Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Grabber Yellow er en farge du legger merke til, og designet på Mustang Mach-1 er også noe man legger merke til. Hakket mer sportslig preget design med frontsplitter og spoiler, og mange detaljer i en mørk farge som Ford kaller Magnetic.
Hakket over Mustang GT V8
Mach 1har 10hk og noe mer dreiemoment enn GT, men det er ikke ekstrem forskjell i den heftige leveransen av krefter på de to. Begge har et deilig V8 lydbilde når man bruker bilens gasspedal.
Mach-1 har en unik front-grill med Ponnyen i Magnetic farge, og luftinntak under tåkelysene. Bak på bilen har man en Mach 1 logo, som man også finner i bilens interiør. Speilhusene er også i fargen Magnetic, og testbilen fra Ford Motor Norge var også utstyrt med 19’’ felger i samme Magnetic farge, hentet fra en relativt kort liste over ekstrautstyr.
Mach 1 har også MagneRide aktivt dempersystem, og leverer meget bra egenskaper også på svingete veier.
Opplevelse
Utsendet til Mustang Mach 1 er så stilig og så tøft at det skal godt gjøres å ikke snu seg etter den når den kommer kjørende på veien. Det er en utrolig tøff og stilig versjon av Mustangen.
Når du åpner døra og setter deg inn oser det av robusthet og soliditet, fra døras utforming, til midtkonsollen og rattets utforming. Mellom setene lyser den hvite girspak-kula, som en noe krympet bowlingball, så taktilt deilig at man bare må smile av glede.
Med en fot på bremsepedalen og en på clutchen, trykkes startknappen inn, og den lyden som dukker opp når en 5-liters V8 med 460hk starter opp må man jo bare glise bredt av, og man klarer ikke la være å trykke litt ekstra på gasspedalen, bare for å få litt mer deilig motorlyd.
Så tar man tak i den hvite deilige girkula, setter den i første gir og brumler av gårde, glisende og smilende.
En liten tur innom bilens kjøreprogram bringer deg fra «Normal», via «My Mode» der du selv kan programmere de innstillinger du vil ha, så kommer «Sport +», «Bane», «Drag Stripe» og «Snø/vått» for de dagene det er litt ekstra glatt ute.
Når en bil har kjøreprogram som «Bane» og «Drag Stripe» så skjønner man raskt at denne bilen er laget for at man skal kunne ha det svært moro bakom rattet.
Det kan nok være lurt å dra på bane eller til utlandet dersom man virkelig skal få brukt flere gir under akselerasjon, for de norske fartsgrensene er ikke helt tilstrekkelige til å virkelig få kjent på alle kreftene som bor under panseret på Mach 1. Med manuelt gir tar det bare 4,8 sekunder å komme seg fra 0-100 km/t, og velger du Mach 1 med automat går det litt raskere, 4,4 sekunder.
Vi tok også en tur innom Arendal Auto da vi lånte Mustang Mach 1, og entusiasmen var hjertelig til stede. Stor stas å få studere godsakene under panseret. Det ble også nevnt at det ikke er umulig at det dukker opp en Mustang GT som man kan få se i butikklokalene over nyttår en gang, så det får vi komme sterkere tilbake til når den tid kommer.
Testbilen
Testbilen hadde fått Recaro seter, Grabber Yellow lakk, felger og alarm fra ekstrautstyrslista. Prisen starter på 1 232 100 for en Mustang Mach 1, og med testbilens ekstrautstyr lander den på kr 1 276 600.
Personlig hadde jeg nok valgt setene som følger med bilen, som er noe mer komfortpreget med både varme og ventilasjon, men det er nok fordi jeg selv ville brukt denne bilen mest til cruising og ikke så mye til aktiv banekjøring der man får mer fordeler av å ha et sete fra Recaro med ekstremt god sidestøtte.
Mustang Mach 1 kan man velge med 6-trinns manuelt gir som testbilen hadde, eller man kan få den med 10-trinns automatkasse. Karosseriformen fastback er den som gjelder for Mach 1.
Mustang GT kan man også få som cabriolet, dermed gir den modellen noen flere valgmuligheter dersom man vil ha Mustang med 5-liters V8 der man kan ta av taket.
Kan bestilles
Hos Arendal Auto kan du få bestilt deg en Mustang, enten du vil ha en GT eller Mach 1 med 5-liters V8 motor. GT starter på kr 1 033 900 som fastback og kr 1 070 000 som cabriolet. Det aller meste av utstyr er inkludert, men det finnes en liten liste over tilgjengelig ekstrautstyr.
Ser du en Mustang GT eller Mach 1 langs veien så smil og nikk i takknemlighet, fordi vedkommende har bidratt generøst til fellesskapet gjennom engangsavgiften!