En uke med Audi RS e-tron GT quattro

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er ikke så lett å forestille seg hvor vilt 830NM og 646hk i boost funksjon oppleves, men det flytter seg så hinsides vilt at fartsgrenser i Norge blir litt plagsomt lave. Ettersom turen fra 0-100 km/t tar 3,3 sekunder er det ikke så lenge man kan ha foten plantet på gasspedalen.
Men er Audi RS e-tron GT quattro bare en vill og gal supersportsbil? Det ville vi finne ut av!

Mye standardutstyr
RS-versjonen av GT quattro har ganske mye mer standardutstyr utover det som er standard på en GT quattro. Adaptiv luftfjæring, 20’’ felger, sorte speilhus og sidespeil med avblending og minnefunksjon, Matrix-LED hovedlys, sort optikk utvendig, sportsseter pluss i skinn/microfiber, ratt med elektrisk justering og oppvarming, Bang & Olufsen soundsystem, e-tron sportsound og Carbid bremser med sorte kalippere for å nevne noe.
Startprisen på kr 1 269 900 inkluderer altså mer kraft og mye utstyr, og man får den heftigste e-tron GT quattroen.
På testbilen vi lånte satt det 265/35R21-dekk framme og 305/30R21-dekk bak, det er dimensjoner som sammen med torque-vectoring og firehjulsstyring er med på å gi RS e-tron GT quattro noen svært gode egenskaper på svingete veier.

Superbil
Audi RS e-tron GT quattro defineres som en supersportsbil fordi den har over 600hk, faktisk hele 646 i en e-launch boosteffekt. Uansett hva slags batteriprosent du har og hvor varmt systemet er så har du 598hk tilgjengelig. Det er 122hk mer enn e-tron GT quattro.
Selve batteripakken på 83,7 kWt netto som kan brukes er lik for alle e-tron GT quattro, så RS-modellen henter mer krefter ut av de to motorene som er plassert på hver aksel for å gi quattro.
Skal man få fullt utbytte av de ekstreme kreftene er det nok lurt å dra på bane eller til Tyskland, for det er bare der man kan finne ut om man klarer 0-200 km/t på under 11 sekunder eller ikke.

Komfort
Kan en bil med så ekstreme krefter og fokus på sportslighet klare å levere noe som helst komfort? Ja, Audi RS e-tron GT quattro er en bil der du får to biler i en, en komfortabel Gran Turismo bil til de lange turer, og en supersportsbil. Det eneste du må passe på er å velge ønsket opplevelse fra bilens kjøremodus.
Jeg husker da kjøremodus bare endret turtallet før automatkassen gira om, det er virkelig en annen verden nå, der hele bilens karakter endres når man velger et annet kjøremodus. På langturer blir det fort Comfort man velger, og bilen leverer komfort så det holder, med deilige seter som du kan justere i alle mulige retninger, et godt alcantara sportsratt å holde i, en fjæringskomfort man gjerne kan kjøre tusenvis av kilometer med, og skjermer samt head-up display med svært god kvalitet som gjør at det er enkelt å tilegne seg sentral informasjon uten at man tar oppmerksomheten vekk fra veien.
At mobilen kobler seg til trådløst er man vel ganske vant med nå, men at man også får tilgang til Apple CarPlay eller Android auto trådløst gir et ekstra komfortnivå.
Under panseret er det en romslig frunk på 85 liter som rommer alt av ladekabler, pose med ekstra spylervæske og den slags, dermed får man de 405 literne baki bagasjerommet til bagger og annen bagasje man vil ha med seg på tur med godbilen.
Audi oppgir selv at bilen har 4+1 seter, og det er fordi at 4 personer sitter godt og komfortabelt i bilen, men man har lov til å ha 3 i baksetet selv om midtsetet bak er meget smalt. Yttersetene bak er meget gode, og har nærmest overraskende god plass.
Når vi er inne på det litt praktiske så er det mulig med taklast på e-tron GT quattro, dersom man vil ha med ski, sykler, kajakk eller lignende.

Tester
Vi kan skrive under på at bilen leverer ekstremt bra som superbil, og sportsbil og som komfortabel Gran Turismo. Da er det ikke sikkert det er like interessant med våre tester av rekkevidde og lading, men vi tar det med likevel.
Det kan hende at man må lade på helt vanlige 150kW ladere, derfor testet vi en lading på en slik fra 8% til 81% ladet vi på 31 minutter. Det går naturligvis raskere hos IONITY som kan tilby mer enn 150kW ladehastighet, her sparer man om lag 10 minutter på samme ladeøkt, men vi synes det var ganske raskt med tanke på at laderen ikke kunne gi mer enn 150kW. Som regel har man ikke behov for å lade helt til 80% for å komme fram.
Evjerunden på 205km som er vår landeveistest ble gjort unna med bruk av 43% av bilens batteri, og vi hadde noe regn og temperaturer ned i 15 grader på turen. Det tilsier en rekkevidde på 477km som er noe mer enn WLTP for blandet kjøring.
Da vi kjørte 50/50 test var det også 15 grader og våt/fuktig asfalt, noe som påvirker en del når man kjører bil med de dekkdimensjoner denne bilen hadde, og her fikk vi en beregnet rekkevidde på 418km.
Da bilen skulle leveres tilbake i Oslo startet vi med 99% på batteriet, måtte en sving innom Tønsberg, og kom fram etter 293km på motorveien med 27% igjen på batteriet. Det gir en beregnet rekkevidde på motorvei på 407km.

I butikken
Gromstad Auto har en RS e-tron GT quattro i butikken, så det er mulig å få sett nærmere på den heftige superbilen der, og kanskje også få bestilt seg en drømmebil.