Ikke hørt om Kia e-Soul Van før?

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Otera Traftec har mange oppdrag for vegvesenet, og det var i forbindelse med et anbud på drift og vedlikehold av elektronikken på vei og i tunell i Agder at Vegvesenet stilte krav om at 50% av bilparken til oppdraget skulle være elektrisk.

Fant løsninger
Behovet for Otera Traftec ble lang rekkevidde, kunne få med en del verktøy for kontroll og enkelt vedlikehold, og blinkende lys på taket for ekstra synlighet når man må stanse nær eller i veibanen. Tone Lommerud Hansen er avdelingsleder i avdelingen som skulle påta seg dette oppdraget, og hun testet ulike biler som kunne løse oppdraget.
Børre hadde fått nyss om at det ble jobbet sentralt i Kia Bil Norge med å gjøre Kia e-Soul om til varebil, og fikk ned en slik til Tone som kunne få testet bilen som Lafinto hadde ominnredet til varebil. Kia e-Soul har en rekkevidde ut fra WLTP-målinger på 452km, dermed var dette sentrale punktet dekket inn. Plassen er ikke så stor at man får inn en «statskasse», men det var heller ikke behovet her.
Per Langemyr fant sammen med Børre de løsninger som gjorde at Kia e-Soul ble utrustet etter de behov og spesifikasjoner som var nødvendig for at den skulle kunne løse de oppgaver den var satt til. Eksempelvis få på blinkende lys på taket fra Egil Werner AS, uten at de kom for høyt opp fra taket og gav mer luftmotstand enn nødvendig, og med en styringsenhet inne i bilen.
Solide festeløsninger for verktøykasser i gulvet i varerommet er også på plass for å maksimere sikkerheten for de som skal kjøre disse bilene, og det er solide luker i gulvet man kan skru løs for å få tilgang til lagringsrom og vedlikeholdspunkter.

Glad for krav
Daglig leder i Otera Traftec, Øystein Stebekk, var glad for de krav Vegvesenet kom med til dette anbudet.
– Vi setter pris på at Vegvesenet setter krav som gjør at de ulike som skal gi anbud får like konkurransevilkår, og vi synes det er positivt med en økt elektrifisering av bilparken vår, sier Øystein.
– Av våre over 230 biler er nå 10% av bilflåten elbiler, så vi ligger godt an i løypa mot å få elektriske biler der det er mulig å få tak i det i markedet, forteller Øystein.
Er insentivene gode for dette med overgang til elbiler for yrkesbilbrukerne?
– ENOVA støtter ikke kjøpet av disse Kia e-Soul bilene fordi de ikke har stort nok varerom, man får ikke noe MVA-reduksjon heller ettersom det ikke er MVA på dem, de er også noe høyere selvkost enn varebiler med dieselmotorer. Insentiver har man mye av i privatmarkedet, men svært lite foreløpig for bedriftsmarkedet og yrkesbilmarkedet, forteller Øystein.
– Det er i dag få elbiler som leverer på bransjens 3 ønsker, god rekkevidde, god nyttelast og god hengervekt, så man må inngå noen kompromisser og finne gode løsninger, forteller Øystein.
– Vårt ønske er å legge om hele flåten i selskapet til klimavennlige kjøretøy, men som nevnt har en del alternativer for kort rekkevidde, for lav nyttelast eller for lav hengervekt, og en del alternativ som kanskje oppfyller behov koster så mye at valget av dem ville svekket vår konkurranseevne i markedet betydelig, sier Øystein.
– Vi vil prøve oss frem og følge utviklingen av nye muligheter nøye. Forhåpentligvis kommer det enda flere gode regningssvarende alternativer som ikke så lenge, sier Øysten.
Statens Vegvesen var representert ved Erik Torjesen, og vi lurte litt på om de følte det var «litt tidlig» å kreve en elbilandel på 50% til dette oppdraget med elektro på vei og i tunell i Agder?
– Vi var litt spente på responsen på dette oppdraget ettersom vi hadde dette kravet, men vi ble faktisk positivt overrasket over hvor mange som klarte å finne løsninger som gjorde at våre krav ble innfridd, forteller Erik.
– Vi som oppdragsgiver og oppdragstaker skal sammen sørge for å få på plass lademulighet på 7 strategiske punkter langs dette området som oppdraget dekker. Det blir nok litt raskere lading enn hjemme med 11kW eller 22kW ladere, forteller Erik.

Stolte
Bertel O. Steen var representert med daglig leder for Bertel O. Steen Agder, Leif Erik Vik og Salgssjef i Arendal Børre Zeiffert.
– Vi er veldig stolte over denne leveransen til Otera Traftec, og ser på det som et kvalitetsstempel, sier Leif Erik.
– Vi synes det er ekstra stas at man kommer fram til gode lokale løsninger slik at kundens behov dekkes best mulig med et produkt som knapt nok er kjent i markedet enda, sier Leif Erik.
Var det dere som fant opp Kia e-Soul varebil Børre?
– Det var nok noen i Kia sentralt som jobbet mot en del bedrifter i Oslo, som trengte elektrisk varebil som ikke var alt for stor, før vi kom på banen, forteller Børre.
– Men det var helt i startgropa da vi meldte inn våre behov og ønsker, forteller Børre.
– I disse kompakte varebilene får man den gode rekkevidden, og man har ikke laget noen ekstra fester eller hull som gjør at man ikke kan sette inn bakseter og selge dem brukt som personbil, forteller Børre.

God leveringstid
Markedsansvarlig i Otera Traftec, Bjørn Erik Norman var også til stede, og kunne fortelle at han har et ansvar for de avtaler selskapet har med norske importører av biler, som for eksempel Bertel O. Steen.
Finnes det noen utfordringer med å bestille elbiler som dere er på jakt etter?
– Leveringstiden er en utfordring på en del elbilmodeller, vi har 12 elbiler på vei inn til oss i Otera Traftec, og har dessverre opplevd en del forsinkede leveringer for elektriske varebiler som er litt større enn denne Kia e-Soulen, forteller Bjørn Erik.
– Disse 6 Kia e-Soul hadde en kjempefordel med rask levering, selv med ombyggingen som skulle gjøres, så det er vi veldig fornøyd med, forteller Bjørn Erik.
Kan bestilles
Vi spør Børre om dette er en bil eventuelt andre bedrifter også kan bestille?
– Ja, denne bilen som Kia Bil Norge har utviklet kan man nå bestille her i Norge, forteller Børre.
– Her får man masse plass bak, en luke i veggen til lange gjenstander, lang rekkevidde og massevis av utstyr som man kanskje ikke normalt sett finner i varebiler, forteller Børre.
– Skal man delta i et anbud fra det offentlige må man omregistrere den til varebil klasse 1, men om man ikke skal det, og så lenge man ikke monterer inn kasser baki kan man beholde den registrert som personbil, og sette inn baksetene når man ønsker det, forteller Børre.
– For de som omregistrerer den til varebil klasse 1 koster det kr 650 å få vist den til Biltilsynet med de medfølgende baksetene, for å få den omregistrert til personbil, forteller Børre.

Vi har booket en Kia e-Soul Van i starten av september fra Kia Bil Norge, og kommer tilbake med langtest av den i en senere utgave av BIL.
Du kan ta kontakt med Bertel O. Steen i Arendal dersom du ønsker mer informasjon om Kia e-Soul Van.