Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Fra kr 599 900 kan man få en ferdig utstyrt BYD Tang, og det eneste som kommer i tillegg er levering, vinterhjul, lakkfarge og hengerfeste. Her er ventilerte skinnseter med elektrisk justering og minnefunksjon inkludert, det samme er 7 seter og den avanserte infotainmentskjermen på 12,8 tommer som du kan velge selv når du vil ha den liggende og stående. Det gjør prisen ekstra god, når du får toppmodellen for startprisen.
BYD – Størst i Kina
BYD, som står for Build Your Dreams, er et kinesisk selskap som lenge har jobbet med batteriteknologi, og så har de etter hvert laget det batteriene kan være i, som forbrukerelektronikk, busser, tog, lastebiler, varebiler, trucker og biler for å nevne noe av alt de lager. I Oslo har det lenge kjørt BYD busser rundt omkring, som da ikke slipper ut noe i bylufta fordi de går på batteri.
BYD er det merket som selger flest elbiler i Kina, og da snakker vi flere hundretusen biler, for volumene der er ganske annerledes enn her i Norge. Dermed blir BYD en gigantisk elbilprodusent også i verdensmålestokk med over 230 000 ansatte.
I BYD Tang finner man de nye BLADE-batteriene som BYD har utviklet, og som er de sikreste batteriene som finnes. Det skal være så godt som umulig å få dem til å brenne, selv med ekstrem ytre påvirkning. De tar også mye mindre plass enn tradisjonelle bilbatterier, noe som gir svært god innvendig plass i BYD Tang.
BYD lager ikke bare bilen og batteriene, men også selve motoren, motorkontrollsystemet og chips/semiconductor som trengs for å få alt til å snakke sammen. En del andre bilmerker opplever en del ventetid fra underleverandører av elektronikk, og det er en problemstilling BYD ikke får ettersom de lager alle slike sentrale elementer selv. Da får man også god kontroll på at alt som skal snakke sammen i en bil gjør nettopp det.
Europasjefen for personbil hos BYD, Pere Brugal, var tilstede under lanseringen i Oslo, fordi Norge altså er det aller første landet i Europa der BYD lanserer elbil. Han kunne love at det vil komme flere elbilmodeller fra BYD til Norge i tiden framover, og at 1500 BYD Tang skal leveres til Norge før nyttår, så da blir det mulig å unngå veldig lang ventetid for å få seg en BYD Tang.
Komfort
Vi fikk en liten time bakom rattet på nye BYD Tang fra basen på Ekebergrestauranten, og jeg tok den med til Lørenskog for å få smakt litt på motorvei, akselerasjon og komfort.
Det første jeg opplevde var det meget komfortable førersetet, der man kan justere sitteputens lengde og vinkel, samt korsryggstøtten i 4 retninger, og man kan slå på ventilasjon eller varme dersom man har behov for det.
Den lekre startknappen, og det gode rattet, samt den stilig utformede og gode girspaken var det neste jeg tok tak i, alt med svært god materialkvalitet fra øverste hylle.
Instrumentpanelet bakom rattet og den store infotainmentskjermen hadde tydelige og klare bilder og grafikk, og infotainmentskjermen kunne man til og med velge om man ville ha i liggende eller stående posisjon. Infotainmentskjermen var organisert som en smart-telefon med sveiping, og trykking på det man ville ha.
Vel ute på motorveien slo jeg av radioen for å høre etter støy, men BYD Tang gikk på tross av store 22’’ felger og dekk usedvanlig stille, og vi har kjørt mye som har vært stillegående i det siste. De 509hk som leveres gjør at man kan dra fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder, og det oppleves meget friskt dersom man bruker gasspedalen aktivt. Fjæringskomforten var også satt opp komfortabelt, og vi ble imponert over komfort og utstyrsnivået i BYD Tang.
Teste mer
Lanseringen av BYD Tang på Ekebergrestauranten var også et arrangement der forhandlerne skulle få hente sine demobiler, samt få en ekstra oppdatering på informasjon om bilene. Dermed har RSA bil i Arendal allerede hatt sin demobil en uke når du får sjansen til å lese dette magasinet. Det er bare å booke prøvekjøringer av BYD Tang hos dem.
Vi kommer tilbake med test av rekkevidde og lading i neste nummer av BIL, for det var det umulig å få til i løpet av en time i Oslo. Ser man på WLTP-tallene for blandet kjøring skal rekkevidden for BYD Tang være på om lag 400km. Selv om BYD sier at max ladehastighet er 110kW er det nok mulig at den kan bli enda noe høyere i en test, det var noen hos RSA bil som hadde testet litt og sett en del høyre tall for den maksimale ladehastigheten.
Det som er helt sikkert er at en liten time med bilen i Oslo var en smakebit som gjorde at vi ble sultne på mer, så vi gleder oss til å bli mye bedre kjent med den store og komfortable BYD Tang i tiden som kommer.