Nye Hyundai Tucson Plug-in er en sprek og snasen SUV

Sander Blomgren – Agderposten Medier

Hyundai Tucson er en bil som har gått gjennom en stor forandring siden den første utgaven ble lansert. Den nye Tucson har tøffere frontlys med et helt unikt og stilig design, et sprekt og meget lekkert interiør og nye linjer utenpå og inni som du aldri blir lei av å se på!
Tucson er nå en ladbar hybrid som har 265hk, firehjulstrekk, fleksible bakseter, og som i tillegg har en meget god elektrisk rekkevidde.
Nye Tucson kan bestilles i to ulike utgaver, det er «Trend», som er innstegsmodellen, og så har du «Premium» som er toppmodellen. Noe av utstyret du får på toppmodellen er blant annet «Highway Driving Assist», blindsonemonitor med kameravisning når du bruker blinklys. Og ikke minst, noe av det gøyeste jeg har sett i en ny bil, fjernstyrt parkeringsassistent fra bilnøkkelen! Her kan du altså stå utenfor bilen, og kjøre den fram/tilbake med nøkkelen, noe som er helt genialt der det ikke er spesielt brede parkeringsplasser.
Testbilen jeg kjørte hadde «Premium» utstyrsnivå, og var i fargen «Shimmering silver». Dette var en fargekombinasjon som gjorde at linjene til bilen kom frem i lyset, noe som gjorde det å gå mot bilen ekstra moro. Det er utrolig hvordan designerne hos Hyundai har klart å sette inn litt skarpe linjer i karosseri og lykter for å nevne noen av de stilige linjene bilen har.

Utstyr som er verdt å merke seg:
– Apple carplay/ Andriod Auto
– Skinn interiør
– Soltak
– Highway Driving Assist
– Fjernstyrt parkering fra nøkkelen
– Ventilerte seter foran
– Mulighet for tilhengerfeste

Priser
Trend modellen, eller Innstegsmodellen av Tucson plug-in hybid koster fra 474 900 hos Mobile Arendal. Ønsker du Premium utgaven koster den fra 509 900. Testbilen vi lånte fra Hyundai Norge hadde blant annet metalic lakk, Soltak og sort interiør. Bilen vi testet koster 527 800 kr. Her var det metallic lakk til kr 7 900 og soltak til kr 10 000 som gjør at testbilen hadde alt tilgjengelig utstyr. Eneste du kan få ekstra er hengerfeste og vinterhjul.

Forbruk og elektrisk rekkevidde
Tucson har en WLTP kjørelengde elektrisk på 62km. I vår faste testløype kom vi hele 66,8km elektrisk i temperaturer mellom 8 og 6 grader, og i varmere vær vil den kunne gå enda lenger.
Noe børe være klar over er at Hyundai ikke tillater at batteriet går under 15%. Dette er en buffer som er lagt inn slik at bilen alltid vil ha litt strøm tilgjengelig slik at bilen kan få hjelp elektrisk opp bakker, og alltid har AWD og hybridfunksjoner tilgjengelig.
Med så tomt batteri man kan få kjørte vi fra IKEA til Grimstad med cruisekontrollen i 100 km/t, og da landet snittforbruket på 0,69L/mil i det kjølige været.
Jeg testet også forbruket fra Oslo, og med gps’n stilt inn på Arendal fikk jeg et totalt forbruk på 0,61L/mil. Da jeg kom fram var det mer strøm igjen på batteriet. Totalt hadde bilen kun brukt 50% av batteriet på turen. Hadde jeg påtvunget bilen mer elektrisk kjøring ville bensinforbruket blitt enda lavere.

Kjørefølelse og komfort
Bak rattet på den nye Tucson plug-in vil du bli veldig positivt overrasket. Her har du en SUV som med sine 1818 kilo føles sprek og gøyal på svingete veier, men også svært komfortabel i det daglige. De 265hk hjelper til med å løfte bilen til nye høyder. Selv om bensinmotoren i seg selv ikke er den største er dette en pakke som gjør at bilen oppleves som veldig kapabel, men også brukervennlig.
Her har du nesten 600 kilo til rådighet når det gjelder vekt av fører, passasjerer og bagasje, og vil du dra med deg en henger kan Tucson trekke inntil 1350kg på hengerfestet.
Komforten i bilen er noe som går i stil med de andre elementene i bilen. Her har du en pakke som både oser luksus i form av skikkelig behagelige seter, samtidig som du får et godt ratt å holde i. Setene i nye Tucson har en god blanding av mykhet og hardhet, som gjør at man får det svært komfortabelt også på langturer. Setene er i tillegg elektrisk justerbare og her har du muligheten til å justere vinkelen på sitteputen for en optimal sittestilling. Ventilasjon har man også til de ekstra varme sommerdagene, og når kulden kommer er det naturligvis varme i de samme setene. Varme i rattet har man også i Tucson.
Tar du turen til Mobile i Arendal kan du teste nye Hyundai Tucson.