Splitter ny C-Klasse – en klasse opp!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

På nye C-Klasse kan du bestille bilen med bakakselstyring, der bakhjulene vil kunne styre inntil 2,5 grader, og gi en svingradius som reduseres med 43cm til 10,64 meter. Det er hyggelig for en bil på over 4,7 meter.

Hei Mercedes!
Den nye C-Klasse er den første bilen etter nye S-Klasse som gir deg norsk talestyring, og du kan ved å snakke til bilen få den til å åpne/lukke vinduet, endre temperaturen i klimaanlegget, åpne/lukke takluka, legge inn et reisemål i navigasjonen, endre radiokanalen du hører på og mye mye mer.
Heldigvis har bilen en oversikt over kommandoer som bilen vil lystre gjennom talekommandoer, for det er kjekt å se begrepene bilen ønsker at du bruker, og det er mye du kan be bilen om som du kanskje ikke har tenkt over at du kan styre ved å snakke med bilen.

OLED-skjerm
Dersom du har sett på bildet som viser førermiljøet i nye C-Klasse så legger du kanskje merke til at det ikke er noen touchpad eller joystickløsning i midtkonsollen lenger, en grunn er at du kan snakke til bilen på norsk, en annen grunn er at du har denne touchpaden på rattets høyre side.
Dermed har du nye måter å styre det som skjer i den 11,9 tommer store OLED-skjermen, som du naturlig nok også kan trykke rett på med fingrene. Denne skjermen er det bare nye S-Klasse som fikk før nye C-Klasse.
Skjermen gir meget god grafikk og svært gode bilder fra bilens kameraer ved rygging, navigasjonen er meget tydelig og god å bruke, og vi synes ikke den er plassert for langt ned i en bil der man sitter lavt.

Plug-in hybrid
Senere i år vil nye C-Klasse også kunne leveres som ladbar hybrid, og det er mange som er litt ekstra interessert i denne. Det loves om lag 100km med elektrisk rekkevidde, noe som vil gjøre bilen til en elbil i hverdagen for de aller fleste, og forbruket lavt når man skal på lengre turer.
Når vi får tak i en ladbar hybrid utgave av nye C-Klasse skal vi få testet den elektriske rekkevidden i våre faste testløyper.
Mercedes-Benz har også lovet at gulvet i bagasjerommet skal bli flatt for den ladbare hybriden som kommer, det er også noe vi gleder oss til å se.

Testbilen
Testbilen var C 200 4MATIC, en bensinbil med et mildhybridsystem som er designet både for å gi ekstra krefter, men også for å få redusert forbruket. 204hk og 300NM bor i C 200 sin bensinmotor, og EQ Power gir 20hk ekstra. Det høres kanskje ikke all verden ut, men man får hele 200NM ekstra fra EQ Power i noen sekunder, og det gir en meget hyggelig akselerasjon fra null.
C 200 4MATIC starter på kr 593 900 og ettersom testbilen hadde ganske mye ekstrautstyr koster den kr 809 729. C300 4Matic starter på kr 634 900, og har 258hk bensinmotor med samme mildhybridsystem.
C 200 4MATIC kan dra med seg 1 800kg på hengerfestet dersom man velger å ta med dette fra listen over ekstra utstyr.

Komfort
Etter en uke med nye C-Klasse var det den knallgode komforten som satt sterkest igjen i minnet. Et meget godt sportssete som også har et meget lekkert og moderne design, som sørger for deilig sittekomfort og god benplass i baksetet. Et veldig godt ratt å holde i. En fjæringskomfort som gjør lange kjøreturer til en fryd, og et lavt støynivå i kupéen.
Ettersom undertegnede er noe bred, så merket jeg raskt den nye utformingen dørene foran har fått, fordi det nye designet gir langt mer bredde for sjåføren enn i forrige C-Klasse. Armlenene har også et lekkert og «flytende» design, og de eksklusive og gode materialer som er brukt drar opp luksusopplevelsen.
Testbilen var utstyrt med et Burmester Surroundanlegg som gav deilig lyd i kupéen enten man hørte på radio eller musikk. Dette anlegget har i tillegg noen meget lekkert designede høyttalere, som gir en ekstra utsmykning av bilens interiør.
Nøkkelen til nye C-Klasse har også fått samme utforming som nøkkelen for nye S-Klasse, så det er mye som drar eksklusiviteten opp på nye C-Klasse.
For meg som er langt bedre i norsk enn i engelsk gir det faktisk komfort å kunne snakke til nye C-Klasse på norsk, og så lenge de sentrale kommando-ord er med i setningene kan man bruke ganske så normale setninger når man snakker til bilen for å be den om å utføre noe. Når man snakker til bilen trenger man heller ikke flytte øynene vekk fra veien et eneste brøkdel av et sekund heller, og det bidrar også til økt komfort.

Sosiale medier
Dersom du er veldig spent på når nye bilmodeller dukker opp hos de ulike forhandlerne kan det være et godt tips å følge dem på Facebook, der kommer det ofte bilder av at en ny bilmodell har dukket opp i butikken.
Agder Bil gleder seg til de får inn nye C-Klasse!