VW ID.4 GTX – sprek firehjulstrekker

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Utenpå og inni er det små forskjeller mellom en vanlig ID.4 med bakhjulstrekk og en GTX med firehjulstrekk, men annerledes design på tåkelys, noen andre dekorelementer og blått skinn med røde sømmer i interiøret er noen av de mer synlige forskjellene.

Mer krefter
Man har den samme store batteripakken på 77 kWt i GTX som i den bakhjulsdrevne versjonen av VW ID.4 som har stor batteripakke. GTX får man kun med den store batteripakken, mens man med bakhjulsdrevet ID.4 kan velge mellom flere ulike batteripakker.
GTX har en ekstra motor framme som sørger for at GTX får firehjulstrekk, og det er jo noe man merker når vinteren kommer og det blir glatt på veiene. Vi skal ikke påstå at man merker noe særlig til dette med «bedre fremkommelighet» når det er sommerstid.
Den ekstra motoren GTX har sørger også for å hente ut potensielt mer krefter fra batteripakka, det gir inntil 299hk under de rette forhold, og mer enn 2 sekunder raskere forflytning fra 0-100 km/t.
Når man har tilgang på mer krefter, kan man potensielt hente ut strøm fra batteriet raskere, og dermed redusere den totale rekkevidden for GTX med stor batteripakke kontra bakhjulsdrevet ID.4 med stor batteripakke.
Mer krefter gjør også at GTX kan dra med seg inntil 1 200kg dersom man bestiller den med hengerfeste, mens bakhjulsdrevet ID.4 maksimalt kan dra med seg 1 000kg bakpå kula.

Test
Vi ville jo naturlig nok teste dette med rekkevidden til GTX, og tok den med oss på landeveistesten vår, og 50/50-testen.
Ser man på den standariserte WLTP-målingen så har GTX oppnådd 475km i den testen, så vi håpte jo på noe lignende da vi dro den med på turen fra Grimstad, via Froland til Evje, og så tilbake til Kristiansand og Rv420 tilbake til Grimstad. Totalt 205km med tørr landevei og temperaturer mellom 18 og 20 pluss er ikke langt unna det som er optimalt for en elbil, så forutsetningene var gode.
På de 205 kilometerne med landevei, med maksimalt 80 km/t i hastighet, så brukte VW ID.4 GTX med «alt av utstyr» og 21’’ felger og dekk opp 38 prosent av batteriet. Dermed ble beregnet rekkevidde for landeveien på hele 540km når vi tar bort desimalene.
50/50-testen går fra Grimstad til IKEA på Rv420, altså landevei, og tilbake på motorvei med 100 km/t. Det er med andre ord en del mer motorvei enn man har i en «blandet kjøring»-test, der motorveiprosenten er lavere, og man har også med bykjøring. Under denne testen var det om lag 21 grader ute, og tørre veier, og beregnet rekkevidde ble om lag 444km.

Opplevelsen
VW ID.4 GTX er langt friskere i frasparket enn sine bakhjulsdrevne søsken, og har naturlig nok med firehjulstrekk en annen fremkommelighet på vanskelige vinterveier, og den kan trekke et par hundre kilo ekstra med hengervekt.
Testbilen hadde interiørpakke «Top-Sport +» som inkluderer Sportsseter foran med integrerte hodestøtter. Det er også elektrisk justerbare seter med minnefunksjon og massasje, og i tillegg til å kunne trekke ut sitteputens lengde kan man også justere sitteputens vinkel. Sidestøtten er også utvidet på sportssetet i det alcantaralignende stoffet «ArtVelour». Med denne pakken er også passasjersetet foran elektrisk justerbart med minnefunksjon og massasje.
Når du setter deg inn i setet er det en «startknapp» i sitteputen som aktiveres, dermed er det ingen andre startknapper i bilen, og etter du har tatt på setebeltet er det bare å plassere en fot på bremsen, sette bilen i gir og kjøre i vei.
Mobilen kobler du til trådløst med Blutooth, og da får man også trådløs Apple CarPlay eller Android Auto alt ettersom hva slags mobil man har.
Hvilket utstyr du velger til bilen påvirker opplevelsen, og testbilen hadde alt av pakker, dermed kunne vi hygge oss med deilig head-up display, avansert cruisekontroll som endret hastigheten selv når vi kom til en ny fartsgrense, avanserte fjærer der man kunne justere på hvor faste eller komfortable de skulle være, ekstra laminerte sideruter for å minimere støy i kupeen.
Resultatet er at man opplever en svært moderne bil, med et veldig høyt komfortnivå, som går langt og lader raskt med inntil 125kW på ladere som kan levere den typen hastigheter. Hjemmeladning går også raskt unna, så man starter neste dag med så full tank man ønsker. Til hverdagskjøring er det gjerne anbefalt å ikke lade mer enn til 80 prosent, så kan man heller lade til 100 prosent de gangene man skal ut på langtur.

Pris
VW ID.4 GTX starter på kr 457 700 hos Gromstad Auto i Arendal. Vi forsøkte å bygge en bil der vi la på rød lakk med sort tak, 20’’ felger/dekk og ellers alt av pakker og utstyr som takstativ og sykkelstativ, og havnet fortsatt under 600 000 med vinterdekk og alt annet med i prisen. Så vil jo dine valg avgjøre hvor du lander prismessig.
Det kan være lurt å snakke med de som jobber hos Gromstad Auto om hva de ulike pakker betyr, slik at du lettere kan vurdere hvilke du ønsker deg, og det å få testet bilen på en prøvetur er jo også alltid kjekt. Husk å booke prøvekjøringen i forkant.