Sander Blomgren – Agderposten Medier
Volkswagen har gjennom mange år produsert biler som kjøpere i Norge rett og slett elsker. Et eksempel på dette er Golf. En kjent og kjær klassiker på det norske markedet. Når VW lanserte e-Golf ble det en enorm suksess og neste evolusjon av e-golfen har blitt ID.3.
En bil for de aller fleste folk og behov. Her har Volkswagen laget en bil som dekker behov du ikke trodde en mindre bil kunne dekke, samtidig som den har karakteristiske trekk ved seg som bare en liten bybil klarer å få.
ID.3 er den første bilen i ID.-familien, og den kan du kjøpe i mange ulike varianter. Innstegsmodellen av ID.3 heter Pure, og her får du et 45 kW batteri.Det er også en Pro, en Sport og toppmodellen, Pro S som jeg har kjørt.
Pro S har et 77kW batteri. Dette betyr i praksis en rekkevidde ut fra WLTP-målinger på inntil 550 km! Det er mye!
I Pro S testbilen var det bare sitteplass til 4 stk på grunn av det store batteriet og en del tilleggspakker på utstyr som var med. Man kan få kjøpt «setepakke til 5» dersom man kan ofre en del ekstrautstyr. Alle de andre utstyrsnivåene av ID.3 er registrert for 5 personer som standard.
Dersom du skal frakte med deg sykler eller noe annet som veier inntil 75kg, så er det også mulig å få utstyrt din ID.3 med et transportfeste. Det ser ut som et tilhengerfeste, men ID.3 er ikke godkjent for å trekke tilhenger, derfor heter det transportfeste. Det finnes også bagasjebokser til slike transportfester.
Utstyr som er verdt å merke seg:
– Apple carplay
– 204 hk/ 125kW ladehastighet
– Stort batteri på 77 kW
– AR headup display
– Mulighet for transportfeste
Priser
ID.3 har som nevnt tidligere flere modeller, og velger du Pure som er innstegsmodellen trenger du kun å betale 275 700 kr + leveringsomkostninger til Gromstad Auto.
Dersom du ønsker Pro eller Sport utgavene ser du på en startpris rett i overkant av 300 000. Pro S’en er den dyreste av alle id.3ene med en startpris på 351 100 kr. Testbilen kostet 396 000 kr.
Forbruk, elektrisk rekkevidde
Jeg hentet bilen hos VW sitt hovedkarter i Oslo, og fra Oslo til Kristiansand, som er en strekning på 319 km, brukte ID.3 Pro S 15 kWh/100km. Bilen hadde «halv tank» da den ble hentet, så ett ladestopp ble det på turen sørover.
I den faste 50/50 runden som består av gamleveien fra Grimstad til IKEA sørlandsparken og E18 tilbake til Grimstad fikk bilen et forbruk på 13,7 kWh/100 km og 13% av batteriet ble brukt. Det tilsier da en beregnet rekkevidde på 530km.
I Evjerunden, som er en runde på 205 km som starter i Grimstad og jobber seg oppover mot Evje på landeveier for og så komme ned til Kristiansand, brukte ID.3 pro S 35% av batteriet. Dette tilsier da en beregnet rekkevidde på 585km på landeveien!
Vi testet også ladetid, og fra 15% til 80% tok det 35 minutter å lade opp bilen på en 150 kW hurtiglader.
Kjørefølelse og komfort
Bak rattet i Volkswagen sin ID.3 Pro S blir du møtt av et minimalistisk og veldig moderne interiør. Her ligger alt til rette for at du som sjåfør kun trenger å fokusere på å kjøre. Når du begynner å kjøre denne bilen får du plutselig et bredt smil om munnen. Dette er en elbil som har godt med krefter som gjør at du kommer deg hurtig av gårde. Hvis du akselererer kraftig kjenner du godt kreftene og du blir trykket bakover i førersetet.
Dersom du må snu, ja da har du hele 35 grader som framhjulene kan svinge, som betyr at svingeradiusen på ID.3 blir på 10,2m. Perfekt for trange bygater!
Når det gjelder komforten i bilen vil du også bli positivt overasket. Rattet er godt å holde i med passe tykkelse. Du har komfortable seter, ikke for myke, men heller ikke for harde. Støtteputene holder deg på plass i setene, uten å være for trange men heller ikke for store. På motorveien oppleves bilen som godt isolert, noe som bidrar til den gode komforten.
Hos Gromstad Auto i Arendal kan du også se og teste ulike versjoner av VW ID.3.