hele gjengen til Arendal Auto og teste. Jeg vil bli svært overrasket dersom du ikke synes Ford Explorer tilbyr mye plass i bilen.

Utstyr
En Ford Explorer har alt av utstyr inkludert, som 360 ryggekamera, firehjulstrekk, adaptivt fjernlys, mange ulike kjøreprogram for alle tenkelige forhold, B&O lydsystem, akustisk laminerte ruter og aktiv lydkanselering som gjør innvendig støy bortimot fraværende.
Forsetene har elektrisk justering, ventilasjon og varme og massasje både i sete og rygg med mange ulike massasjeprogrammer. Korsryggstøtten kan justeres i 3 ulike høydenivåer slik at du kan forme den ryggprofilen du ønsker i framsetet. Rattet kan ha varme, og justeres elektrisk. Panorama soltak har du også, og det kan jo være deilig å åpne dersom været er trivelig og utsikten oppover er god. Tre soners klimaanlegg har man også.
Man kan si at en bil er godt utstyrt, men man må nesten nevne en brøkdel av utstyret for at det virkelig skal synke inn at Ford Explorer er meget godt ustyrt.
For oss som ikke måtte klatre opp klatretårnet Over for å låne Ford Explorer, ble det en særdeles behagelig uke, men det var ikke like trivelig når den så måtte leveres tilbake igjen. Det er alltid en litt trist øvelse med gode biler.

Hos Arendal Auto i Arendal kan du se nærmere på Ford Explorer, og bestille en dersom du vil utforske Norge og andre plasser samtidig som du har mange andre med deg i bilen.