Over 1500km med EQA

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

EQA er en kompakt SUV, men plassen i baksetet er likevel nærmest overraskende god, og mange vil kunne bruke denne bilen som familiebil. Snart dukker den også opp med 4MATIC firehjulstrekk, samt evnen til å trekke hele 1800kg på hengerfestet. Vi lånte en EQA 250 med framhjulstrekk, den kan også trekke henger, men inntil 750kg. Vi ville teste rekkevidden på motorvei og ladehastighet, og det fikk vi gjort til gangs i sommer.

Valgfrihet
Mye hos Mercedes-Benz handler om valgfrihet, der andre bilmerker ikke tilbyr alt utstyr til de mindre bilmodellene, kan du hos Mercedes-Benz stort sett få alt av utstyr uansett hvor stor bil du vil ha.
Testbilen hadde utstyr som ventilerte AMG-seter, navigasjon med augmented reality, godt head-up display, panoramatak i glass og Burmester Sorrund soundsystem. Den hadde også blitt pakket full av pakker, som Premium Pakke, Kjøreassistentpakke, Parkeringspakke, Speilpakke, Nattpakke, MBUX Innovasjonspakke, Eksklusivpakke og Memory-pakke.
Betyr det at innstegsmodellen til kr 417 900 ikke har noe utstyr? Neida, så langt derifra, du får med 18’’ Progressive utstyrslinje, lettmetallfelger, regnsensor, 64 fargers ambientebelysning, elektrisk bakluke, Smartphonepakke med Apple CarPlay, Ryggekamera, Mercedes-Benz navigasjon, Cruise Control, Keyless-OG, DAB+, Ladekabler, MBUX multimediasystem, Setekomfortpakke med korsryggstøtte, Adaptiv fjernlysassistent, LED high performance lys og komfortunderstell.
Mange går for en kampanje på EQA 250 Progressive, der man får med metalliv lakk, tilhengerfeste, oppvarmede seter foran, Smartphone integrasjonspakke, oppvamet vindusspylersystem og vinterhjul med en pris på kr 449 900.
Testbilen med 140kW effekt hadde en pris på kr 582 752.
Vil man ha EQA 300 med 167kW effekt og 4MATIC starter prisen på kr 453 900. EQA 350 4MATIC finnes også, den har hele 210kW effekt og 520NM tilgjengelig. Startpris kr 475 900.

Komfort
At en bil på størrelse med EQA, med 4,46 meter lengde, 1,62 meter høyde og 1,83 meter bredde skal kunne gi dette nivået av komfort er det ikke så lett å begripe seg på, det må man nesten bare prøve og oppleve for å forstå.
Her ligger også en sentral grunn for at vi valgte EQA framfor andre testbiler da vi hadde den, man setter seg rett inn i den, har meget komfortable seter, og testbilen hadde spandert på ventilasjon, noe som bare er helt fantastisk når gradestokken ute viser over 25 varmegrader, spesielt fantastisk på langturer, og de hadde vi en del av med EQA’en.
Tenk deg følgende scenario, du er på vei inn til kai med båten etter en varm dag i skjærgården, og når du har om lag 20 minutter igjen åpner du bilens app, og drar i gang bilens klimaanlegg, slik at du kommer til en deilig avkjølt bil når båten er fortøyd.
Det er en ganske annen opplevelse enn å måtte åpne alle dører i 5 minutter for at man ikke skal bli kokt levende når man setter seg inn i bilen.

Langturer og rekkevidde
Når man får WLTP-tall er det helt forutbestemte kjøremønstre og temperaturer det skal kjøres under slik at resultatene blir like for alle biler som går gjennom WLTP-testen. Poenget med WLTP-testen er å kunne sammenligne ulike biler, ikke å få en fasit på hvor langt bilen faktisk går, for der er det ekstremt mange variabler som påvirker.
Skal man komme lengst mulig med en bil, bør man kjøre den i en hastighet som er under 40 km/t for å unngå for mye luftmotstand, og det bør være så flatt som mulig der man kjører. Med andre ord ikke det man normalt sett opplever på norske veier.
Test på motorvei er tøft for elbiler, som på grunn av tunge batteripakker veier en del, og man får luftmotstand kombinert med rullemotstand. Skulle det i tillegg regne blir det økt rullemotstand.
Vi hadde to ulike turer mellom Grimstad og Lier, med litt ulik temperatur, og fikk beregnet rekkevidde på 352km på turen med 17-19 grader ute, og 386km på turen med 27 grader ute. Begge turer hadde en snittfart på 93 km/t, noe som ikke er så rart når de ble kjørt med samme innstillinger på cruisekontrollen.
Vår landeveistest ble også gjennomført i god sommervarme, 22-26 grader, og beregnet rekkevidde ble her 456km.
Vår 50-50 test ble gjennomført i 27-29 grader, og beregnet rekkevidde her ble 444km.

Ladehastighet
Vi testet ladehastigheten flere ganger, og vi så tall som var over de 110kW ladehastighet Mercedes-Benz sier er max ladehastighet. Lading fra 10% til 80% gikk unna på 29 minutter. Det som er bra med EQA er at ladehastigheten er god selv om man ikke kjører bilens batteri ned i 10%.
Vi ladet for eksempel fra 33% til 81% på 23 minutter, og fra 55% til 78% på en 10 minutters pause. Dette er med andre ord en elbil man lett kan reise på langtur med med tanke på rekkevidde og ladehastighet.
Drar du innom Agder Bil kan de hjelpe deg i valget mellom EQA 250 med framhjulstrekk, eller EQA 300 eller EQA 350 som begge leveres med 4MATIC firehjulstrekk og enda mer hestekrefter.